SVANGERSKAPSPENG

goodASmama

Forelsket i forumet
dere som jobber 50-75% stillinger er det noen av dere som fikk innvilget svangerskapspenger i deres svangerskap.

Vet at man må jobbe 4 uker ( minst ) være over 3 mnd på vei, ha tjent minst en halv G og frisk ( og ikke mulig omplassering p.g.a arbeidsforhold som gjør at det er faret for fostret ) for å få innvilget svangerskapspenger?! Vet at folk i fast 100% stilling kan få innvilget dette, men kan man det dersom man bare er ansatt i en bedrift i en 60% stilling få det eller 50% for den sagsskyld, å da jobbe på andre arbeidsplasser vis man har dette i tilegg til sin faste stiliing - da et sted hvor det ikke er farlig for hverken mor eller barn og være under et svangerskap?

altså 100% ut av en jobb ( 60% stillingen ) og over på svangerskapspeng, men samtidig jobbe i vikariatet?

Folk i deltidsstillinger kan nok få det ja, men skjønte ikke helt den med å jobbe andre steder. Om du allerede har to jobber kan du fint få svangerskapspenger fra den ene og fortsette å jobbe i den andre. Hvorvidt du har lov til å begynne å jobbe i en annen jobb mens du mottar svangerskapspenger er jeg mer usikker på - du får jo da en "fordel" av mer overskudd fordi du ikke jobber i jobb nr 1 og dermed kan jobbe i jobb nr 2.... Du bør spørre nav om dette tror jeg...

Pearl skrev:
Folk i deltidsstillinger kan nok få det ja, men skjønte ikke helt den med å jobbe andre steder. Om du allerede har to jobber kan du fint få svangerskapspenger fra den ene og fortsette å jobbe i den andre. Hvorvidt du har lov til å begynne å jobbe i en annen jobb mens du mottar svangerskapspenger er jeg mer usikker på - du får jo da en "fordel" av mer overskudd fordi du ikke jobber i jobb nr 1 og dermed kan jobbe i jobb nr 2.... Du bør spørre nav om dette tror jeg...

Ja, jeg lurte på om man kunne få det. Ene jobben er 60% Dvs at hun jeeg snakker om egentlig trenger en 40% stilling til, MEN uten om 60% stillingen har hun mulighet til å ta noe vikariat (  uten fast kontrakt - stilling ) av å til. noen ukedager og noen helger. Grunnen til at jeg spør om man fortsatt kan jobbe i denne stillingen er for at den IKKE på noen måte er en belastning/fare for fostret ) men det er den første jobben. Det blir jo ikke mer økonomisk fordel, heller tvert om, for hun  ville ikke fått flere timer der enn det som er pr. idag ( slik som det ser ut nå) heller 25% mindre da hun ikke får svangerskapspenger på vikariatjobben. Å kan hun ikke jobbe disse timene da, blir grunnlaget mindre enn inntekten er pr.nå
Og jordmødre jobber jo for at kvinner ikke skal gå sykemeldte i svangerskap, heller finne tiltak som kan gjøre arbeidsdagen bedre/omplassering om det er mulig.  Er bare det at det er ønske om å jobbe litt, men kan ikke være i den 60% stillingen.

Back
Topp