Hmm, ok, studenter som har termin i høst har jo rett på foreldrestipend fra lånekassen. I tillegg til engangsstønad. Foreldrestipend fra lånekassen tilbakebetales ikke, og kan gis i 49 uker. Alle studenter kan søke om permisjon fra studiene, uavhengig om de har barn eller ikke.
Hvis den gravide har vært sykmeldt i 52 uker, som er lenger enn et svangerskap, så er det ikke riktig at hun skal få svangerskapspenger for det. Det er selvfølgelig riktig at man skal bruke riktig stønad til rett tid, men høres ut som det er mye viktigere at man ikke skal bruke opp sykepengeperioden enn å følge norsk lov, så det blir feil.
Til info, jeg jobber fulltid i NAV og er også student, og det er gjerne studenter som jobber som kommer best ut av det økonomisk fordi man får både foreldrepenger og foreldrestipend. Jeg har også vært sykmeldt store deler av svangerskapet. Det er et stadig problem at jordmødre ikke følger retningslinjene, men som sagt overprøver vi ikke risikovurderingen for det har vi ingen juridisk rett til å gjøre.
Ikke meningen å blande meg inn i diskusjonen deres her, men har et spørsmål litt utenfor dette. Virker som du vet litt angående rettigheter og slikt.
Jeg jobber også nesten fulltid (sykemeldt nå da) og studerer fulltid. Har alltid hatt mye å gjøre så har alltid klart å beherske å både studere og jobbe. Men lurer på om du kan få foreldrepenger og foreldrestipend fra begge steder? Er det ikke noe med at du ikke kan tjene så så mye utenom studiene? Hvis du tjener mer enn??? faller foreldrestipendet bort? Eller kan du motta fra begge steder uavhengig av hvor mye du tjener i arbeidet ditt? Føler jeg leste et sted at: du kan få foreldrestipend hvis du i utgangspunktet har rettigheter til å motta vanlig stipend?
Håper du har tid til å svare