Svangerskapspenger, peiling?

sogn78

Forumet er livet
VIP
Eg vurderar å søke om sv.penger pga at jobben ikkje kan tilrettelegge, og har i den forbindelse eit par spørsmål. Har lest på NAV sine sider, men det er fortsatt ting eg lurer på.

Når søker man sv.penger? Syns det virkar rart å søke om dette før uke 12 sidan det da er mest usikkert om det faktisk går bra i svangerskapet.

Får ein igjen ferien sin, eller tar ein ferie mens ein får sv.penger? Opptjener ein seg rett til feriepenger på lik linje med vanlig jobb/evt sjukemelding??

Tapar eg noko økonomisk ved å ta sv.penger i forhold til f.eks å være sjukemeldt, eller jobbe vanlig? (jobbar turnus, kveld og helger)

Er klar over at sv.p er for friske gravide, men for å ikkje laga eit laaaangt innlegg, orkar eg ikkje å gå inn i alle detaljar i forhold til søknaden. Men, for all del spør viss du lurer :o)

Blir kjempeglad for alle som kan svare meg

Det er jordmor/lege som må skrive en anbefaling/behov om tilrettelegging på arbeidsplassen. Så må dette leveres arbeidsgiver, som må bekrefte at tilrettelegging ikke er mulig. Så tar du selv med skjemaet til NAV (med underskrift fra både arbeidsgiver og lege/jordmor). Det er også mulig å få graderte svangerskapspenger. Jeg går på 50% svangerskapspenger nå, og jobber tilrettelagt 50% (til vanlig 3-skiftes turnus, nå 50% dagtid). På hvilket tidspunkt man søker om det er det jo da lege/jordmor som ser behovet for (det er for friske gravide som av årsaker ikke kan utføre sine vanlige arbeidsoppgaver pga fare for mor/barn). Noen har behov for dette fra et tidlig stadie, andre senere i svangerskapet. Du taper ingenting økonomisk på å gå på svangerskapspenger kontra sykemelding. Du opptjener ferie på vanlig måte. Vet ikke om det er krav til å avvikle ferie mens en går på svangerskapspenger, men vil tro det er samme som hvis man er sykemeldt.

Du må søke i samråd med lege/jm og du søker fra det tidspunktet du er gravid hvis det er slik at de skal tilrettelegge med en gang.. Du tar jo ikke ferie hvis du får 100% svangerskapspenger, det er jo litt idioti spør du meg, spar den heller til permisjonen din så du kan forlenge den.. og du opptjener deg rett til feriepenger etc ja. 
Du taper ingenting, det er bedre å få svangerskapspenger enn sykepenger siden du bruker opp "sykekvota" ved å være sykemeldt. 
Du kan også bare en viss % svangerskapspenger.. la oss si hvis du ikke kan jobbe kveld/natt pga lav bemanning, men kan jobbe dag.. og de ikke kan sette deg inn i en ren dagstilling.. 
yes, bare spør om du lurer på noe mer så kan jeg svare det jeg kan.. :)

1.  Jeg søkte uke 12 ca. Men det er noe du kan snakke med legen/JM om. De er i bunn og grunn h*n som avgjør det hele.

2. Hvis du allerede har avtalt ferie med arb.giver, så blir den som avtalt. Dette skriver arb.giver i et skjema som nav ber om ang. lønnen din. (Egen rubrikk i skjemaet om lønnsutbetaling)

3. Hvis jobben din har en ordning der de kan betale lønna di og så få tilbake fra NAV. Så vidt jeg har forstått er det ikke alle arb.plasser som er villeige til å gjøre dette. (Min vil ikke) Usikker på hvordan det er med feriepenger, men vil tro en skal få det som normalt, bare fra NAV istedenfor arb.giver.

4. Du får like mye sv.penger hver mnd som du skulle hatt i lønn. Altså du får betalt ift hvor mange % du jobber. Du taper IKKE penger.
Pluss det er jo ikke positivt å gå sykemeldt når du ikke er syk. Det vil ikke NAV godta heller.

Jeg går på sv.penger, fordi jeg har et risikoyrke, og jobben hadde ingen muligheter til å tilrettelegge.

