Svangerskapspenger

Marrylou

Forumet er livet
Julibaluba 2017
It's gonna be May 2019
Hei dere!
I dag ble jeg bedt av min leder å søke om svangerskapspenger- slik at de kam tilrettelegge for meg i svangerskapet.
Jeg lurer på følgende:
1) får jeg lik lønn?
2) kan ikke arbeidsgiver tilrettelegge uten at jeg har svangerskapspenger?
3) kan arbeidsgiver "tvinge" meg til å bytte fra kveldsvakter til dagvakter? (Jeg nekter å jobbe kun dagvakter fordi jeg da ikke får trent slik jeg må og skal i svangerskapet).

Noen med erfaring?

Arbeidsgiver skal tilrettelegge uansett, det har du rett på. Ellers kan du få svangerskapspenger, sjefen min ba meg snakke med legen min om det hvis ikke jeg ble bedre snart. Litt usikker på hvordan det fungere, men du skal få samme sum som eller, ja :)

Jeg vet ikke om leder kan tvinge deg til å bytte vakt, men det høres rart ut.

Om ikke sjefen kan tilrettelegge så kan du ha rett på svangerskapspenger, men da er du ikke i jobb så høres rart ut det sjefen din sier. Tror ikke du kan nekte å bare jobbe dag, men kan du ikke trene på kvelden etter jobb?

Gå inn på Nav sine sider å les om Svangerskapspenger:)
Det har man krav på som frisk gravid,som ikke får tilstrekkelig med tilrettelegging/ikke kan onplasseres pga utfordrende arbeid:)

Om ikke sjefen kan tilrettelegge så kan du ha rett på svangerskapspenger, men da er du ikke i jobb så høres rart ut det sjefen din sier. Tror ikke du kan nekte å bare jobbe dag, men kan du ikke trene på kvelden etter jobb?

Nei- det funker svært dårlig med trening kveldstid :-) får ikke muligheten til å dra på trening før kl 21- og senteret stenger kl 22- så da blir d lite en får gjort :-)
Og det er tross alt en grunn til at jeg har valgt p jobbe turnus- kunne aldri alt meg inn å jobbe kun dagtid!

Men det jeg spekulerer på er jo om arbeidsgiver er ute etter økonomisk gevinst på at jeg er gravid. Jeg skal fortsatt være i jobb og yte en tjeneste- og det vinner jo de på når en vikar tar vaktene mine ellers.

Jeg får lese meg opp på nav sine sider- og ta kontakt med regionstillitsvalgt for å få hjelp. Føler meg litt tråkka på i jobben min av ledelsen

Nei- det funker svært dårlig med trening kveldstid :-) får ikke muligheten til å dra på trening før kl 21- og senteret stenger kl 22- så da blir d lite en får gjort :-)
Og det er tross alt en grunn til at jeg har valgt p jobbe turnus- kunne aldri alt meg inn å jobbe kun dagtid!

Men det jeg spekulerer på er jo om arbeidsgiver er ute etter økonomisk gevinst på at jeg er gravid. Jeg skal fortsatt være i jobb og yte en tjeneste- og det vinner jo de på når en vikar tar vaktene mine ellers.

Jeg får lese meg opp på nav sine sider- og ta kontakt med regionstillitsvalgt for å få hjelp. Føler meg litt tråkka på i jobben min av ledelsen
Jeg er enig, det høres veldig rart ut [emoji15]

Dette skjønte jeg ikke helt.... Man kan jo ikke søke svangerskapspenger dersom man kan tilrettelegge *klørmeglittihodet*

Dette skjønte jeg ikke helt.... Man kan jo ikke søke svangerskapspenger dersom man kan tilrettelegge *klørmeglittihodet*

Ikke sant?!
Jeg forstår det ikke helt selv lissom!! Jeg trodde det kun var, Som du sier, når tilrettelegging ikke er mulig. Men kan det være fordi de må ha inn en vikar for meg når jeg jobber? D er tenkt at jeg skal jobbe oppepå- som ikke skal regnes helt med dersom det blir tøffe tak.
*sitter bare og klør meg i hodet*

Ikke sant?!
Jeg forstår det ikke helt selv lissom!! Jeg trodde det kun var, Som du sier, når tilrettelegging ikke er mulig. Men kan det være fordi de må ha inn en vikar for meg når jeg jobber? D er tenkt at jeg skal jobbe oppepå- som ikke skal regnes helt med dersom det blir tøffe tak.
*sitter bare og klør meg i hodet*
Da er det arbeidsgiver selv som skal søke Nav om fritak pga svangerskap for å få støtte til å leie inn extra folk på vakter der det skulle være behov og du skal være på topp.. eller få starte arbeidsdagen seinere / gå tidligere. Etter som jeg fikk forklart :)

Da er det arbeidsgiver selv som skal søke Nav om fritak pga svangerskap for å få støtte til å leie inn extra folk på vakter der det skulle være behov og du skal være på topp.. eller få starte arbeidsdagen seinere / gå tidligere. Etter som jeg fikk forklart :)

Da forstår jeg virkelig ikke hva min leder driver med :-/ *oppgitt*
For med svangerskapspenger så skal vi være 100% hjemme ikke sant?

Da forstår jeg virkelig ikke hva min leder driver med :-/ *oppgitt*
For med svangerskapspenger så skal vi være 100% hjemme ikke sant?
Når du søker svangerskapspenger er jo det fordi du ikke kan være i jobb pga det ikke går med tilrettelegging osv. Tror lederen din bør sette seg inn i hva svangerskapspenger egentlig går ut på [emoji12]

Jeg jobber fast natt, men er fortiden sykmeldt da jeg sliter med og holde meg våken på natt og sover dårlig mellom vaktene. Har snakket med sjefen ang. tilrettelegging, men det er tydligvis vanskelig å få da de ikke har noe ledig på dag/kveld. Neste gang jeg skal til legen blir det mest sannsynlig at jeg skal søke om svangerskapspenger, da jobben ikke kan tilrettelegge for meg. Som jeg ht forstått så skal man få omtrent samme lønn. Med les på nav.no står godt forklart der :)

En løsning kan være at du sykemeldes en viss prosent slik at du kan dra feks to timer tidligere fra jobb for å trene. Jeg har tenkt å høre med legen om det etterhvert. Vanligvis trener jeg før jobb, noe som betyr at jeg må stå opp kl 4. Nå for tiden merker jeg at jeg ikke orker det, men uten trening kommer jeg garantert til å få plager, noe som igjen fører til at jeg kommer til å bli sykemeldt mer enn de to timene.

Kanskje arbeidsgiver mener skulder til skulder? Men det må han i såfall søke om selv.

Ja at du har en som utfører det arbeidet du ikke orker [emoji4] du har en skygge, ikke er en skygge [emoji4]

Aha :-)
Problemet som jeg tror er på jobb er at de tenker at jeg skal være skyggen. Jobber med klienter- og skal ikke være i samme rom som de- så 70% av jobben min er jo borte der. Må høre med legen- for kjenner helt ærlig- at dersom jeg kun skal flytte papirer og koke kaffe på jobb- så har jeg det bedre hjemme og mer og gjøre hjemme da vi skal totalrenovere hus frem til juli :-/

Back
Topp