Svangerskapskontroller

danoka

Betatt av forumet
Oktoberbarna 2021♡
Søstra mi er også gravid, men bor i en annen landsdel enn meg, og det virker som om det er forskjell på hvilke kontroller som tilbys på ulike steder?
Her har jeg vært til lege i uke 7, jordmor i uke 11, ul i uke 18 og så jordmor igjen i uke 20. Så er det vel kontroll i uke 24, 28, 32....
Søstra mi har hatt første kontroll hos lege i uke 7-8, og ringte så til jordmor for å bestille time der, og fikk vite at første kontroll der blir i uke 24.
Hvordan er det der dere bor?

Screenshot_20210519-162044960.jpg

Dette er det som er bestemt, som et minimum. Steder med lav kapasitet kjører nok bare minimum.. første kontroll skal man liksom da ta hos lege, og den i uke 18 er jo oul...

Her får vi en gang i måneden, uavhengig av UL og lege. :)
Jeg har vært inne hos jm 3 ganger + OUL + Legetimer.

Syns kontrollene her har blitt mindre regelmessige enn de var for 5 år siden når jeg fikk min siste. Har det ikke vært for mye plager, hadde jeg hatt en kontroll i uke 14, ordinær UL i uke 19 2 juni, for å få neste kontroll hos jordmor 7 juli. Etter dette vet jeg ikke. Har hatt 2 private UL for føler ikke oppfølgingen er noe særlig lengre :p

Jeg tror nok dette beror seg på kapasiteten i de ulike kommunene ja. Og hvor mye man «krever seg» hos lege/jordmor!
Jeg var inne hos legen i uke 9 for blodprøver, så satte hun meg opp hos jordmor i uke 14, oul i uke 19 og så inn til JM igjen når jeg er i uke 22. Her er det en liten kommune med jordmor tilgjengelig kun 1 dag hver andre uke, så jeg tror hun kaller inn gravide i hytt og pine her for å fylle dagene sine :hilarious:

Jeg var på første time hos jm i ca uke 15-16. Hadde vært på legekontoret og tatt de blodprøvene i uke 12, men hadde ikke noe svangerskapskontroll da. Så var det oul uke 18, og neste time hos jm er i juni, da er jeg vel 23-24 uker.

Vis vedlegget 356826

Dette er det som er bestemt, som et minimum. Steder med lav kapasitet kjører nok bare minimum.. første kontroll skal man liksom da ta hos lege, og den i uke 18 er jo oul...

Her får vi en gang i måneden, uavhengig av UL og lege. :)
Jeg har vært inne hos jm 3 ganger + OUL + Legetimer.

Oslo her, sikkert forskjellig fra bydel til bydel, men vi følger det du skriver over, altså minimum. Det gjorde de med forrige mann også (i 2016).

Uke 6-12 : første kontroll med blodprøver
Uke 18-20: OUL
Uke 24:
Uke 28
Uke 32
Uke 36
Uke 38
Uke 40
(uke 41)

Hadde første kontroll hos lege i uke 9, tok blodprøver og fikk helsekort. Så jordmor i uke 13, generell info og fylte ut farskapserklæring (samboer var med). OUL i uke 19 og kontroll hos legen igjen i uke 20. Neste time blir hos jordmor i uke 24, vanlig kontroll og glukosetest. Deretter uke 28, 32 osv.
Var også på 3 ultralyder før OUL (uke 8 på sykehuset, uke 12 og 16 privat).
Synes absolutt det burde vært tilbud om ultralyd før OUL, for det er lenge å vente med å se første gangen og få vite om alt er bra eller ikke.

Ja, det er vel kanskje slik at det er minumum der det er liten kapasitet. Jeg vet ikke hvordan kapasiteten bor her jeg bor, men jeg bor i en liten kommune. Søstra mi bor i en storby.
For det er nok ikke det at jeg har mer bruk for kontrollene enn henne, da dette blir min tredje og hennes første.

