Svangerskapspenger

Bubba

Elsker forumet
Marsboerne
Noen som har erfaring med svangerskapspenger og hva det går ut på..?
 
Hvis arbeidplassen ikke kan tilrettelegge og arbeidet ditt er til fare for barnet i magen har du krav på svangerskapspenger. Da får du betalt vanlig lønn, men du jobber ikke :)
 
Hvor får jeg da penger fra? Hvor lang tid tar det å få svar på dette? Må jeg jobbe mens jeg venter på svar på søknaden?
 
Nav betaler. Evt arbeidsgiver dersom det er de som betaler sykepenger etc.

Tror det er vanlig med sykemelding frem til søknad er innvilget.

Mamma til Herman venter lillesøster 12.mars 2014
Taster på appen :)
 
Jeg ble tatt ut med en gang, mens søknaden ble behandlet. Hva som hadde skjedd hvis det ikke ble innvilget aner jeg ikke! :b
 
Så lenge legen har skrevet at du ikke kan jobbe,og arbeidsplassen skriver at de ikke har tilrettelagt arbeid, overprøver ikke NAV dette uansett :) Jeg gikk hjemme i 8 uker uten sykemelding eller noen andre stønader/permisjoner før jeg fikk svaret fra NAV, og dermed etterbetalt fra datoen på søknadsskjemaet...
 
Jeg gikk på svangerskapspenger sist gang. Funket kjempe bra. Arbeidsgiver skrev under på at de ikke kunne tilrettelegge. Hørte fra NAV ganske kjapt. Jeg var sykmeldt først. Fikk penger fra NAV da arbeidsgiver ikke betalte sykepenger.
 
Jordmor skrev ut et svangerskaps skjema til meg på 50% (sånn at jeg bare jobber 4 timer om dagen) Dette skal arbeidsgiver og du signere, deretter sendes/leveres til Nav. Husk å fyll ut lønnsopplysningsskjema sammen med arbeidsgiver som leveres samtidig til Nav. Du får ikke utbetalt penger før det er levert inn, så like greit å levere det med en gang :) Tok bare en ukes tid fra jeg leverte til jeg fikk brev fra Nav om at søknaden ble innvilget. Går nok ganske automatisk, tror det skal mye til for å få avslag.
Lykke til!
 
Jordmor skrev ut et svangerskaps skjema til meg på 50% (sånn at jeg bare jobber 4 timer om dagen) Dette skal arbeidsgiver og du signere, deretter sendes/leveres til Nav. Husk å fyll ut lønnsopplysningsskjema sammen med arbeidsgiver som leveres samtidig til Nav. Du får ikke utbetalt penger før det er levert inn, så like greit å levere det med en gang :) Tok bare en ukes tid fra jeg leverte til jeg fikk brev fra Nav om at søknaden ble innvilget. Går nok ganske automatisk, tror det skal mye til for å få avslag.
Lykke til!
Har levert papirer og de sa arbeidsplassen kunne sende inn papirer senere. Så da regner jeg med at det går bra
 
Så lenge de får søknaden så starter det fra den datoen jordmor/lege har skrevet der. Men man får først utbetalt penger etter at de har mottatt skjemaet med inntektsopplysninger fra arbeidsgiver, så jo fortere man fyller ut og leverer det jo fortere får man penger på kontoen :)
 
Så lenge de får søknaden så starter det fra den datoen jordmor/lege har skrevet der. Men man får først utbetalt penger etter at de har mottatt skjemaet med inntektsopplysninger fra arbeidsgiver, så jo fortere man fyller ut og leverer det jo fortere får man penger på kontoen :)
Fikk lønn fra jobb i dag, så regner med at jobben krever penger fra nav for å ha utbetalt svangerskapspenger.. Samme var det jo med sykemelding og penger.. Vet igrunn ikke hvordan det fungerer, men får uansett penger fra jobb
 
Ja, så lenge jobben betaler lønn og de får tilbake betalt fra Nav kan du bare slappe av, da er det jobben som må ta seg av alle papirene ;)
 
Hm, jeg ser at NAV har godkjent sv.pengesøknaden min. Jeg har jo blitt sykemeldt for bekkenet, og det er i utganspunktet bekkenet som var grunnen til at jm søkte for meg. Ho ordla seg bare anderledes siden bekkenkøsning ikke gir krav på sv.penget ;) Men jeg trodde ikke den skulle bli godkjent, for NAV kan vel se at jeg er sykemeldt? Får høre med jm til uka!
 
