svangerskapspenger

Friele

Glad i forumet
God morgen:)
Jeg har nå fått sykemld i to uker og legen sa at jeg i mellomtiden skulle kontakte jordmor og søke om svangerskapspenger. Noen som vet hva jeg må gjøre? Hvorfor må jeg kontakte jordmor ang. dette? Hmm... er sikkert ikke vanskelig å finne ut av, vil bare høre litt her først;) 

Go morgen!:)
Kan det være at du må ha terminbekreftelse når du skal søke? Det måtte jeg ha når jeg skulle søke om engangsstønad.

Jeg trodde det var legen som måtte søke om svangerskapspenger? Merkelig. Så dessverre har jeg ikke noe godt svar.

Jeg fikk et skjema av legen min.. Men det er mulig legen din ikke har dette skjemaet og at det er derfor du må kontakte jordmor.. Du trenger ikke terminbekreftelse, kun det skjemaet du i ditt tilfelle må få av jordmor, som skal være underskrevet av både jordmor og arbeidsgiver! Også trenger nav lønnsopplysninger av arbeidsgiver!
Håper det hjalp litt :)

Jeg trodde det var legen som måtte søke om svangerskapspenger? Merkelig. Så dessverre har jeg ikke noe godt svar.

Takk for svar :)
Regner med at jordmor vet hvordan det skal gjøres, er vel derfor jeg fikk beskjed om å ta kontakt med henne. Terminbekreftelse tror jeg ikke man trenger på det her, trodde det bare var for foreldrepenger eller engangsstønad:) Da hadde det jo blitt vanskelig for dem som har fått svangerskapspenger fra tidligere uker, terminbekreftelse er jo ikke gyldig før etter uke 26 :P 

I søknaden til nav står det ingentin om at du må ha terminbekreftelse, men det krever nav altså! Jeg ringte de å spurte om de hadde alt de trengte når jm og jeg fyllte ut skjema (selvstendig næringsdrivende, du må ha underskrft av arbeidsgiver på at tilrettelegging ikke er mulig) og arbeidsinntekt. Men de trenger også terminbekreftlese! Så send med kopi av UL papier eller bekreftlese av jm! Ringte og spurte de hvorfor det ikke sto på papirene når de krever det, men det hadde de ikke noe godt svar på...Bare et tips så det går litt fortere...

*aprilglede* skrev:
I søknaden til nav står det ingentin om at du må ha terminbekreftelse, men det krever nav altså! Jeg ringte de å spurte om de hadde alt de trengte når jm og jeg fyllte ut skjema (selvstendig næringsdrivende, du må ha underskrft av arbeidsgiver på at tilrettelegging ikke er mulig) og arbeidsinntekt. Men de trenger også terminbekreftlese! Så send med kopi av UL papier eller bekreftlese av jm! Ringte og spurte de hvorfor det ikke sto på papirene når de krever det, men det hadde de ikke noe godt svar på...Bare et tips så det går litt fortere...

Takk for tips :)

Jøss, skulle ikke legen skrive den søknaden, da?
Det var han som gjorde det for meg, og så tok jeg den med på jobb samt sendte en kopi til NAV. Samme sist svangerskap, var legen som skrev kravet om tilrettelegging/svangerskapspenger da også.
Så jeg har dessverre ingen gode råd, men tror jeg ville hørt med legen en gang til..

Svangerskapspenger er på en måte ikke sykepenger. Det er penger = lik lønn siden du ikke kan jobbe pga høy risiko arbeid.
Så jordmor kan fyller vel ut et skjema om din graviditet, og arbeidsgiver må da tilrettelegges ..Om ikke blir du hjemme med svangerskapspenger.. 

Back
Topp