Hadde første kontroll hos lege i uke 9, tok blodprøver og fikk helsekort. Så jordmor i uke 13, generell info og fylte ut farskapserklæring (samboer var med). OUL i uke 19 og kontroll hos legen igjen i uke 20. Neste time blir hos jordmor i uke 24, vanlig kontroll og glukosetest. Deretter uke 28, 32 osv.
Var også på 3 ultralyder før OUL (uke 8 på sykehuset, uke 12 og 16 privat).
Synes absolutt det burde vært tilbud om ultralyd før OUL, for det er lenge å vente med å se første gangen og få vite om alt er bra eller ikke.

Næmmen, du skjønner det at hannkjønnede, eldre eksperter mener jo nemlig det at det ikke er noe helsemessige grunner til å ta tidlig ultralyd fremfor senere ultralyd, vet du! :P
Det er nemlig iiiiingen forskjell for mor om hun får vite at barnet er sykt tidlig kontra sent, for barnet er jo BARE et foster.. (Jeg leste noe "argumenter" mot å innføre tidlig ultralyd, skjønner du, og fikk litt lyst til å daske enkelte eksperter med et ukeblad i huet, og kalle dem for tosk.)

Men det skal bli i uke 13 ish, de har bare ikke kommet i gang enda. Antagelig fra neste år, men de må rekruttere mer jordmødre, og spesielt ultralyd-jordmødre.

Ja, det er vel kanskje slik at det er minumum der det er liten kapasitet. Jeg vet ikke hvordan kapasiteten bor her jeg bor, men jeg bor i en liten kommune. Søstra mi bor i en storby.
For det er nok ikke det at jeg har mer bruk for kontrollene enn henne, da dette blir min tredje og hennes første.

Ikke sant. Jeg har heller ikke helt behovet for å prate med JM såpass ofte. MEN, jeg synes det er betryggende å sjekke etter uvi månedlig i alle fall :P
Men.. om jeg kunne sendt resultatet fra hjemmestix på melding til en JM, og tatt jevnlige blodtrykksmålinger borte hos mamma, så hadde jeg neppe trengt noe særlig med kontroller. :P

Næmmen, du skjønner det at hannkjønnede, eldre eksperter mener jo nemlig det at det ikke er noe helsemessige grunner til å ta tidlig ultralyd fremfor senere ultralyd, vet du! :p
Det er nemlig iiiiingen forskjell for mor om hun får vite at barnet er sykt tidlig kontra sent, for barnet er jo BARE et foster.. (Jeg leste noe "argumenter" mot å innføre tidlig ultralyd, skjønner du, og fikk litt lyst til å daske enkelte eksperter med et ukeblad i huet, og kalle dem for tosk.)

Men det skal bli i uke 13 ish, de har bare ikke kommet i gang enda. Antagelig fra neste år, men de må rekruttere mer jordmødre, og spesielt ultralyd-jordmødre.

Sånn passe dustete det der ja :facepalm:
Klart at det har noe å si. Om jeg skulle gått helt til uke 18 uten å vite om det i det hele tatt var liv inni der, det hadde jeg ikke klart. For noen tullinger altså.
Får håpe de får på plass den ordningen ganske kjapt da. Samme med NIPT, de private klinikkene er jo klare til å sette i gang :)

Sånn passe dustete det der ja :facepalm:
Klart at det har noe å si. Om jeg skulle gått helt til uke 18 uten å vite om det i det hele tatt var liv inni der, det hadde jeg ikke klart. For noen tullinger altså.
Får håpe de får på plass den ordningen ganske kjapt da. Samme med NIPT, de private klinikkene er jo klare til å sette i gang :)

I de ille tilfellene hvor det faktisk er noe galt, så vil jo enhver vite svaret tidligst mulig.. Dess senere det blir (at man må abortere et barn som ikke er levedyktig), dess mer krevende er det (både fødselen i seg selv, men det psykiske hos mor og far).. Og myyye av det som oppdages på OUL KAN bli oppdaget allerede i uke 13, så at man skal vente så lenge.. jeg synes det er horribelt.
Og ja, nipt burde også vært klart - de private hadde jo gjerne stilt opp inntil videre, om de fikk lov. Jeg måtte få mamma til å ordne nipten min, ved kjøkkenbordet. ><

Back
Topp