Svangerskapskvalme/hypermesis??

Frk.Cupcake

Forelsket i forumet
Jeg skal ikke på kontroll før om 3 uker pga ferie hos fastlegen, da er jeg nesten 12 uker på vei. Men jeg er så grusomt kvalm! Og de to siste ukene har vært ekstra ille, jeg er 8+3 i dag.. Jeg klarer ikke holde på noe som helst mat, ikke engang en liten kjeks. Jeg har heller ikke fått i meg noe særlig drikke, for det kommer også opp igjen :( Hvor går egentlig grensa for hva som er vanlig svangerskapskvalme og hva som er hypermesis? Jeg har til nå gått ned 6 kilo, og merker at urinen min begynner å bli mørkere og jeg tisser mindre.

Da har du nok Hypermesis, ville bestilt en time hos fastlegen fortere.
Og gått på apoteket og kjøpt deg kvalmebånd du har på begge hendene, hadde ikke mye troa på d selv, men d hjalp noe så ufattelig :)

lykke til :)

høres ut som du har det ja! vær obs på at det ikke skal gå lang tid mellom gangene du tisser, da jeg var 7uker på vei var jeg gått ned 8kg, og kom på kontroll uten urinprøve pga jeg ikke hadde tisset siden dagen før. ble lagt inn på shus med en gang og koblet til intravenøst.
skummelt når man ikke får i seg noe!

Ring legesenteret å be om en akutt time, be legen din om afipran, det er kvalmestillende tabletter. Det fungerte veldig bra på meg. Det er reseptbelagt, du kan og prøve med vanlig reisesyktabletter som postafen. Akupunktur hjalp også veldig godt. God bedring:-)

Jeg ble innlagt på sykehuset i uke 7 pga hypermesis. Kastet opp hele dagen, fikk i meg hverken tørt eller vått.. Hadde prøvd afipran, slike armebånd og akupunktur. .
Ble innlagt tilsammen tre ganger og var der flere uker av gangen :(

Takk for svar alle sammen! Da skal ringe legekontoret i morgen, Dere som har hatt hypermesis, hvor lenge varte det? Jeg var ganske kvalm forrige svangerskap også og da varte det helt til uke 22, håper virkelig ikke det varer så lenge!

Ta med deg urinprøve på legekontoret i morgen. Den må kontrolleres raskest mulig egentlig. For du har nok begynt å ta av reservene dine, og da har man hyperemesis. Jeg har hatt den i flere grader...fra å ikke få i meg særlig med noe som helst... til å kaste opp bare jeg svelget spytt eller trakk pusten. Viktig med oppføling, og muligens litt avslapping på sykehus med næring om kroppen trenger det. 

Masse lykke til :)) 

legge til svar på det siste du spurte om... da jeg ikke klarte å drikke eller spise noe overhode... da varte det frem til fødsel. De to andre gangene i lettere form varte det bare til uke 18. Men da klarte jeg å få i meg noe.. og klarte å kontrollere med reisesyketabletter og akupunktur. Slikt funktet ikke første gangen.

afipran,ja! evt andre kvalmestillende og innleggelse hvis ikke det funker.
jeg måtte prøve å drikke vann med spiseskje, for å ikke irritere magen, det var slitsomt, men funka litt bedre!
hadde hele svangerskapet..

Du bør ta deg ein tur til lege før det har gått tre veker ja.

Eg hadde det vel som deg, kasta opp så å seie alt (klarte kanskje å beholde 1/2 dl vatn i løpet av eit døgn) ei tid. Gjekk ned 6 kg på få dagar. Fastlegen beordra meg til sengs og sa at der fekk eg ligge utan å bevege på meg nesten og sjå om det hjelpte. Viss ikkje ville eg bli innlagt. Eg ville (i den grad det var mulig) unngå innlegging, så eg gjekk pent og pynteleg og la meg. Då klarte eg å beholde *litt* i alle fall (fordi eg berre kasta opp kvar gong eg gjekk ut av senga). Men eg tissa oransje og leppene var heilt sprukne så eg var nok litt dehydrert.

Det varte heldigvis ikkje så veldig lenge, eg låg i senga frå veke 10 til 15 og kunne deretter stå opp og sitte i sofaen litt. Kasta opp dagleg fram til rundt veke 20, men på langt nær like ille.

"Antikvalmearmband" og kvalmestillande fungerte ikkje, berre absolutt ro.

Ikke vent for lenge med å få hjelp, helt fryktelig å ikke få i seg noe!
Legen sjekker urinen din for ketoner (som viser om kroppen tar av sine reserver), om så dra til legevakta, mulig du legges inn med en gang.
Ble selv innlagt i uke 8, og kom meg ikke ut av sykehuset først i uke 15. Fikk masse væske, og tilslutt næring i.v.
Eneste medisinen som hjalp på meg var Zofran, så om du ikke har noen effekt av afipran og postafen, så spør etter det. Gikk på Zofran hver dag ut hele svangerskapet, og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri hadde klart 9 mnd uten! Jeg kastet fortsatt opp hver dag frem til fødsel, men jeg fikk i meg drikke og mat - noe som var helt umulig første del av svangerskapet.

Masse lykke til, håper formen snart snur! Liten trøst når kvalmen er på det verste - men vit at ALT er glemt sekundet du har din lille i armene. Og kvalmen forsvinner like fort ;)

Stor trøsteklem fra meg

Ingen leger kunne gi noe skikkelig svar på hvorfor noen blir så fryktelig dårlige under svangerskapet. En teori er at kroppen reagerer på det høye nivået av østrogen, som en "allergisk" reaksjon - var det jeg fikk forklart. Ubehandlet kan de verste tilfellene være livstruende, og det sier jo litt.

Noen klarer å få i seg væske ved å suge på isbiter, evt lage slush av brus. :)

Sånne kvalmebånd har jeg prøvd, til ingen nytte desverre :( Jeg fikk time klokka 11 i dag, så får jeg se hva legen sier. Til deg som skrev om å holde senga, det hjelper ikke meg det heller, sambo har ferie nå og jeg har liget strekk ut hver dag i halvannen uke, med bøtte ved siden av senga. Håper jeg kan få noe som kan hjelpe, for dette er helt forferdelig!

Godt du fekk time til legen kjapt då. Håpar du får hjelp, du treng gjerne intravenøs væske ei stund...

Lykke til.

Back
Topp