Svangerskapskurs?

Lillestjerne2016

❤️
Aprillykke 2016
Er det flere her som har vært på det ennå eller som snart skal? Synes dere det hjalp med å bli forberedt?

Meldte meg og mannen på i går og kurset starter neste uke. Kjenner jeg gleder meg:)

Er det flere her som har vært på det ennå eller som snart skal? Synes dere det hjalp med å bli forberedt?

Meldte meg og mannen på i går og kurset starter neste uke. Kjenner jeg gleder meg:)
var på det med nr 1. Det eneste tilbudet her var et 2 timers kurs som ikke fortalte hverken meg eller mannen noe nytt...

Skulle ønske det fantes noe mer, der vi f.eks. så må hva man kan gjøre for å jobbe med kroppen (f.eks. pust og avslappningsøvelser), og snakke litt smertestillende og behov for næring.

Har aldri sett noe tilbud i min kommune. Kunne tenkt meg med Nr 1. Men nå med Nr 3 så veit eg ka eg går til. Så føler ikkje behov nå

Finnes ikke tilbud om det i min kommune.

Uff så dumt at det er så dårlig tilbud. Her er svangerskapskurset over 4 uker. 2 timer hver uke og en av gangene er med fysioterapeut hvor vi skal lære kroppsøvelser og pusteøvelser. Vi skal også til sykehuset og få omvisning.

Jeg var på kurs for 9 år siden som 17 åring når jeg var førstegangs - vet ikke om det var alderen som gjorde at jeg følte jeg ikke fikk noe ut av det eller om det generelt var et dårlig kurs. ... Lærte vel ingenting men fikk fri fra skolen en dag og pizza da så jeg var sikkert fornøyd :p

I min kommune, har me tilbod om to 2-timars kurs. På det fyrste er det mykje i forhold til NAV, Pappa sin rolle, ulike fødestillingar, fødselens faser osv., På del 2 er det bekkenbunnstrening med fysioterapaut, og ammehjelp, småbarnsstell og barseltid. Supert opplegg :)

Uff så dumt at det er så dårlig tilbud. Her er svangerskapskurset over 4 uker. 2 timer hver uke og en av gangene er med fysioterapeut hvor vi skal lære kroppsøvelser og pusteøvelser. Vi skal også til sykehuset og få omvisning.
Her er det 2-timers "kurs" til førstegangsfødende. Det er også 2-timers ammekurs til førstegangsfødende. Men ingen omvisning på føden, og ingen som tilbyr et lengre kursopplegg for alle som ønsker. Dumt for de som kanskje har en negativ fødselsopplevelse og kunne trengt et slik kurs selv om de venter nr 2 eller 3.

Vi var på fødselsforberedende kurs på føden på sykehuset med førstemann. Det gikk på fødsel. Etter fødsel, på barsel, var det småkurs om mor og barn. Ellers god info fra jordmor og helsesøster på helsestasjon.

Jeg skal! Bor i Oslo da, er nok flere tilbud her. skal i begynnelsen av mars, varer en ettermiddag. Er førstegangs og tenker vel hvorfor ikke. Kanskje ikke alt man kan lese seg til, pluss at vi får omvisning på føden. I tillegg skal jeg på gravidyoga, hvor siste time visstnok også er for far. Vet ikke helt hva det dreier seg om, sikkert pusteøvelser.

Jeg skal 1.mars, er da i uke 33 :) Liker at vi får omvisning på føden så jeg vet hvor jeg skal :) Og selvfølgelig hva jeg kan forvente meg og ulike tips/råd :)

Vi skal på fødselsforberedende kurs i regi av jordmorforbundet på sykehuset i mars (3 uker før termin). Det varer i ca 2 timer, inkl omvisning. De snakker bl.a om hvilke medikamenter som tilbys på fødeavd/fødeloftet, komplikasjoner som kan oppstå osv. Jeg er førstegangs, og syns det er greit å både se rommene og høre om fødselen av jordmødre.

I tillegg skal vi på et "god start" kurs for førstegangsforeldre i regi av kommunen, der det handler mer om livet med babyen etter fødsel, samliv mellom foreldrene og amming :)

Her skal vi ikke på et rent fødselskurs, men et barselsmøte der vi får den informasjonen og.
Vi bor på et lite tettsted, så en slik sjanse er gull verdt når du skal bli kjent med dem som skal ha barn rundt samme tiden som oss.

Alt dette er i regi av jordmødrene her. Så håper jeg at de komme med litt informasjon (ikke for mye) om fødsel. Jeg og mannen snakket i går og vi har tydeligvis ikke peiling på hva en fødsel innebærer eller faseinndelinger og slik.

Her i kommunen skal det spares penger, så har fått link til en video på nett. Aner ikke om det er noe særlig, men er litt skuffa. Ville gjerne ha gått på et ordentlig kurs, hvor man kan spørre om ting, kanskje møtt andre førstegangs osv.

Her er det tilbud om kurs over to kvelder... En kveld med fysioterapeut og en kveld med omvisning på føden osv. Snakka om at vi skal melde oss på, men vet ikke om og når det blir... Er førstegangsfødende og tenker av og til at jeg gjerne vil og i neste omgang at jeg sikkert ikke trenger, det går vel fint uansett :)

Jeg skal! Bor i Oslo da, er nok flere tilbud her. skal i begynnelsen av mars, varer en ettermiddag. Er førstegangs og tenker vel hvorfor ikke. Kanskje ikke alt man kan lese seg til, pluss at vi får omvisning på føden. I tillegg skal jeg på gravidyoga, hvor siste time visstnok også er for far. Vet ikke helt hva det dreier seg om, sikkert pusteøvelser.
Hvor skal du? :) de har nemlig sluttet med gratiskurs på Ullevål. Jordmoren min sa at det ikke var noe vits i å bruke 1200kr på å dra på det, så da dropper vi det :)

Her i kommunen skal det spares penger, så har fått link til en video på nett. Aner ikke om det er noe særlig, men er litt skuffa. Ville gjerne ha gått på et ordentlig kurs, hvor man kan spørre om ting, kanskje møtt andre førstegangs osv.
Er det en link som kan deles? :)

får nok ikke tilbudet om ikke de plutselig glimter til, kommunen min kan jo ikke tilby jordmor engang :( Fikk ikke tilbud om slikt første gang heller, men kunne absolut tenkt meg det om det var en mulighet for ei venninne av meg var på kurset de tilbydde før jordmora bytta arbeidssted og hun syns det var veldig lærerikt! Den vordende pappan er førstegangsfar så for han er jo alt helt nytt og ukjent!

Back
Topp