Svangerskapskurs

De har fødselsforberedende kurs rundt omkring. Her er det hos jordmor i tillegg til at man kan ta private kurs.
Ble også anbefalt boka "en god fødsel", mental trening til fødsel, hvor det også følger med en lydfil for å lære pusteøvelser:)

Vi var på helsestasjonen. Bare ett par timer og ikke pusteøvelser og sånn... Mer informasjon, men veldig greit likevel :-)

Vi var via jordmor på helsestasjonen. Fikk se film. Læra pusteteknikk.læra litt om Smertelindringen mm. Spør jordmor.

Vi hadde fødselsforberedende kurs på helsestasjonen. Men det var ingen pusteteknikker eller noe sånt. Det var ca. 30 par, og det var mer som en forelesning hvor jordmor og helsesøster fortalte masse om fødselen og tiden på barsel.
Det var veldig lærerikt synes jeg. Det gjøres nok litt ulikt fra sted til sted.

Her jeg bor (Tyskland) er fødselsforberedende kurs ganske så vanlig. Kurset vi deltok på gikk over to dager, og hver dag var på ca. 7 timer. Var ganske så detaljert, med informasjon om alt fra babyens prosess under fødselen og ulike typer smertelindring, til hva man bør ha klart hjemme før babyen kommer. Var også innom fødebaggen, hva partner kan bidra med både før, under og etter fødsel, og små tips og triks i forhold til amming etc. Vi synes begge det var veldig lærerikt, og jeg ville nok anbefalt alle førstegangsfødende å bli med på det. Uannsett om det så er kun er kort kurs på et par timer.

Fikk informasjon fra jordmor om dette. Helsestasjonen som arrangerer det her.

Helsestasjonen her har både ammekurs og fødselsforberedende kurs.. :) jeg følte jeg fikk en del utbytte av det!

Back
Topp