Svangerskapskvalme

Sonalita

Forelsket i forumet
Har dere noen råd mot kvalme? I går kom jeg meg ikke på jobb, generelt elendig form, og det eneste som funker er å ligge.. Klarer å gå noen turer ute i frisk luft, spise kjeks med gulost, og grønnsaker. Selv om jeg spiser er kvalmen der konstant. I går klarte jeg ikke å komme meg på jobb.. Har også prøvd ingefær... Fortsetter dette tror jeg at jeg må ta en tur til legen på mandag hvordan klarte dere å fungere i hverdagen? Kvalmen kom nå i uke 6.. Føler det er litt teit å sykemelde seg, jeg er jo ikke syk, men fungerer jo ikke akkurat på jobb heller...

Hvile, sove mest mulig. Ikke anstrenge deg, ikke trene. Spise litt hele tiden. Dersom oppkast: drikke kokt vann eller farris blandet med eplejuice for å erstatte tapet av væske og salter. Ta vitaminer før leggetid på kvelden, ofte lettere å beholde de da. Gå til fastlegen uansett, du kan prøve kvalmestillende - det finnes flere ulike preparater man kan bruke. Jordmor kan kanskje tilby akupunktur mot svangerskapskvalme, det hjelper for en del. Jordmor her jeg bor tilbyr det.

Salte kjeks, tyrkisk pepper, drops osv kan hjelpe. Ingefær te. Akupunktur-armbånd (reisebånd fra apoteket).

Jeg fikk hyperemesis da jeg var gravid sist så da var jeg sengeliggende fra uke 5-6 og frem til aborten i uke 12. Om du blir så dårlig så fungerer dessverre ingen kjerringråd (og for meg fungerte heller ikke kvalmestillende eller noe annet, så det brukte jeg ikke) og man må bare følge med på mengde væske og mat man klarer å beholde uten oppkast, og hva vekten er (jeg raste nedover i vekt). Da må man vurdere å dra til sykehuset for oppvæsking og intravenøs ernæring.

Håper du slipper unna den verste kvalmen!

Last edited:
Har dere noen råd mot kvalme? I går kom jeg meg ikke på jobb, generelt elendig form, og det eneste som funker er å ligge.. Klarer å gå noen turer ute i frisk luft, spise kjeks med gulost, og grønnsaker. Selv om jeg spiser er kvalmen der konstant. I går klarte jeg ikke å komme meg på jobb.. Har også prøvd ingefær... Fortsetter dette tror jeg at jeg må ta en tur til legen på mandag hvordan klarte dere å fungere i hverdagen? Kvalmen kom nå i uke 6.. Føler det er litt teit å sykemelde seg, jeg er jo ikke syk, men fungerer jo ikke akkurat på jobb heller...

Har dessverre lite råd å komme med. Er nå i slutten av uke 12 og har vært sykmld siden uke 6 grunnet kvalme. Har gått på kvalmestillende hele tiden for å fungere NOE, men generelt sett så er jeg veldig dårlig form til tross for kvalmestillende. De siste ukene har jeg vært på jobb men kun gått oppå. Hos meg er det helt avgjørende å sove lenge, slik at kvalmestillende faktisk rekker å fungere. Tar jeg tabletten rundt 5 på natta så kan jeg starte dagen rundt 9, men prøver å ta den kl 4 på natta. Blir jeg sulten blir jeg også veldig veldig kvalm

Det er ingenting hjelper mot det....Du driver å lage et liv inni deg så det ikke er så rart at man er utslått. Prøve å spise det du kan og høre på kroppen .Jeg var sykemeldt i 7 uker og var i helt elendig form pga kvalme og oppkast.Jeg er imot å ta kvalmestillende siden det ikke er noe vits å bruke (fordi det hjelper ikke så mye) og tidlig svangerskapet bør man helst holde seg unna fra medikamenter med tanke på misdannelser.Men du må bestemme det selv om det er nødvendig med sykemelding eller ikke...

