Svangerskapskontroller

CarinaMandarina

Glad i forumet
Julibarna2024☀️
♡ Babymais2026 ♡
Jeg er bare 4+2 uker på vei, så jeg har ikke rukket å kontakte fastlegen eller helsestasjonen i forbindelse med første besøk etter konstatert svangerskap enda. Da jeg var gravid sist dro jeg til fastlegen rundt uke 6-8, men siden da jeg har flyttet til andre siden av byen og er fortsatt på venteliste til ny fastlege (har den gamle enda selvfølgelig, men vet ikke om jeg gidder å reise så langt, spesielt ikke når sjansen er god for at jeg plutselig får ny fastlege i bydelen jeg bor i).

Lurer på om jeg ikke skal bestille time hos helsestasjonen heller, men er usikker på om de tar blodprøver der. Hva gjorde dere som allerede har vært på første kontroll?

Har ikke vært på første kontroll enda, men har bestilt. Jeg står også på venteliste til ny fastlege, så ønsket ikke å ta timene hos han jeg har nå. Fått time hos jordmor på helsestasjonen, trenger bare stikke innom legekontoret for å ta blodprøver når det skal gjøres så får hun svarene. Trenger derfor ikke forholde meg til fastlegen min i det hele tatt slik jeg tolket jordmor.

Har bestilt første jordmortime 27/10, da er jeg 9+5. ble så overrasket og glad når jeg fikk høre at alle blir henvist til ultralyd rundt uke 12 i tilleg til den ordinære mellom 18-20. gleder meg!

Har bestilt første jordmortime 27/10, da er jeg 9+5. ble så overrasket og glad når jeg fikk høre at alle blir henvist til ultralyd rundt uke 12 i tilleg til den ordinære mellom 18-20. gleder meg!
Ja, det tilbudet er jo fortsatt relativt nytt, SKJØNNER IKKE hvordan folk klarte å gå og trippe helt til uke 18-20 uten ultralyd tidligere! :oops:

Har ikke vært på første kontroll enda, men har bestilt. Jeg står også på venteliste til ny fastlege, så ønsket ikke å ta timene hos han jeg har nå. Fått time hos jordmor på helsestasjonen, trenger bare stikke innom legekontoret for å ta blodprøver når det skal gjøres så får hun svarene. Trenger derfor ikke forholde meg til fastlegen min i det hele tatt slik jeg tolket jordmor.
Hvordan blir det da med henvisning til tidlig ultralyd? Kan de gjøre det på helsestasjonen?

:joyful: Jeg er bare 4+2 uker på vei, så jeg har ikke rukket å kontakte fastlegen eller helsestasjonen i forbindelse med første besøk etter konstatert svangerskap enda. Da jeg var gravid sist dro jeg til fastlegen rundt uke 6-8, men siden da jeg har flyttet til andre siden av byen og er fortsatt på venteliste til ny fastlege (har den gamle enda selvfølgelig, men vet ikke om jeg gidder å reise så langt, spesielt ikke når sjansen er god for at jeg plutselig får ny fastlege i bydelen jeg bor i).

Lurer på om jeg ikke skal bestille time hos helsestasjonen heller, men er usikker på om de tar blodprøver der. Hva gjorde dere som allerede har vært på første kontroll?
Hos oss tok de urinprøve og blodprøver på helestasjonen. De sendte inn blodprøver til sykehuset. Og henviste til tidlig ultralyd :joyful:

Back
Topp