Svangerskapspenger

Bonus2+1

Forelsket i forumet
På hvilket grunnlag fikk du svangerskapspenger?

Jm snakker om at vi kanskje skal søke det her da jeg har svangerskapsdepresjon.
Jobber 40% fast men opp til 60% ekstra utenom.
Jeg ønsket å klare min faste stilling men merker på psyken at det er tøft å kjempe om ekstra vaktene hele tiden og at det forverrer tilstanden min.
Samt at jobben min går mye i et og det er lite rom for pauser uten at beboerne er tilstede.
Dette gjør også at psyken slites mer.

Svangerskapspenger har blitt veldig strengt nå tror jeg. Jeg fikk innvilget det fordi jeg jobber i en jobb hvor fosteret er i fare for liv og helse og utvikling eller noe sånt heter d i teksten. Jobben kunne ikke tilrettelegge. Jeg jobber med potensielt utagerende klienter, så fare for vold var til stede.
Ved depresjon er jeg mer usikker på om hva som gjelder, men ville kanskje anta en sykemelding er mer rett? Eller?
Du finner tydelige svar inne på nav sine hjemmesider om du har rett til det eller ikke :-)

Kriteriene for å få står ganske klart på nav.no :)

Svangerskapspenger har blitt veldig strengt nå tror jeg. Jeg fikk innvilget det fordi jeg jobber i en jobb hvor fosteret er i fare for liv og helse og utvikling eller noe sånt heter d i teksten. Jobben kunne ikke tilrettelegge. Jeg jobber med potensielt utagerende klienter, så fare for vold var til stede.
Ved depresjon er jeg mer usikker på om hva som gjelder, men ville kanskje anta en sykemelding er mer rett? Eller?
Du finner tydelige svar inne på nav sine hjemmesider om du har rett til det eller ikke :)

Var det jeg også var usikker på. Men kan jeg få sykemelding fra muligheten til å ta ekstra vakter også jobbe mine 40% ?
Er det som er litt greia her også at vi ikke overlever på min faste lønn så enten må jeg bare jobbe til jeg treffer veggen så vi klarer oss hvis ikke jeg får dekket litt av det jeg eventuelt taper ved å ikke ta ekstra vakter.

Var det jeg også var usikker på. Men kan jeg få sykemelding fra muligheten til å ta ekstra vakter også jobbe mine 40% ?
Er det som er litt greia her også at vi ikke overlever på min faste lønn så enten må jeg bare jobbe til jeg treffer veggen så vi klarer oss hvis ikke jeg får dekket litt av det jeg eventuelt taper ved å ikke ta ekstra vakter.

Hmm.... ehm.... aner ikke! Men om du sykemeldes 100%, så betyr ikke d at du ikke kan jobbe 40%. Er det en IA bedrift du jobber i?
Dersom du blir sykemeldt 100% så får du utbetalt et gjennomsnitt sv d du har tjent totalt de siste 3(?) månedene. Men har du en real sjef? Spør h*n om hvordan d funker å være 60% sykemeldt evt!

Jada. Du sender et krav til arbeidsgiver og et til nav på det du jobber ekstra. Så må arbeidsgiver sende inn opplysningene om at du jobber ekstra.
Da jeg var i permisjon sist hadde jeg en ekstrajobb med tre timer i uka. Da sendte de inn lønnsinfo til nav og så fikk jeg det på toppen av den faste lønna mi.
Blir samme med sykemelding og :)

Hmm.... ehm.... aner ikke! Men om du sykemeldes 100%, så betyr ikke d at du ikke kan jobbe 40%. Er det en IA bedrift du jobber i?
Dersom du blir sykemeldt 100% så får du utbetalt et gjennomsnitt sv d du har tjent totalt de siste 3(?) månedene. Men har du en real sjef? Spør h*n om hvordan d funker å være 60% sykemeldt evt!

Jobber i kommunen så er vel ia tror jeg

Svangerskapspenger gis til FRISKE gravide som ikke kan være i jobb pga faktorer på arbeidsplassen, og det ikke er mulig med tilrettelegging. Ved depresjon er man syk, og skal følgelig sykmeldes

For både sykemelding og svangerskapspenger må arbeidsgiver sende inn inntektsopplysningsskjema, som sier hva du faktisk har tjent siste (3?) mnd, og du skal få utbetaling tilsvarende det du pleier å ha i lønn. Evt at du får f.eks 50%lønn og 50% sykepenger om du er 50% sykemeldt . For all del, mye lurere å bli sykemeldt/svskapspenger (gradert f.eks) enn å jobbe mindre ekstravakter fordi du ikke orker, da får du også lavere sykepengeutbetaling om du må over på det - og mindre permisjonspenger når det kommer så langt.

Forøvrig enig med de som sier at du nok bør sykemeldes, medmindre det er forhold på jobb som gjør deg deprimert/gjør det vanskeligere å være der.

Back
Topp