Vil også legge til at dette er noe NAV kan gi gode svar på disse spm.
Bare ring dem =)
(Ring litt tidlig på dagen så tar de tlf fort)

Jmd skrev:
1. Ville nok ha ventet en liten stund til. Jeg søkte uke 12 ca. Men det er noe du kan snakke med legen din om.

2. Hvis du allerede har avtalt ferie med arb.giver, så blir den som avtalt. Altså fri, uten lønn. Dette skriver arb.giver i et skjema som nav ber om ang. lønnen din.

3. Hvis jobben din har en ordning der de kan betale lønna di og så få tilbake fra NAV, så får du opptjent feriepenger. Så vidt jeg har forstått er det ikke alle arb.plasser som er villeige til å gjøre dette. (Min vil ikke) og da får en ikke feriepenger, men dette skal jeg ikke si 100% sikkert.

4. Du får like mye sv.penger hver mnd som du skulle hatt i lønn. Altså du får betalt ift hvor mange % du jobber. DU taper IKKE penger. Pluss det er jo ikke så positivt å gå sykemeldt når du ikke er syk. Det vil ikke NAV godta.

Jeg går på sv.penger, fordi jeg har et risikoyrke, og jobben hadde ingen muligheter til å tilrettelegge.

Vil også legge til at dette er noe NAV kan gi bedre svar på enn noen her.
Bare skriv ned det du lurer på, så husker du akkurat hva det var, og ring dem =)
(Ring litt tidlig på dagen så tar de tlf fort)

Ang det at NAV har bedre peiling, så er ikke det alltid tilfelle... Da jeg kom på NAV for å levere ferdig utfylt skjema om svangerskapspenger hadde de ikke hørt om det engang (!!!), og JEG måtte forklare de hva det var (etter de hadde spurt om jeg mente foreldrepenger eller engangsstønad). Jeg ringt også NAV for å spørre om man hadde krav på egenmeldingsdager når man går på graderte svangerskapspenger (man har ikke det på gradert sykemelding nemlig), men det kunne de ikke svare meg på....

Kansje jeg har vært heldig, eller så har vi (faktisk) gode rådgivere her?
Jeg har fått rask behandling, gode svar, og (faktisk) hyggelige erfaringer
(i det siste i alle fall)
Han siste jeg snakkte dobbelsjekka tilogmed med en kollega for å være helt sikker på at det var riktig det han sa.

For meg var det legen min (!!!) som aldri hadde hørt om tilretteleggingskjema for gravide. Måtte nesten krangle med henne for å få henne til å forstå at det var faktisk noe som het det. =P

Tusen takk for svar, heilt fantastisk!

Grunnen til at eg ikkje har lyst å søke enda er jo at det er så tidlig, men eg kan ikkje gå på jobb da eg jobbar på ein lukka psykiatrisk avdeling med ustabile pasientar som utaggerar.

No er eg (heldigvis) sjukemeldt for noko anna tilfeldigvis, men blir jo ikkje det i all evighet. Har ikkje så lyst å sei det til sjefen at eg er gravid enda heller, men det må eg vel snart uansett.

Eg har gått gravid ein gang tidligare på same arbeidsplass, men da gjekk eg i aktiv sjukemelding, og jobba på kontoret. Viss eg no skal jobbe på kontor, går det ut over dei andre på avdelingen som må gå med ein mindre i bemanningen.
I starten av forrige svangerskap var eg sjukemeldt pga kvalme, og kunne derfor vente til uke (ca) 8 med å fortelle det til sjefen. No har eg ikkje blitt ordentlig kvalm enda, men det kjem vel....

Var det nokon av dykk som måtte sei det til sjefen så tidlig som uke 5? Og søke så tidlig om sv.penger?
Syns det er rart å sette i gang ein slik prosess med sjefen, legen og NAV mens det enda er såpass usikkert.

Uansett TUSEN TAKK FOR KLOKE SVAR, fekk mykje bedre svar her enn da eg ringte NAV, der traff eg tydeligvis ikkje rette folka denne gangen!

Back
Topp