Det er ikke riktig at kvalmestillende gir risiko for misdannelser. Flere kvalmestillende er helt trygge for gravide, og har god dokumentert effekt ved svangerskapskvalme. Dersom man får ekstrem svangerskapskvalme er det dessverre ikke sikkert de lenger har effekt, men her er det individuelle forskjeller så man må prøve seg frem.

Det er ikke sunt å kaste opp hele tiden heller. Det kan gi elektrolyttforstyrrelser og vekttap, og ved hyperemesis er man usikker på effekten dette har på embryoet. Jeg er redd for at min MA skyldes min hyperemesis (altså ekstrem svangerskapskvalme, jeg slet med å beholde selv en slurk med vann på morgen-formiddag-tidlig ettermiddag), og jeg angrer veldig på at jeg ikke kom på sykehuset underveis. Det er kun 1-3 % av gravide som rammes av hyperemesis, de fleste sliter med mild til kraftig kvalme uten at de vipper helt over i ekstrem heldigvis. Jeg tok det opp på forsamtalen på Riksen nå, og fikk beskjed om at de ikke følger opp dette i svangerskapet, og at jeg da må på mitt lokalsykehus og egen fastlege (blodprøver for å sjekke i forhold til oppkast og i tillegg resept på ulike smertestillende), men om jeg blir så dårlig som sist så kommer de til å ta blodprøver ved UL-kontroll de også for å være sikker på at kroppen min fortsatt har et godt miljø for embryoet.

Til TS: Følg det legen anbefaler at du skal gjøre for å kunne få i deg mest mulig næring og væske. Det er flere kvalmestillende som anbefales for gravide. Det forskes mye på dette, siden 70-80 % av gravide plages i noen grad av kvalme.

Her er nettsiden som gir god og trygg informasjon om medisiner man kan og ikke kan bruke i svangerskapet:
http://www.relis.no/Publikasjoner/2011/Trygg_Mammamedisin_nettjeneste_for_gravide - og her står det om kvalmestillende øverst på denne siden jeg linket til.

Last edited:
Det er ingenting hjelper mot det....Du driver å lage et liv inni deg så det ikke er så rart at man er utslått. Prøve å spise det du kan og høre på kroppen .Jeg var sykemeldt i 7 uker og var i helt elendig form pga kvalme og oppkast.Jeg er imot å ta kvalmestillende siden det ikke er noe vits å bruke (fordi det hjelper ikke så mye) og tidlig svangerskapet bør man helst holde seg unna fra medikamenter med tanke på misdannelser.Men du må bestemme det selv om det er nødvendig med sykemelding eller ikke...

Kjære vene? For det første så har kvalmestillende hatt stor betydning for hvordan jeg har fungert så at det ikke fungerer blir veldig misvisende - det varierer fra person til person!

Legene på Fertilitetsseksjonen hadde heller ALDRI skrevet ut medisiner som kunne ha gitt misdannelser! De har vært veldig tydelig på at de medisinene jeg går på er helt ufarlig for den lille. Det HAR vært tyder kvalmestillende tidligere som har gitt misdannelser, så derfor skal man naturligvis ikke medisinere seg selv. Men å snakke med lege og få skrevet ut kvalmestillende fra han skal være trygt - SÆRLIG på fertilitet

Tusen takk for svar dere, og gode tips. Snakker man med lege er nok kvalmestillende helt i orden, legene er jo veldig klare på at de ikke skriver ut medisiner som gir fare for fosteret. Jeg har ikke ekstrem svangerskapskvalme, men er jevnt over kvalm og orker nesten ingen ting.. Kjøpte meg sea band i går, og de virker ganske bra. Kan nok hende jeg tar meg en tur til legen, kanskje få redusert arbeidstid, vet ikke om jeg klarer å jobbe fullt. Regner med at dette er en periode, og går over etter et par uker. Jobben min er krevende og krever full oppmerksomhet når jeg er der. Får dårlig samvittighet overfor sjefen hvis jeg sykemelder meg, men tror jeg må legge bort "flinkpike"-syndromet.

