Svangerskapskvalme

Pippi23

Glad i forumet
Julistrålene 2025 ♡
Hei! Om du er eller har vært kjempe kvalm under graviditet, hva var det som hjalp deg? Jeg prøver å ikke bli for sulten, ikke bli for mett, drikker vann, spiser når jeg står opp, spiser helst mat med lite smak osv. Jeg står på Xonva tre ganger om dagen, uten at det kjennes ut som at det hjelper. Har legetime på mandag og har tett dialog med min fastlege men hva funket eller funket ikke for deg?

Jeg er også kjempekvalm❣️ Er 7+2 i dag. Økte fra tre til fire Xonvea, og syns det hjalp en del faktisk - men er fortsatt uggen og blir kvalm om jeg ikke spiser og drikker nok.

Jeg tar to tabletter om kvelden ved leggetid, en om morgenen og en på ettermiddagen. Fire tabletter er maks dose man kan ta, så du kan jo forsøke det.

Ellers tror jeg legen din kan skrive ut andre kvalmestillende som du kan kombinere med Xonvea.

Jeg syns det hjelper litt med frukt, juice og karbohydrater. Små mengder ingefær har også dokumentert effekt på kvalme.

Håper du får bukt på kvalmen snart. Det er fælt å være så dårlig hele tiden og så lenge❤️

Jeg er også kjempekvalm❣️ Er 7+2 i dag. Økte fra tre til fire Xonvea, og syns det hjalp en del faktisk - men er fortsatt uggen og blir kvalm om jeg ikke spiser og drikker nok.

Jeg tar to tabletter om kvelden ved leggetid, en om morgenen og en på ettermiddagen. Fire tabletter er maks dose man kan ta, så du kan jo forsøke det.

Ellers tror jeg legen din kan skrive ut andre kvalmestillende som du kan kombinere med Xonvea.

Jeg syns det hjelper litt med frukt, juice og karbohydrater. Små mengder ingefær har også dokumentert effekt på kvalme.

Håper du får bukt på kvalmen snart. Det er fælt å være så dårlig hele tiden og så lenge❤️
Takk for langt og utfyllende svar! Ja stemmer! Jeg drakk mye av änglamark sin eplejuice sist! Det hjalp! Skal prøve den. Alt annet har stått i kjøleskapet til det er ødelagt..

Ja det er kjempeslitsomt! Pluss gravid trøtt og xonveatrøtt! Takk for at førstemann går i barnehagen på en måte:smiley-ashamed004

Er skikkelig kvalm, men har ikke legetime før neste uke en gang så har ikke kvalmestillende nå.. så sliter litt i helga. Er det da greit å prøve ut prostafen? Har dere erfaring med det og bivirkninger?
Jeg forsøkte det ved forje svangerskap, men det hadde dessverre ingen bedrende effekt på meg. Jeg måtte ha sterkere lut! :hilarious:
Det kommer kanskje an på hvor mye man tar også? Lurer på om legen sa to om morgenen og to om kvelden?

Men Prostafen (meklozin) anses uansett som trygt å bruke i svangerskapet og er et av antihistaminene som har vært brukt lenge mot svangerskapskvalme uten at det er vist økt risiko for fosteret.

Den vanligste bivirkningen er at man blir ganske trøtt og døsig, og noen kan bli litt tørre i munnen.

Det er likevel alltid anbefalt å forhøre seg med apoteket (kanskje de kan si hvor mye du bør ta?) eller legen sin før man starter på kvalmestillende i svangerskapet, men ifølge Trygg Mammamedisin er Prostafen et trygt alternativ om man trenger noe reseptfritt å støtte seg på frem til legetimen.

Masse lykke til, håper du får litt lindring i helgen! ❤️

Last edited:
Hei! Om du er eller har vært kjempe kvalm under graviditet, hva var det som hjalp deg? Jeg prøver å ikke bli for sulten, ikke bli for mett, drikker vann, spiser når jeg står opp, spiser helst mat med lite smak osv. Jeg står på Xonva tre ganger om dagen, uten at det kjennes ut som at det hjelper. Har legetime på mandag og har tett dialog med min fastlege men hva funket eller funket ikke for deg?
Sist jeg var gravid var de ikke noe kvalme medisin på markedet. Så det er veldig bra e er kommet et alternativ! Jeg drakk mye sitronvann og syns de hadde litt effekt. Ellers klarte jeg bare tørre kjekt, og pommes fries. Ønsker deg lykke til ❤️

Jeg begynner å bli så lei av denne kvalmen. Har prøvd litt forskjellig på resept. Men synes ingenting hjelper helt. Og spesielt ikke på ettermiddag/ kvelden. Har prøvd Xonvea, afipran, phenergan. Og ja, må spise, hvis ikke blir jeg kvalm, men blir også veldig dårlig etter jeg har spist.. Har mye druer og epler som hjelper innimellom, drikker nypete, salte kjeks.

Er skikkelig kvalm, men har ikke legetime før neste uke en gang så har ikke kvalmestillende nå.. så sliter litt i helga. Er det da greit å prøve ut prostafen? Har dere erfaring med det og bivirkninger?
Jeg brukte postafen forrige svangerskap. Vanskelig å huske helt, men mener jeg er mer trøtt nå på xonvea enn jeg var på postafen. Ellers hadde jeg ingen bivirkninger

Sist jeg var gravid var de ikke noe kvalme medisin på markedet. Så det er veldig bra e er kommet et alternativ! Jeg drakk mye sitronvann og syns de hadde litt effekt. Ellers klarte jeg bare tørre kjekt, og pommes fries. Ønsker deg lykke til ❤️
Takk! Sitronvann kan også prøves! Merkelig ja, pommes frites funker litt her og :laughing002

Hva regnes som normal mengde kvalme? Og hvor plaget må man være for å få kvalmestillende?
Merker nå at kvalmen bare øker og jeg er stortsett uggen eller veldig kvalm det meste av døgnet. Spyr ikke, men brekker meg en del på natten. Prøver å spise jevnlig og litt om gangen. Men merker det er vanskelig å i det hele tatt greie å spise i frykt for at det får meg til å spy.

Hva regnes som normal mengde kvalme? Og hvor plaget må man være for å få kvalmestillende?
Merker nå at kvalmen bare øker og jeg er stortsett uggen eller veldig kvalm det meste av døgnet. Spyr ikke, men brekker meg en del på natten. Prøver å spise jevnlig og litt om gangen. Men merker det er vanskelig å i det hele tatt greie å spise i frykt for at det får meg til å spy.
Det kan være lurt å starte så fort man merker at kvalmen begynner selv om det er tidlig. Høres ut som du er ganske plaget, så ville ha snakket med fastlegen om det.

Hei.
En ting som hjelper meg mye er å drikke elektrolytter, jeg drikker 1L hver dag. Bruker den fra SALTE med jordbærsmak. Føler meg veldig mye bedre etter jeg begynnte med det:) Bare vanlig vann hjelper lite.
Spiser en del ristet polarbrød med smør, ristet brødskive.. Ritz, Riskaker med havsalt,Små spiser hele dagen :)

Back
Topp