Svangerskapspenger

Elledille

Ønsker nr. 3
Da jeg var på kontroll hos jordmor uke 12 åpnet hun for at hun kunne søke om svangerskapspenger dersom jeg følte behov for å jobbe redusert etterhvert. Hvis jeg feks sov dårlig, var slite, hadde en stressende jobb - pga slike diffuse ting som gjør at man ikke fungerer optimalt, men som ikke faller inn under fysiske plager man sykemeldes for. Jeg leste på NAV om svangerskapspenger, og blir litt i tvil.

Jeg tenkte å kontakte jordmor og høre litt, da jeg sover utrolig dårlig, og sliter med å klare fulle uker. De siste ukene har jeg hatt litt hjemmekontor, vært litt hjemme med syke barn, og de få ukene hvor det ikke har vært annen grunn til å bli hjemme en dag eller to har jeg måtte ta en sykedag. Så jeg har lyst til å be om sykepenger for en dag eller to i uka...Samtidig føler jeg meg litt dum hvis jeg skal gå ned i stilling, da mange på jobben ikke en gang vet at jeg er gravid, og formen ofte er bra (når de ser meg).

Har noen at dere andre svangerskapspenger for slike ting? Må man ha møte med arbeidsgiver for å finne tiltak?

Det må være fare for barnet for å få det. Jeg er spl, jobber 50% fordi jeg ikke sover, og blir utrolig fort sliten. Men jeg må ha sykemelding. Men det er jo bare å søke! :)

Det er bare å prøve å søke :) Jeg skal søke svangerskapspenger pga stress og fysisk slitsom jobb som jeg ikke greier å utføre pga møkkabekken :(

Tror jeg ringer legen i stedenfor jordmor, han kan vel søke om begge deler - så da kan han få ta vurderingen :) Noe må jeg i hvertfall ha! Føler meg tygt på og spyttet ut :(

Tror jeg ringer legen i stedenfor jordmor, han kan vel søke om begge deler - så da kan han få ta vurderingen :) Noe må jeg i hvertfall ha! Føler meg tygt på og spyttet ut :(
Legen kan også søke om svangerskapspenger ja.
Eller det er vel egentlig arbeidsgiver som skriver den endelige søknaden. JM eller lege skal bare fylle ut sin del, også må arbeidsgiver avgjøre om det kan tilrettelegges eller ikke.

Jeg fikk også beskjed om dette i fra JM. Men trur det gjalt om du hadde en jobb der du ikke kunne jobbe, som f.eks. som brannmann :p Eller om jobben ikke kunne tilrettelegge, så om du f.eks jobber i hjemmetjenesten og ikke kan ta tøffe tak osv. og de ikke kan tilrettelegge for deg. Da er det jo ikke behov for deg i jobben, men du er egentlig ikke syk.

Det er jo også nevnt psykolsosiale forhold, og ett sted leste jeg lang arbeidsreise, så det er nok litt slingringsmonn. Det spiller i grunnen liten rolle for meg om det blir det ene eller det andre. Skal til legen om en times tid så får jeg se hva han sier.

Hør hva legen sier du. Sykemelding er det hvertfall bare legen som avgjør, mens svangerskapspenger må arbeidsgiver også signere for (at de ikke kan tilrettelegge). Håper det ordner seg for deg :)

Jeg tok ikke opp muligheten for svangerskapspenger, så jeg fikk sykmelding ut uka for å hente meg inn, og så prøver jeg å jobbe 80% fra neste uke. Det tror jeg skal holde til evt. bekkenet tar kvelden. :)

Back
Topp