Svangerskapspenger pga manglende smittevern

Tredjegangs

Andre møte med forumet
Hei, jeg lurer på om det er andre i yrker med mange nærkontakter,uten mulighet for smittevern, som har søkt om svangerskapspenger for siste trimester?
Generelt er jo ikke gravide i risikogruppen, men får likevel beskjed om å være ekstra forsiktige, og holde avstand og begrense kontakter. Ser dette er spesielt viktig i siste trimester for å unngå lungeinfeksjon tett opp mot termin. Hva når dette ikke er mulig på arbeidsplassen? Og tilrettelegging ikke er aktuelt? Finner lite info om dette, og bedriftshelsetjenesten her i område har ikke jordmor. Fastlegen var også usikker, men skulle sjekke det opp. Jeg tenker å spørre når jeg er på ul, men er det noen som har erfaring med dette?
 
Hei, jeg lurer på om det er andre i yrker med mange nærkontakter,uten mulighet for smittevern, som har søkt om svangerskapspenger for siste trimester?
Generelt er jo ikke gravide i risikogruppen, men får likevel beskjed om å være ekstra forsiktige, og holde avstand og begrense kontakter. Ser dette er spesielt viktig i siste trimester for å unngå lungeinfeksjon tett opp mot termin. Hva når dette ikke er mulig på arbeidsplassen? Og tilrettelegging ikke er aktuelt? Finner lite info om dette, og bedriftshelsetjenesten her i område har ikke jordmor. Fastlegen var også usikker, men skulle sjekke det opp. Jeg tenker å spørre når jeg er på ul, men er det noen som har erfaring med dette?

I underforumet «svangerskap og fødsel» har der vært en tråd om dette. Der var det noen som hadde fått godkjent sv penger pga smitterisiko, mens andre hadde fått avslag. Så det kommer nok litt ann på hvordan lege/jordmor begrunner søknaden ift skaderisiko for barnet og at det ikke går å tilrettelegge for smittevern i nåværende stilling eller at det ikke er mulig med andre arbeidsoppgaver/stillinger i bedriften
 
Endte med å bli sykemeldt. Fikk ikke svangerskapspenger pga det og følte meg ikke trygg.
 
Føler meg ikke trygg på arbeidsplassen jeg heller. Men synes det er vanskelig å vite hvor forsiktig man egentlig skal være. Vil ikke virke hysterisk men samtidig vil jeg ikke ta unødvendige sjangser. Har uansett bare 6 uker mellom sommerferien og permisjonsstart. Kjempedumt å skulle bli smittet på jobb i løpet av den tiden...
 
Jeg fikk ikke sv.penger og endte med sykemelding. Det hører også til at jeg er lungeoperert, med en del nedsatt lungefunksjon, så tilhører risikogruppe. Problemet er at sv.penger skal gå på risiko for fosteret, og det er jo det som er spørsmålet da. Men virker som det er litt forskjellig rundt omkring. Lykke til!
 
Back
Topp