Svangerskapspenger

AnnaAnna

Blir kjent med forumet
Marsboerne2017
Noen her som har søkt/ fått innvilget svangerskapspenger? Har noen spørsmål!
Året 2016 jeg hadde ikke noen fast jobb. Jobbet som ekstra hjelp med variabel % stilling. I oktober har jeg fått 100% jobb, men siden jobben bringe skade for babyen (fysisk krevende, stående jobb osv) men søkt nå om svangerskapspenger fra idag.
Det står på side til NAV at "For arbeidstakere beregnes svangerskapspenger som hovedregel etter inntekten du har når du starter med svangerskapspenger"
Denne måneden, rett før jeg søkt om svangerskapspenger tjente jeg rundt 40.000 da jeg har fått 100% fast jobb den 01.11.2016.
Får jeg da dette utbetalt i svangerskapspenger?
Og dere som fått innvilget søknaden - hvor lenge hard ete ventet på svar?
Når jeg søkt første gang i august og fått avslått (fordi jeg jobbet ikke 4 uker) tok det ca 1 uke, men man vet aldri med NAV... nå har dem ingen grunn til å avslå søknaden så mulig dem tar lengre tid enn en uke da de vet at de må innvilge søknaden?

Hvis du har søkt nå, så ja du får samme sum i svangerskapspenger som du hadde i lønn.

Glemte svartid. Det kommer ann på hvor du bor og hvor lang restanse ditt forvaltningskontor har. Så det er dessverre ikke likt for alle. Men de svarer kjappere om du får svangerskapspenger direkte i fra nav enn om du får forskuttert lønn fra arbeidsgiver.

Hvor lang behandlingstid det er varierer fra fylke til fylke. Jeg/legen min har akkurat sendt inn søknad for meg, og her er det 4 ukers behandlingstid.
Hva du får utbetalt kommer jo litt an på hva du har i månedslønn med 100% lønn.
Jeg får utbetalt fra arbeidsgiver, så får dem tilbakebetalt fra nav. Mens hvis du har en arbeidsgiver som ikke forskutterer, så må jobben sende inn lønnsopplysninger til nav, noe som også kan forlenge behandlingstiden hvis arbeidsgiver er treig med dette.

Ellers står det faktisk på nav sine sider at de ikke har lov til å overprøve lege/jordmor i saker angående svangerskapspenger, men kan jo hende du ikke hadde rett på den "goden" sist du søkte.

Svartid varierer nok, men de har frister å forholde seg til. Erfaringsmessig så får du betalt hva du skal ha i lønn hver måned på 100% lønn. Altså hvis 40.000,- var et engangstilfelle pågrunn av tillegg eller likende, mens normal månedslønn er 30.000,- så er det normal/fast månedslønn som skal gjelde. Ville forhørt meg med nav for å være sikker, eventuelt jordmor. Det er kjedelig om man må betale tilbake til Nav.

Du får penger fra den dagen det er søkt. Den lønnen du hadde. Fikk svangerskapspenger pga stress i jobben som ga meg masse kynnere.

Min jm sa det skulle mye til å få avslag.

Tusen takk for svar alle! Har ett spørsmål til ang svangerskapspenger. Hvis man har to forskjellige arbeidsgivere der jobben kan bli farlig for fostret, kan man få svangerskapspenger fra begge arbeidsgivere?

Back
Topp