svangerskapspenger

pebbles

Gift med forumet
Tenkte å komme med en liten opplysning til dere gravide der ute: Hvis dere ikke kan jobbe i svangerskapet pga at det er fare for fosteret (f.eks hvis dere har en tung jobb, giftige stoffer osv) kan dere søke om svangerskapspenger. Dette utgjør det samme som lønna deres, og regnes som vanlig lønn (ikke som trygd). Det er helt klart en fordel å få svangerskapspenger i stede for sykepenger, da man mister rettigheter ved sykepenger..
Jeg skulle egnentlig jobbet i 3 1/3 mnd til før jeg skal ha perm, men pga at jeg venter tvillinger har jeg et risikosvangerskap. Dette betyr at jeg ikke kan jobbe, og går derfor over på svangerskapspenger nå.
Dersom dere vil ha mere opplysninger om dette kan dere se på www.trygdeetaten.no

Ja det er sant. Men hvis man er sykmeldt over tre mnd får man bl.a mindre feriepenger året etter, og det er dumt...

Det var det de la mest vekt på på trygdekontoret, og jeg spurte ikke mer jeg...

du får MYYYYE mindre feriepenger da. Får bar feriepenger av de første 12 ukene av sykemelding eller noe sånn? I praksis altså ganske mange penger. (får nesten ikke feriepenger året etter permisjonen heller da, uansett, husk det)

Det er bare hvis det er trygdekontoret som bataler ut sykepengene at man vil få mindre i feriepenger året etter. Derimot hvis det fortsatt er arbeidsgiveren deres som betaler ut pengene (de får refundert fra trygdekontoret) så får man akkurat like mye i feriepenger som man ville ha hatt hvis man hadde jobbet.

du får feriepenger de første 45 dager i sykemeldinga,etter det får du ikke noe feriepenger. så er du sykemeldt i f.eks. 3 mnd, så mister du halvparten av feriepengergrunnlaget de 3 mnd. Det du kan gjøre for å beholde feriepengene, er å være sykemeldt i 45 dager og jobbe i et par dager og ta en ny sykemelding. og sånn holder du på en stund. det er det mange som gjør på mammas jobb(sykepleier)

ops!! glemte å nvbe at hvis du er sykemeldt i over 2 uker, blirdu automatisk sutte over til tr.kontoret. Så du taper ikke noe feriepenger så lenge du ikke er sykemeldt over 45 dager

Back
Topp