svangerskapskurs?

Fever

Gift med forumet
Noen som vet noe om dette? er det "avleggs" eller når bruker man iasåfall å begynne på det?

Vet man kan begynne på d egentli no? Åsså e d jo noen kurs etter at ungen e kommet for å lære litt ka man ska jøre me navveln t ungen å sånn i starten[:)]
Men har ikkje fått nokka info fra lege eller jordmor om KOR kursan e henne, så glemme æ å spørre hele tia..[&o]

jeg har heller ikke hørt noe om det fra jm...vet liksom ikke om det er vanlig lenger..

Vi fikk info fra jordmor første gang vi var der om fødselsforberedende kurs (er vel det du mener?). Fikk med to ark med info, så kan vi velge hvem vi vil gå på. Begge kursene er en lørdag, noen timer. Vi kan gå der etter vi er i uke 30. [:)]

ORIGINAL: hb77

Vi fikk info fra jordmor første gang vi var der om fødselsforberedende kurs (er vel det du mener?). Fikk med to ark med info, så kan vi velge hvem vi vil gå på. Begge kursene er en lørdag, noen timer. Vi kan gå der etter vi er i uke 30. [:)]

Har ikke dere fått tilbud om det svangerskapskurset som går over 3-4 kvelder?? Eller kanskje det ikke er i fr.stad kommune, gjerne bare i sarp.. vi skal hvertfall på det. er 2 timer ett par kvelder, koster 500, og blir servert kaffe/te og frukt.. hihih, gleder meg sånn til kurset ;) jordmora snakket om at d var om 4 uker, ca uke 30 på meg og da;)

hmm..kansje jeg får info på neste kontroll i uke 28. 6 mai...

ORIGINAL: gyrid

ORIGINAL: hb77

Har ikke dere fått tilbud om det svangerskapskurset som går over 3-4 kvelder?? Eller kanskje det ikke er i fr.stad kommune, gjerne bare i sarp.. vi skal hvertfall på det. er 2 timer ett par kvelder, koster 500, og blir servert kaffe/te og frukt.. hihih, gleder meg sånn til kurset ;) jordmora snakket om at d var om 4 uker, ca uke 30 på meg og da;)

Disse kursene går over 5-5,5 timer og er kun en lørdag (de har kurs en lørdag i måneden), så det er nok samme innhold. Er med enkel servering/lunsj, frukt og drikke. Står også at det er med omvisning på fødeavdelingen, men det sa jordmor at ikke gjelder lenger. Koster 750-800 kr pr par. Er nok forskjellig i Sarpsborg og Fredrikstad. [:)] Tenkte vi skulle ringe og melde oss på ett av dem, kan nok være nyttig. [:)]

ORIGINAL: Eltana

Jeg skal på kurs i begynnelsen av juni. 2 kvelder på to timer,. Vet ikke hva det koster enda.

Kor du skal på kurs? Kristiansand har ikke ifølge mi jordmor...

Jordmoren vi går til sa vi kunne velge mellom 3 alternativer:
1. svangerskapskurs som koster rundt 1000 kroner og varer 1 dag eller noe sånt
2. gruppetimer, hvor man er sammen med andre par og diskuterer og spør jm om ting i fellesskap
3. en time med jordmor hvor vi går gjennom det vi lurer på og hun synes vi bør vite

Hun nevnte alternativene første gang vi var der og spurte om vi hadde bestemt oss da vi var der på tirsdag. Så neste gang vi skal til henne har hun satt av 1 time til samtale om fødsel og gangen etter skal vi visst lære amming.
Ble litt overrasket over at jeg skulle lære det nå før baby er født, men hun sa vi burde kunne mest mulig siden man er så kort tid på sykehuset nå og da har det meste av ansvaret selv for å få det til. Fikk med en liten bok jeg kunne begynne å lese på.

Skal alle dere andre ha kurs over flere timer?

ORIGINAL: KajsaKrabat

Jeg skal på kurs i begynnelsen av juni. 2 kvelder på to timer,. Vet ikke hva det koster enda.

Kor du skal på kurs? Kristiansand har ikke ifølge mi jordmor...

Jeg bor ikke i Kristiansand, men Songdalen kommune. Og DER har de fortsatt kurs!

Urettferdig. Æ kommer til Songdalen!

Æ vil gjerne ha sånn der fødselsforberedende kurs greier, der man lære puste teknikka å sånn. Har jo læst om fødsla å puste teknikka, men e jo ikkje sikkert æ KAN d av den grunn. E liksom litt kjekt bare tenke æ, i å me at æ e førstegangs[:)][:)] Kanskje æ ikkje begynne å skrike hvis vannet går, haha

Man gjør dette 3-2 mnd før termin.. jeg var hos jordmor på fredag og fikk beskjed om å skynte meg å melde meg på, var ikke sikkert det var fler plasser igjen og de viste heller ikke når neste kurs skulle være... meldte meg på til kontor dama der og hun sa at de med termin i juli hadde alt fylt opp kurset som startet snart [8|] så ender vel opp med masse august mødre tenker jeg... om jeg får vært med da

Har klart meg fint uten kurs så langt, så skal vel greie det uten denne gangen også[;)]
Er mye man finner ut ved å spørre JM også, og ikke minst på internett, bare man er litt kristisk til hvilke kilder man velger å tro på.

Vi skal ogå på kurs, 2 kvelder i mai mnd. Fikk høre at det var 8 par i hele gruppa.
De ønsket små grupper...[:D]

Her koster visst et sånt kurs 13oo kroner, og det er ganske uaktuelt gitt. Har fått ei flott jordmor som er opptatt av å gi ekstra oppfølging til de som trenger det, og da får jo pappan være med, så får vite det vi trenger av henne. :)

Ikke fått noe info om det, men tror nok ikke vi kommer til å gå uansett[:)] Føler ikke det er så mye jeg lurer på egentlig, tar det litt sånn som det kommer jeg[:)]

Back
Topp