Svangerskapspenger

Sommerbaby19

Forelsket i forumet
Hei:)

Noen som har erfaring med å stå på svangerskapspenger kontra sykemelding. Leverte søknad i dag så lurer på ca hvor lang tid det tar å få svar og hvordan gjør det når man skal redusere arbeid ytterligere når man står på svangerskapspenger.

Takk for evt svar:).

Behandlingstiden er avhengig av hvilken kommune det er. Bruker å stå på nav-sidene.
Ellers går det vel på samme greia som sykmelding tror jeg.

Svangerskapspenger går jo egentlig på tilrettelegging, ikke mindre arbeidsprosent.... Jeg var 100% borte fra jobb pga at de ikke kunne tilrettelegge. Men så lenge de kan det på en trygg måte for babyen, får du ikke jobbe mindre enn vanlig :)

Her er det to månederbehandlingstid.
Og man kan jobbe redusert med svangerskapspenger, står masse om dette på Nav sine sider. Når du ikke kan jobbe din prosent lenger så må du bare søke igjen om den prosenten du ønsker :)

Man kan får graderte svangerskapspenger om arbeidsplassen kan tilrettelegge noe men ikke 100%. Dette må vel avtales med arbeidsgiver.
Sykemelding viø jo si at du ikke er i stand til å jobbe pga sykdom, mens svangerskapspenger er for de som er arbeidsføre men ikke kan tilrettelegges for.
Står mye informasjon på både nav og i arbeidsmiljøloven :)

Slik jeg har forstått det så kan det tilbakebetales for 3 mnd fra søknadstidspunktet.
Skal selv søke i morgen :)

Min jordmor fylte ut papirene for meg, før arbeidsgiver fylte ut sine ting. JM sa at arbeidsplassen ville få penger tilbakebetalt fra den datoen hun signerte papirene, at hun hittil ikke hadde opplevd at NAV ikke godkjente søknaden om svangerskapspenger dersom både JM og arb.giver mente dette var den rette løsningen.

Lykke til :)

Min jordmor fylte ut papirene for meg, før arbeidsgiver fylte ut sine ting. JM sa at arbeidsplassen ville få penger tilbakebetalt fra den datoen hun signerte papirene, at hun hittil ikke hadde opplevd at NAV ikke godkjente søknaden om svangerskapspenger dersom både JM og arb.giver mente dette var den rette løsningen.

Lykke til :)

Nav har vel egentlig ikke noe med det å gjøre så lenge lege/jordmor mener at du ikke kan jobbe der, så det blir vel ikke søknad i dem forstand.
Blir jo med sykepenger og det. Nav kan ikke nekte å betale deg om legen mener du er for syk til å jobbe ;)

Back
Topp