Tusen takk for svar dere, og gode tips. Snakker man med lege er nok kvalmestillende helt i orden, legene er jo veldig klare på at de ikke skriver ut medisiner som gir fare for fosteret. Jeg har ikke ekstrem svangerskapskvalme, men er jevnt over kvalm og orker nesten ingen ting.. Kjøpte meg sea band i går, og de virker ganske bra. Kan nok hende jeg tar meg en tur til legen, kanskje få redusert arbeidstid, vet ikke om jeg klarer å jobbe fullt. Regner med at dette er en periode, og går over etter et par uker. Jobben min er krevende og krever full oppmerksomhet når jeg er der. Får dårlig samvittighet overfor sjefen hvis jeg sykemelder meg, men tror jeg må legge bort "flinkpike"-syndromet.

Man er ikke gravid store deler av arbeidslivet så det å legge bort flink pike syndromet er viktig ja - måtte gjøre det selv:)
Hos meg hadde det de siste ukene holdt med å få komme sent å gå tidlig, så en kontorjobb hadde gått greit med redusert arbeidstid. Men jobber i barnehage og ingen vikarer kommer for å jobbe 2 timer morgen og 1 time på ettermiddag for meg

De "mildeste" kvalmestillende kan man prøve uten ekstrem svangerskapskvalme. Faktisk er det mange som har bedre effekt av å ha startet før kvalmen er blitt altfor ille.

Legg vekk flink-pike, det har du god tid til senere. Dra til legen og diskuter passende tiltak (delvis sykemelding, kvalmestillende osv.) :)

Sea-band heter de ja. :p De hjalp meg litt i starten. :)

Kjære vene? For det første så har kvalmestillende hatt stor betydning for hvordan jeg har fungert så at det ikke fungerer blir veldig misvisende - det varierer fra person til person!

Legene på Fertilitetsseksjonen hadde heller ALDRI skrevet ut medisiner som kunne ha gitt misdannelser! De har vært veldig tydelig på at de medisinene jeg går på er helt ufarlig for den lille. Det HAR vært tyder kvalmestillende tidligere som har gitt misdannelser, så derfor skal man naturligvis ikke medisinere seg selv. Men å snakke med lege og få skrevet ut kvalmestillende fra han skal være trygt - SÆRLIG på fertilitet
Forskning viser at det er lite virker mot kvalme i svangerskapet.Ja,det er en del medisiner som kan brukes under svangerskapet som ikke skader fosteret.Hvis du synes at det er greit å bruke så gjør du det!Men det gir deg ikke muligheten til å bedømme andre hvordan de vil takle denne situasjonen dessverre...

Last edited:
Forskning viser at det er lite virker mot kvalme i svangerskapet.Ja,det er en del medisiner som kan brukes under svangerskapet som ikke skader fosteret.Hvis du synes at det er greit å bruke så gjør du det!Men det gir deg ikke muligheten til å bedømme andre hvordan de vil takle denne situasjonen dessverre...

Det var vel heller du som dømte meg fordi jeg brukte kvalmestillende?
Hvis ikke du mente at jeg anbefalte kvalmestillende noe jeg heller ikke gjorde - jeg mener at hver enkelt må ta det med sin lege.

