Svangerskapspenger - samme som Generelt

mummy4ever

Elsker forumet
Jeg har noen spørsmål ang. svangerskapspenger. Blir ikke helt klok på det som står hos nav.

Får man utbetalt det man pleier å få i lønn, eller får man mindre penger utbetalt?

Også står det på nav

"Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid. Dette gjelder for eksempel
  • arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk slitsomt arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososial forhold"
Vil det si at hvis jeg oppfyller noen av de punktene over så kan jeg ha krav på svangerskapspenger?
Sist jeg var hos legen mente hun jeg ikke hadde krav på det, men ut i fra disse punktene mener jeg at jeg har god rett på det... Skal ta det opp med henne neste time, men tenkte å høre om jeg tror riktig først. Få litt mer kjøtt på benet før jeg tar det opp...

Dersom noen av de kriteriene er til stede skal du kunne ha rett på svangerskapspenger. Men når det gjelder de psykososiale forholdene blir det jo en vurderingssak som du og jordmor eller lege blir eninge om. Kan være litt lettere å fastslå at det er fare for fosteret dersom man har en tung fysisk jobb eller jobber med kjemikalier og sånne ting.

Men pengene skal i alle fall tilsvare det du har i lønn. Årslønna di deles på 260 (som i 260 hverdager, man-fre, i året) for å finne ut en dagsats. Denne dagsatsen får du for hver ukedag i måneden, sånn at noen måneder kan du svangerskapspenger for 23 dager, mens andre måneder for 20 dager. Litt innvikla utregning, men håper du skjønte det. Tok litt tid før jeg gjorde det..

Har selv prøvd å gå ut i sv. penger men fikk beskjed fra jordmor att det skal tilrettelegges fra jobben din til siste slutt, altså til att de ikke kan tilrettelegge for deg lengre. Du skal altså gjøre lette oppgaver, eller gå litt ned i stilling, slik att du bare har noe arbeid. Jordmora hadde fått påpek fra NAV om en søknad om sv. penger til en gravid og det viste seg att de ikke var godt nokk. Så arb giver må skrive en beskrivelse eller godkjenne att dem ikke kan tilrettelegge for deg lengre og att det ikke er mulig for omplassering. litt surt sånn sett.. men det er jo egentlig rett.... [&:]

Da jeg søkte om svangerskapspenger var det legen min som foreslo det. Hun fylte ut et skjema som hun satt opp punkter som arbeidsplassen var nødt til å forholde seg til. Jeg jobber på trykkeri, så hun skrev at jeg ikke kunne jobbe alene på grunn av stressfylt arbeid, ikke løfte tungt, ikke jobbe overtid eller nattarbeid osv. Arbeidsplassen min kunne ikke gjennomføre dette, og de kunne heller ikke omplassere eller endre stillingen min. Så de skrev under på at dette ikke var mulig.
Så sendte jeg det inn til nav sammen med papirer med info om lønn som arbeidsgiver hadde fylt ut.
Så nå får jeg utbetalt full lønn som vanlig, men det blir utbetalt som Anni81 beskriver. Så det blir ikke like mye hver mnd.

ORIGINAL: Lille_84

Da jeg søkte om svangerskapspenger var det legen min som foreslo det. Hun fylte ut et skjema som hun satt opp punkter som arbeidsplassen var nødt til å forholde seg til. Jeg jobber på trykkeri, så hun skrev at jeg ikke kunne jobbe alene på grunn av stressfylt arbeid, ikke løfte tungt, ikke jobbe overtid eller nattarbeid osv. Arbeidsplassen min kunne ikke gjennomføre dette, og de kunne heller ikke omplassere eller endre stillingen min. Så de skrev under på at dette ikke var mulig.
Så sendte jeg det inn til nav sammen med papirer med info om lønn som arbeidsgiver hadde fylt ut.
Så nå får jeg utbetalt full lønn som vanlig, men det blir utbetalt som Anni81 beskriver. Så det blir ikke like mye hver mnd.

Ja, det var tilsvarende hos meg også. Jeg skrev ut et skjema fra Arbeidstilsynets nettsider (skjema). Der fylte legen ut punkter som var kriterier for at jeg skulle kunne fortsette i jobb. Dette skjemaet tok jeg med til arbeidsgiver. De hadde ikke mulighet til å oppfylle legens kriterier, så da krysset de av og signerte for det. Jeg signerte også. Deretter ble skjemaet sendt til nav. Det er dette som er den korrekte måten å søke om svangerskapspenger på.
Jeg får utbetalt lønn fra arbeidsgiver som normalt, men jeg mister kvelds- og helligdagstillegg da, så utbetalingene blir bittelitt mindre enn vanlig. Men får full lønn av grunnlønn iallfall.
Om du får lønn utbetalt far arbeidsgiver eller NAV er avhengig av hvor du jobber. Jeg er ansatt i kommunen.

Så det vil si at jeg får ikke månedslønna mi. Jeg får betalt mindre de månedene det kun er 30 dager enn 31?
Nei, jeg skjønner ikke [:@]

Får nok bare snakke med legen. Surt å bruke opp sykepengeperioden min... Da sliter vi litt hvis jeg ikke klarer å ta meg av baby når baby kommer.

Totalt sett skal du få det samme som vanlig lønn, men de dagene det er mange hverdager vil du få litt mer, og de dagene det er litt færre hverdager vil du få litt mer. Når man regner totalen skal det utgjøre det samme. Og de gjør det på akkurat samme måte når de beregner sykepengene, så jeg ville ikke brukt sykepengerettighetene hvis du kan få svangerskapspenger.

Jeg har søkt svangerskapspenger -men fikk avslag på søknaden [:@]

Selv om jeg har en jobb som er fysisk slitsom og som ikke kan tilrettelegges for meg.
Er frisør og har fått bekkenløsing med gangvansker. Dette har resultert i masse kynnere da jeg annspenner meg mye når jeg står/går over lengre tid.
Er i behandling og bruker bekkenbelte, men dette er jo ikke "nok" tilrettelegging.
Jobber nå 50%. (sykemeldt 50%) og har ifølge NAV ikke rett på svangerskapspenger.
(selv om jeg VET at andre frisører har fått det[>:])  

Back
Topp