Bare for å blande meg litt inn, hva er forskjellen på å få svangerskapspenger og å være sykemeldt? Går ikke det ut på det samme?
 
Noen som har erfaring med svangerskapspenger og hva det går ut på..?

Dersom arbeidet ditt er til risiko for fosteret kan du søke om svangerskapspenger.

Dette skjemaet er på www.arbeidstilsynet.no men det er Nav som behandler søknadene.

Først fyller lege/jordmor ut starten på søknaden. Der fylles det ut årsaken til at arbeidet er til risiko for fosteret og i hvilken prosentgrad det anbefales å være borte fra det aktuelle arbeidet slik det er i dag. Deretter fyller arbeidsgiver ut på slutten av søknaden eventuelle muligheter de har for tilrettelegging, fra hvilken dato og i hvilken prosent.

Så signerer du og arbeidsgiver på skjemaet og sender dette inn sammen med inntektsopplysninger utfylt av arbeidsgiver.

Hva som kan være til risiko for fosteret i det enkelte tilfelle er det opp til lege/jordmor å vurdere.

Selv om arbeidsgiver i noen tilfeller betaler lønn som vanlig og hvor de igjen krever refusjon fra Nav så skal man være oppmerksom på at ved avslag på søknad får ikke arbeidsgiver refusjon fra Nav og arbeidsgiver kan kreve tilbakebetaling fra den ansatte.

Du kan forresten søke om å øke graden på svangerskapspenger underveis dersom du ikke søker om 100% med en gang. Svangerskapspenger blir stoppet dagen før 3 uker før termin da foreldrepengepermisjon kan starte senest 3 uker før termin.
 
Bare for å blande meg litt inn, hva er forskjellen på å få svangerskapspenger og å være sykemeldt? Går ikke det ut på det samme?
Man vil få utbetalt det samme uansett, men man har bare et visst antall sykepengedager hvert år. Så hvis man mot formodning skulle bli syk under fødsel eller permisjon kan man risikere at man ikke har flere sykepengedager igjen. Derfor er svangerskapspenger bedre sånn sett.

Så er det slik at svangerskapspenger blir utbetalt hvis arbeidet er til skade for barnet i magen, f.eks fysisk krevende arbeid, jobb med kjemikalier; mens man blir sykemeldt ved mors sykdom; type bekkenløsning, ryggsmerter etc.
 
Bare for å blande meg litt inn, hva er forskjellen på å få svangerskapspenger og å være sykemeldt? Går ikke det ut på det samme?


Svangerskapspenger= når arbeidet ditt er til risiko for fosteret.

Eksempel: arbeid med kjemikalier som gravide ikke skal håndtere. Lege/jordmor fyller ut søknad hvor det anbefales 100% svangerskapspenger. Arbeidsgiver på denne arbeidsplassen har en kontorjobb i 20% som den gravide kan ha mens hun er gravid. I dette tilfelle mister den gravide 80% arbeidsinntekt som erstattes med svangerskapspenger.

Svangerskapspenger har ingenting med sykepenger å gjøre. Svangerskapspenger går tom dagen før 3 uker før termin.

Sykepenger= når du er for syk til å utføre jobben.

Dersom du har krav på svangerskapspenger så tar du ikke av sykepengedagene dine.

Husk at det kan være veldig mye som kan være til risiko for fosteret og det er opp til lege/jordmor å vurdere.

Det kan være typiske sykemeldingsgrunner som også kan gi svangerskapspenger. For eksempel ugunstig arbeidsstilling vs lavt blodtrykk,bekkenløsning vs lang ugunstig reisevei til/fra jobb osv.
 
Back
Topp