Forskning viser forskjellig. Jeg prøver til stadighet å redusere på kvalmestillende og første resultatet var 2 dager hvor jeg ikke klarte å holde på så mye som en dråpe vann. Da fikk jeg beskjed av lege om å starte med kvalmestillende igjen fordi det var viktigere å klare å holde på NOE. I neste runde forsøkte jeg i samråd med lege (som frarådet meg å kutte helt) å halvere dosen. Da endte jeg som sengeliggende i 5 dager. Med den formen ble jeg tvunget til 100% sykmld igjen og jeg begynte derfor med kvalmestillende full dose igjen. Nå i helgen har jeg redusert til halv dose og det har heldigvis gått fint. Varierende form men fungerer greit. Fortsetter slik noen dager til, før jeg prøver å kutte helt. Liker ikke å gå på medisiner som gravid og rører bl.a ikke paracet osv under svangerskapet. Men har både en jobb og en familie å ta vare på.

Men det gir deg ikke muligheten til å bedømme andre hvordan de vil takle denne situasjonen dessverre...

Men du skrev at det kan gi misdannelser. Det er jo feil. Dessuten kan oppkast og vekttap gi problemer for embryoet, så det kan være veldig viktig med kvalmestillende. Da blir innlegget ditt viktig å tilbakevise.

Jeg var mye kvalm fra uke 7 og ut til ca uke 13. I negynnelsen hjalp det med ssaltlakris i ulike former (tyrkisk pepper gikk det en del av), og litt cola. Når det ikke hjalp lenger, begynte jeg på Postafen reiseskyetabletter, som er et av de trygge medikamentene man kan bruke under graviditet. For meg, og de fleste jeg har snakket med dette om på terminforum, gjør Postafen at man kommer seg gjennom dagen. Kvalmen blir ikke helt borte, men den blir kraftig redusert. I tillegg bør man prøve å spise lite og ofte. Håper det går seg til! Kvalmen er ikke noe moro. Pass også på å ta vare på deg selv, slapp av og sov så mye du kan og trenger :)

Jeg var mye kvalm fra uke 7 og ut til ca uke 13. I negynnelsen hjalp det med ssaltlakris i ulike former (tyrkisk pepper gikk det en del av), og litt cola. Når det ikke hjalp lenger, begynte jeg på Postafen reiseskyetabletter, som er et av de trygge medikamentene man kan bruke under graviditet. For meg, og de fleste jeg har snakket med dette om på terminforum, gjør Postafen at man kommer seg gjennom dagen. Kvalmen blir ikke helt borte, men den blir kraftig redusert. I tillegg bør man prøve å spise lite og ofte. Håper det går seg til! Kvalmen er ikke noe moro. Pass også på å ta vare på deg selv, slapp av og sov så mye du kan og trenger :)
Tusen takk for svar! Skal til legen i dag, tror jeg må be om å jobbe litt mindre. Jobber i prosjekt, så til tider ganske høyt tempo, og jeg er veldig mye rundt. Veldig glad i arbeidsplassen min, men tror ikke det er så mye forståelse for at man ikke kan gi 120% før man har det svart på hvitt fra en lege :) trenger mye søvn, kanskje legen sjekker blodprosent og jern i dag, kan hende jeg trenger noe tilskudd.. Det er vel disse ukene som er værst :) er jo utrolig lykkelig og takknemlig oppe i all kvalmen og utmattelsen, vi har jo ønsket oss dette så lenge :) tenker at da er det sikkert bra med den lille :)

Ja. gjør alt du føler at du trenger, for å komme deg best mulig gjennom denne tiden. Behovet for søvn må jeg innrømme overasket meg veldig. Hadde dager jeg kunne sove nesten tvers i gjennom. Var oppe en time - halvannen før jeg sov flere timer på nytt, og så opp en kort stund, før neste soverunde.

Sykmeldt i begge svangerskap fra uke 5 og 6 til uke 17 og 19... Når kvalmen og oppkastet er så ille er d ingenting som hjelper.. Søvn, og lite drikke før mat er lurt.. Drikk i små mengder.. Forrige gang lindret cola litt, nå var d appelsinjuice av alle ting.. Vann med kullsyre var eneste jeg fikk ned nå..
Men viktigst av alt.. Ro å hvile.. Blir verre med stress

Back
Topp