Svangerskapskontroller

Det er ikke noe ille med glukosebelastning, men kjedelig å sitte å vente i etterkant.. [emoji16]
Ser ikke helt hvorfor folk gruer seg?

Jeg gruet meg mest til smaken [emoji23] og så er jeg liksom redd for svaret på testen, selv om jeg tror at jeg ikke har noe svangerskapsdiabetes [emoji5]
 
jeg gruer meg fordi jeg har hørt om folk som ble kvalme av det, og jeg takler dårlig å bli kvalm.både av selge drikken og ble kvalme av å skulle få det ned. men det er sikkert veldig individuelt da :) bra det ikke var en større mengde iallefall (jeg var en av de som trodde en liter liksom).

blir kjedelig å sitte å vente, men min vanlige lege er ALLTID minst 45 min forsinka, ALLTID!, så blir ikke så stor forskjell fra det vanlige da.. får ha med powerbank til mobilen! og sørge for å kapre den beste stolen/sofaen!

Jeg ble heldigvis ikke kvalm, men følte meg litt småshabby i formen. Heldigvis var det ikke mange på legekontoret, så lå på sofaen der og surfet på mobilen [emoji5] tiden gikk overraskende fort!

Men glad jeg er ferdig med den [emoji2]
 
Jeg gruet meg mest til smaken [emoji23] og så er jeg liksom redd for svaret på testen, selv om jeg tror at jeg ikke har noe svangerskapsdiabetes [emoji5]

Det er kanskje min største frykt også. At man må legge om livsstil på bakgrunn av denne testen... Jeg har jo født normalt barn før uten noenting av komplikasjoner eller vansker... gjenstår å se [emoji1]
 
Det er kanskje min største frykt også. At man må legge om livsstil på bakgrunn av denne testen... Jeg har jo født normalt barn før uten noenting av komplikasjoner eller vansker... gjenstår å se [emoji1]

Vet du hvor lang tid det tar før man får svaret? [emoji28] jeg kunne tenkt meg å vite det med engang [emoji28][emoji23]
 
Vet du hvor lang tid det tar før man får svaret? [emoji28] jeg kunne tenkt meg å vite det med engang [emoji28][emoji23]

Har ikke peiling [emoji23] men vil jo egentlig tro man får svar med en gang - da de måler og får opp blodsukkeret med en gang?
 
Har ikke peiling [emoji23] men vil jo egentlig tro man får svar med en gang - da de måler og får opp blodsukkeret med en gang?

Tok vanlig blodprøve som sendes inn til sykehuset [emoji28] ikke ett lite stikk fra fingen, så derfor jeg ikke fikk vite noe med en gang [emoji85]
 
Skal ta glukosebelastning på tirsdag. Måtte ta pga diabetes i nær familie. Gruer meg litt pga vært så plaga med halsbrann i det siste som jeg blir uggen og kvalm av:yuck: Regner med at drikken en får kan framprovosere halsbrann? Men blir greit å få sjekka, selvom jeg ikke tror jeg har det.
 
Tok vanlig blodprøve som sendes inn til sykehuset [emoji28] ikke ett lite stikk fra fingen, så derfor jeg ikke fikk vite noe med en gang [emoji85]
Åh? Får man ikke svaret med en gang? Det var godt å være forberedt på :) Sa de noe om hvor lenge man må vente før svaret er klart?
 
Åh? Får man ikke svaret med en gang? Det var godt å være forberedt på :) Sa de noe om hvor lenge man må vente før svaret er klart?

Jeg trodde at man skulle få svaret med en gang, men jeg fikk ikke det [emoji28]

Hun på laboratoriet sa at det var fastlegen som ville få svar på prøven, men usikker på hvor lang tid det ville ta [emoji17]
 
Forrige svangerskap for 3 år siden måtte jeg ta glukosebelastning 3 ganger. Det var andre regler da. Jeg fikk den drikken helt i vranga og siste gang trodde jeg ikke at jeg skulle klare å få den ned. Den er altfor søt for meg, og jeg sliter med å drikke så søtt.

