Svangerskapskontroller?

*lykkeligst*

Forumet er livet
Er det noen man MÅ på (bortsett fra den første som kan være grei å få meg seg).
Jeg har bare vært på den ene og ultralyden da. Kom til å tenke på at det kanskje er på tide med en ny time?

Tjaaa, må og må... Jeg drar en gang i mnd. fordi JM vil det. Helt greit for meg

Jeg var på min første svangerskapskontroll for en uke siden, da var jeg i uke 24+5. Greit å levere en urinprøve iallefall og kanskje måle blodsukker ;) Men ellers er det jo ikke så mye som gjøres..

Man må jo ikke, men greit å følge litt med.. Jeg var i uke 10, på vanlig ultralyd, legen igjen i uke 23, og nå skal jeg ikke igjen før i uke 29.  Så lenge jeg er frisk og har fine verdier på alle prøver sa legen min at det ikke var nødvendig med så mange kontroller. 

man MÅ ikke, men det er jo et tilbud man får for å kunne følge med så alt er i orden :) blir jo tatt urinprøver og blodtrykk på hver kontroll og dem måler magen for å sjekke at babyen vokser som den skal..

så vil jo være greit å gå på kontroller for å kunne oppdage om det skulle være noe galt..

hvis en ikke går, og det skulle være noe galt eller skje noe galt underveis... da hadde jeg slitt med dårlig samvittighet etterpå hvis jeg hadde droppet å følge "anbefalt" svangerskapsprogram

Nei, man må vel ingenting.. Går til JM en gang i mnd ca jeg. Er ikke så begeistra for leger, så går ikke der med mindre jeg må/blir syk.

Synes det er koselig å gå til jordmor jeg :D (og så veier jeg 1 kg mindre på vekta hennes, så da veier jeg meg der :p)

Man må jo ikke, men tenker at det kan være ganske dumt å la være. For eksempel svangerskapsforgiftning kan være veldig alvorlig og utvikler seg fort, så lurt å kontrollere urin og blodtrykk. 

nei det er frivillig. ultralyd er også frivillig. man kan søke på fødeplass selv uten å gå via lege.

nei det er frivillig. ultralyd er også frivillig. man kan søke på fødeplass selv uten å gå via lege.

Jeg er veldig glad for kontrollene:) Der følger man med at veksten er normal, og de følger med på blodprøver i forhold til at jeg er rhesus negativ, og dette kan jo gå utover fosteret eller noe hvis det dannes antistoffer, samt urin og masse mer. Man velger jo selv, men synes det blir dumt å ikke benytte seg av tilbudene når det er gratis. Skjer det noe av følge av mangelfull oppfølging, så tenker jeg det går på samvittigheten til mor da hun har valgt det bort... Men som sagt, man velger selv, og det gjør vel du også:)

Man må jo ikke med fordeler er det jo:

* sjekke urin
* blodtrykk
* vektkontroll
* høre forsterlyd

m.m. 

Jeg går ofte på kontroll, gir en trygghet og det er veldig koselig hos JM :)

Back
Topp