Svangerskapspenger

Guest
Jeg har et spørsmål ang. svangerskapspenger som jeg håper dere kan svare på.

Jeg har et arbeid som innebærer utestasjonering i Indonesia store deler av året.

I dag er jeg 11 uker gravid med mitt første barn og finner det ikke trygt for meg å være her lenger.

Dette skyldes i hovedsak to faktorer.

Det første er et så mangelfullt helsevesen at jeg anser det som en risiko for en trygg og bekymringsfri graviditet. Jeg har allerede opplevd å bli frarådet å ta folat, blitt anbefalt/fått resept på antibiotika og medisiner som ikke skal brukes av gravide og det er ikke lagt opp til noen form for oppfølging av meg eller graviditeten fremover.

Det andre er hygiene nivået på mat og drikke og risikoen for smitte av sykdommer via disse. 
Det er i tillegg veldig vanskelig å ha et sunt og variert kosthold når man frarådes det meste av frukt og grønnsaker p.g.a smitterisiko.

Jeg har termin i slutten av oktober og arbeidet krever minimum utplassering fom. august tom. november.

Problemet frem til august er at det ikke finnes andre ansatte som bare kan overta siste del av arbeidet og alle mine arbeidsoppgaver fom. jeg reiser hjem må derfor outsources i Indonesia.

Det jeg lurer på er om mitt arbeid og mangelen på muligheter til å tilrettelegge dette gjør at jeg kvalifiserer for svangerskapspenger?
 
Hei!
Jeg ser godt at du har et litt delikat problem! For å si det sånn, jeg mener absolutt at du kvalifiserer til svangerskapspenger.
Det er jo risikoen for babyen som er hovedproblemet her, og jeg ser absolutt at dette etterhvert vil kunne bli krevende.
Jeg ville ha tatt kontakt med lege eller jordmor her hjemme, og bedt dem fylle ut et skjema som du skal ta videre til din arbeidsgiver, der de ber om at arbeidet tilrettelegges ifht svangerskapet ditt.Du må da si noe om hva du ikke kan gjøre, og om der evt er andre ting du kan gjøre i stedet.
Hvis der er store sprik mellom det som du anbefales helsemessig ( risiko for baby ) og det arbeidsgiver kan tilby av tilrettelegging, så kan de svare nei på at de ikke kan tilrettelegge slik du trenger. Da vil dette skjema sendes til NAV, og du får innvilget svangerskapspenger, såsant lege eller jordmor har skrevet under på at disse endringene bør skje.
Håper dette var svar på det du lurte på?

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp