Svangerskapskurs eller fødselforberende kurs - gratis eller betale?

Tina_81

Forelsket i forumet
Har forstått det slik at slike kurs er gratis i noen kommuner og at man må betale i andre.
Fredrikstad har ingen gratis kurs jeg vet om hvertfall!
Hvorfor er det slik? Det er jo urettferdig da. Det kurset jeg vet om her koster rundt 800,- for en dag!!!

Her er det ikke en gang TILBUD om noe slikt :-/

Tina_81 skrev:
Har forstått det slik at slike kurs er gratis i noen kommuner og at man må betale i andre.
Hvorfor er det slik? Det er jo urettferdig da. Det kurset jeg vet om her koster rundt 800,- for en dag!!!

Ei venninne og samboeren var på kurs på St.Croix i går, regner med at det er det du sikter til. Hun var ikke videre imponert, og jeg forsto det slik at meste av informasjonen som ble gitt er informasjon som er lett tilgjengelig på nettet, og særlig her inne på BV.

Her har vi kun gratistilbud, som jordmor, helsesøster og fysioterapeut holder sammen. 2 ettermiddager/kvelder á ca. 1t og 30min, pluss ett besøk på fødestua, og barseltreff med alle fra kurset når vi har født:-)

Currrlysue skrev:
Her er det 3ettermiddager gratis :) med omvisning på sykehuset ene gangen :) 

Samme her, men to av gangene betaler vi en 100 lapp for noe mat, frukt og drikke tror jeg det var :)

På helsestasjonen her koster det 800kr for par,
mens på sykehuset kan man velge mellom 4-5 kurs
 som hver koster mellom 450-750kr! :/   Ville jo egentlig helst påd det på sykehuset for å få omvisning og informasjon fra der jeg faktisk skal føde, men da må man altså velge hva man vil høre om, mens helsestasjonen har heller en pakke hvor de er innom alt.

frkfräken skrev:

Tina_81 skrev:

Ei venninne og samboeren var på kurs på St.Croix i går, regner med at det er det du sikter til. Hun var ikke videre imponert, og jeg forsto det slik at meste av informasjonen som ble gitt er informasjon som er lett tilgjengelig på nettet, og særlig her inne på BV.

Jeg skal ikke på det på St.Croix hvertfall..hahha...siden ho jordmora anbefalte det på det sterkeste..hahahaha
Tror det er gratis i Sarpsborg kommune. Burde vært likt tilbud over hele landet syns jeg.
Skal høre med jordmor på sykehuset på ul'n om sykehuset har noen tilbud :)

Svangerskapskurs er strengt tatt ikke nødvendig hvis man er "oppegående". Vi gikk ikke på det og klarte oss helt fint uten. Har hørt med andre før oss og de mente det var helt bortkasta penger.

TuttiFrua skrev:
Svangerskapskurs er strengt tatt ikke nødvendig hvis man er "oppegående". Vi gikk ikke på det og klarte oss helt fint uten. Har hørt med andre før oss og de mente det var helt bortkasta penger.

Det er det jeg tenkte også. Man kan jo lese og se filmer på nett i dag.
Men er det gratis kan man jo alltids vurdere det.
Men jeg betaler ikke 800,- for det, det syns jeg er unødvendig!

trur eg betalte 1000kr for fødselforeredene kurs på Bærum sykehus.

Ene kvelden var vanntrening i basseng, den andre kvelden var info pog fødselsfilm for par.

Glad at samboer fikk høre det skikkelig fra "proffer".. Han lukka ørene når eg babbla om baby og fødsel.

Her i kommunen er det gratis for 5 kvelder. 1 av dem er på fødeavdelingen. Og dette er gratis ut fra hva jeg vet.. Hørte ikke noe om at vi måtte betale for det iallefall..

Jeg bor i Sarpsborg..Her koster det rundt 80-100 kr per gang for svangerskapskurs, ifølge jordmoren min. Tydeligvis veldig varierende fra kommune til kommune da :S Tror ikke vi kommer til å benytte oss av det..Føler igrunn jeg klarer å innhente mer enn nok informasjon både på nett, bøker og via bekjente som har født..

TuttiFrua skrev:

Jeg skal være med på svangerskapskurs denne gangen også. Ikke fordi jeg trenger det, men for det er kjekt å bli kjent med andre som skal ha baby på omtrent samme tid! Har inntrykk av at det er vel så viktig som den infoen man faktisk får på slike kurs - mye av det er jo svada som ikke helt stemmer alltid, hehe. 

Forøvrig så er det gratis her jeg bor. 3-4 kvelder i løpet av en mnd ca, så et besøk på føden. 

TuttiFrua skrev:

Akkuratt det samme her. Gikk greit uten.

Er førstegangs jeg, og føler også at det er litt bortkasta og lite nyttig med disse kursene. Jeg går jo til noe jeg ikk aner hva er, og alle fødsler er ulike, og føler derfor at jeg ikke får forberedt meg noe særlig utover det å lese om andres erfaring PSV. Var jo i praksis på føden også, og fikk se 3 vanlige fødsler og ett keisersnitt, og det bør være forberedende nok i seg selv ;) Sambo har allerede angst for sykehus og fødsel, så at han får vite noe særlig mer enn hva han allerede gjør, tror jeg vil gjøre vondt verre ;P

Back
Topp