• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold februar 11. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Svangerskapspenger?

Kvinne2

Blir kjent med forumet
Er det ikke noen rettigheter man har, hvor man kan få penger før fødselen?
Slik at man kan handle inn litt barne ting som er nødvendig før ungen kommer i hus?

Ca. hvor lang tid tar det før engangsstønaden fra nav kommer, etter man har søkt?

Ca. hvor lang tid tar det før engangsstønaden fra nav kommer, etter man har søkt?

Svangerskapspenger er for friske gravide som har jobber som er skadelige for fosteret eller/og den gravide.

Svangerskapspenger er det man får i stedet for lønn når man som gravid ikke kan jobbe pga at det kan være til fare for fosteret. Du tenker kanskje på engangsstønaden? Den kan de som ikke har rett på lønn i foreldrepermisjonen få og man kan søke fra uke 26 i svangerskapet. Saksbehandlingstiden varierer visst veldig, men er man heldig får man penger på konto innen 4 uker.

Det du tenker på er nok engangsstønaden som de som ikke har opptjent seg rettigheter til foreldrepenger og vanlig permisjon kan få.

Søk på engangsstønad på nav sine sider, der står det når du kan få de utbetalt. Det vanlige er vel å få de utbetalt rundt fødsel tenker jeg, det er jo de pengene en skal leve på så lenge en er hjemme med barnet...

Thanks! 
Da går jeg ned på nav i dag å søker, slik at jeg får alt riktig!

Kvinne2 skrev:
Er det ikke noen rettigheter man har, hvor man kan få penger før fødselen?
Slik at man kan handle inn litt barne ting som er nødvendig før ungen kommer i hus?

Må bare spørre - jobber du ikke? Om du ikke har opparbeidet deg rett til foreldrepenger før permisjonsstart får du KUN engangsstønad på ca 35 000, dette skal dekke utstyr til barnet og livsopphold til deg i de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel.. Husk at du får da ikke noen penger om du skal ha permisjon utover de 6 ukene etter fødsel... Om du jobber og tjener en del vil det lønne seg å heller søke foreldrepenger...

Amicitias skrev:
Dette gjelder vel bare enslige forsørgere

enslige forsørgere har ikke noe mer rett på stønad til innkjøp av utstyr de enn de som er to.... hvor i all verden får du det fra?

Amicitias skrev:

Hæ? Noe jeg ikke har fått med meg?

Dollface skrev:

Amicitias skrev:

enslige forsørgere har ikke noe mer rett på stønad til innkjøp av utstyr de enn de som er to.... hvor i all verden får du det fra?

Syntes bare venninna mi som er alene fikk en liten sum penger før fødsel. Og hu hadde fast jobb og alt. Men mulig jeg har missforstått:)

Amicitias skrev:

Dollface skrev:

Amicitias skrev:

Syntes bare venninna mi som er alene fikk en liten sum penger før fødsel. Og hu hadde fast jobb og alt. Men mulig jeg har missforstått:)

Det tror jeg du har da, for jeg har vært alene og jeg kjenner mange som har vært det - og har man jobb og krav på foreldrepenger kan man ikke få noe før fødselen...
Har man ikke krav på foreldrepenger kan man søke om engangsstønad - og den kan man få før fødselen.. Overgangsstønad kan man også få hvis man er alene - og den begynner de å betale ut før fødsel.. (Og den kan man få selv om man har lønn og foreldrepenger, så det kan jo være det :))

Back
Topp