Tok testen tirsdag denne uken, og nå er den mer utvannet og ikke så siruplignende, slik at det gikk bedre, men jeg sleit med de to siste slurkene. Vet noen har fått de fryst og "slushaktig", samt noen får isbit oppe. Mulig det hjelper. Godt er det ikke, er min mening.

Ellers var målene i uke 24 fine. Hjertelyd på 150, magemål, litt under midtstreken (dette kan jo endre seg), og fint blodtrykk. Tilbake til jordmor 15 oktober for neste kontroll :)
 
Var til legen forrige mandag, magemål litt under streken men ellers så resten bra ut :) Måtte ta blodprøver pga jeg er rhesus-minus, så er spent på hva jordmor sier nå på onsdag, om mini har samme blodtype eller er positiv.
 
Jeg trodde at man skulle få svaret med en gang, men jeg fikk ikke det [emoji28]

Hun på laboratoriet sa at det var fastlegen som ville få svar på prøven, men usikker på hvor lang tid det ville ta [emoji17]
Hva hvis man er henvist av jordmor, tro? Er det hun som får det da? Tror min skulle på ferie to uker nå, så det er vel litt dumt hvis hun får svaret og det skulle vise seg at jeg har det.
 
Hva hvis man er henvist av jordmor, tro? Er det hun som får det da? Tror min skulle på ferie to uker nå, så det er vel litt dumt hvis hun får svaret og det skulle vise seg at jeg har det.

Aner ikke [emoji28][emoji85] tror du ikke at noen gir deg beskjed uansett da? [emoji5]
 
vært på 24 ukers sjekk i dag, blodtrykk var bra, vekta var (overraskende) bra (kanskje fordi jeg la på meg såpass mye i fjor..), og målene var i nedre delen, men ungen var i øvre delen for 2 uker siden på ul, så jeg tenker ikke noe på det uansett. han får være der han er :) skal på ul igjen om 2 uker og ny time hos jordmor om 4. da skulle jeg få de papirene jeg trengte til nav også sa hun.
 
Alt vel på kontroll idag. Glemte både urinprøve og helsekort :wacky: men fikk tatt en urinprøve der så det ordnet seg :p
 
Fikk resultat etter glykosebelastningen idag, og hadde heldigvis ikke svangerskapsdiabetes:) Jeg synes forøvrig glykosebelastningen gikk greit. Mindre å drikke enn jeg hadde sett for meg. Ble ganske uggen en times tid uti ventinga. Ubehagelig, men overkommelig.
 
Dere som har tatt glukosebelastningen, sa de noe om man får drikke litt vann før testen? Glemte helt å spørre jordmor, og jeg er en smule tørst om dagen.

Hadde min 24 ukerskontroll når jeg var 25+4, men alt var fint av blodtrykk og urinprøve. Skal ta ny blodprøve for å sjekke blodlageret, og hun ville jeg skulle spise jerntabletter basert på de forrige prøvene jeg tok. Hun tok faktisk symfysemålet på meg, og de tilsvarer mage til en på 30 uker med enling. Ikke rart jeg føler meg stor [emoji23]
 
Dere som har tatt glukosebelastningen, sa de noe om man får drikke litt vann før testen? Glemte helt å spørre jordmor, og jeg er en smule tørst om dagen.

Hadde min 24 ukerskontroll når jeg var 25+4, men alt var fint av blodtrykk og urinprøve. Skal ta ny blodprøve for å sjekke blodlageret, og hun ville jeg skulle spise jerntabletter basert på de forrige prøvene jeg tok. Hun tok faktisk symfysemålet på meg, og de tilsvarer mage til en på 30 uker med enling. Ikke rart jeg føler meg stor [emoji23]
jeg fikk drikke vann ja, drakk ikke mye da men. var heldigvis ikke tørst underveis.
 
jeg fikk drikke vann ja, drakk ikke mye da men. var heldigvis ikke tørst underveis.

Så bra! Blir så innmari tørr i munnen, så er godt å få drukket litt før sukkervannet skal inntas!
 
Back
Topp