Svangerskapskontroller

påbg17

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Når bestiller man tid til første kontroll?
Kan man ta alle kontroller hos jordmor? Selv når man skal ta blodprøve?

Skulle aller helst tatt alt hos fastlegen, men der har de ikke utstyret som trengs. Så legen har sagt at jeg burde ta det hos jordmor.
 
Jeg har fått time når jeg er ca 12 uker (menstermin), for det er da blodprøver skal taes for å sjekke antistoffer osv.

Var hos legen i går for å få papirer på svangerskapspenger, så han satt opp en time da :)

Man kan velge selv hvor man tar kontrollene, men ang blodprøvene tror jeg det varierer hva jordmødrene gjør. Her sender hun evnt henvisning til sykehuset for det, så siden jeg har fastlege i nærheten er det like greit å ta det der :)
 
Jeg har ikke bestilt første svangerskapskontroll enda, men kommer til å være med jordmor [emoji4] jordmor henviser meg til fastlege eller til sykehuset når blodprøver skal taes [emoji4] for vel snart ringe [emoji85] er 5+3 nå [emoji4]
 
Takk for tips :) Ringer nok fastlegen i morgen for å be om samtale hvertfall :)
 
Uke 10 sa vikar legen, men jeg skal ha time så snart fastlegen min er tilbake på jobb. Vet jeg har behov for litt ekstra oppfølging.
 
Første kontroll mellom veke 8 og 12. Kan vere litt ventetid på å få time hos jordmor, så kan vere lurt å bestille tidleg om ein vil gå dit fekk eg høyre, så eg bestilte i dag (6+1) og fekk time om fire veker
 
Ringte i dag til helsestasjonen for å bestille time [emoji4] hun jeg hadde sist var på ferie og kommer ikke tilbake for om 12 dager men jeg ville heller vente til hun kom tilbake [emoji1] var kjempe fornøyd med henne sist og vil ha henne [emoji4] så hun kommer til å ringe meg når hun er tilbake og avtale første time [emoji4] vil være 7+2 når hun ringer [emoji4]
 
Grunnet tidligere problemer i svangerskap og fødsel vet jeg at jeg kommer til å bli fulgt ekstra godt opp, så burde også da ringe, men kvier meg enda. Vet ikke helt hvorfor, men føler det er litt dumt å ringe å be om time allerede nå som jeg kun er ca 4-5 uker, selv om jeg da sikkert ikke får time før om en ukestid, og da nærmer jeg meg jo 6 uker.
 
Jeg ringte fastlegen i dag og fikk meg time til samtale i morgen tidlig.
Så da får jeg høre litt hva hun anbefaler.
Tror jeg og kanskje trenger ekstra oppfølging. :)
 
Jeg var hos fastlegen i dag. Hun trodde jeg kunne være så langt som 8 uker på vei. Men det klarer ikke jeg å slå meg til ro med.
Heldigvis sendte hun henvisning til sykehuset for tidlig UL og tettere oppfølging i svangerskapet!
Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente på svar fra sykehuset!
 
Jeg klarer ikke å bestemme meg om jeg skal gå til både fastlege og jordmor eller bare jordmor[emoji848] jeg har en mann til fastlege, og han har ikke så mye peiling på graviditet for å si det slik [emoji14]men det er litt lenger reise til jordmor
 
Her er det ingen jordmor i kommunen enda så første kontroll blir hos fastlegen min (som forøvrig er veldig flink), når jeg er 11 uker i midten av september. Regner med de har ansatt en ny jordmor innen jeg skal på andre kontroll og da tar jeg resten av kontrollene der[emoji5]
 
Det skal jeg [emoji1] må bare vente i 11 dager til før hun er ferdig med ferien så skal det bestilles første svangerskapskontroll [emoji1] vil ha samme jordmor som sist [emoji1]

Jeg vil også ha samme som sist, hun var så koselig [emoji177] jeg tror jeg ringer og bestiller på mandag når jeg har fått svar på hcg prøvene :)
 
Sniker fra desember.

Jeg hadde første kontroll 12+5, bestilte timen i uke 5-6 engang. Blodprøvene skal tas mellom uke 12 og 16 så dersom det ikke er noe spesielt vil de gjerne ikke ha det inn før men det virker som det varierer veldig.

Du kan ta alle kontroller hos jordmor med mindre det oppstår noe spesielt som krever legetilsyn :) Jeg tar de fleste hos jordmor men er likevel hos legen jevnlig.
 
Back
Topp