Svangerskapskontroller.....

Sonic

Glad i forumet
Kan man få alle hos jordmor eller må man også til lege??

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har en lege som er TOTALT bak mål!!!! Skremmende, og alle de andre listene på legene her er fulle, så får ikj bytta.....

Noen som vet?!

Beklager å si det men jeg fikk beskjed jeg måtte til lege også..Fikk ikke lov til bare jordmor...Lykke til....

Her kunne vi velge,men en måtteha 2 ganger hos legen forsto jeg det som, jeg gikk så og si kun til legen

Så kjipt! Takk for det! Trenger det virkelig.... :(

fu kan velge sjøl, men d e en fordel å gå t lege og i og me at du må ta blodprøver og litt mer avanserte urinprøve enn d som blir sjekka hos jordmor, legen følge deg medisinsk mens jordmor e mer koseprat/ tørrprat om d å ver gravid og barseltiden :) så d e nå greit å gå t begge om man e føstegangs og og litt mer usikk om alt  :)

Jeg kunne velge, gikk annen hver gang til lege og jm (mitt ønske).

Er nå andregangs, men legen er udugelig.. Fælt å si det altså, men da feks jentungen kom unn med full øyebetennelse (de var så å si supergule) måtte jeg påpeke det før legen kunne gi meg noe for det.. phu!

Du kan velge selv om du vil gå bare til lege, bare til jordmor eller litt av hvert. I noen kommuner prøver de å bestemme det for deg av økonomiske eller bemanningsmessige grunner, men det skal være ditt valg. Jeg tok alle kontrollene hos jordmor. 

Uansett om du går til lege eller jordmor er det akkurat det samme som skal gjøres. Begge tar de samme urinprøvene, måler blodtrykk på samme måte, tar de samme blodprøvene, det samme magemålet osv. Begge skal sette av tid til å snakke om det du lurer på, begge skal ta opp spørsmål om livsstil, begge skal egentlig ta opp temaene amming og fødsel mot slutten av svangerskapet. Så lenge du er frisk så trenger du ikke gå til lege bare fordi du er gravid.

Jeg gikk bare til jordmor.. var hos lege første gangen for å ta blodprøver, men thats it.. så lenge du er frisk osv er det ikke noe problem å bare gå til jm.. 

emoticonWOHO!!

Detta svangerskapet har jeg valgt å kun gå til jm.. Hun tok faktisk de store blodprøvene på meg selv, så jeg trur ikke man MÅ til legen for å ta de..Ring eventuelt jm du skal til å hør om tar de prøvene der, eller om du må til legen for å ta de..

Oceania skrev:
Jeg gikk bare til jordmor.. var hos lege første gangen for å ta blodprøver, men thats it.. så lenge du er frisk osv er det ikke noe problem å bare gå til jm.. 

Samme her... Jeg har legeskrekk så holder meg unna de så mye jeg kan. Jeg syntes det var helt topp å bare gå til jordmor:)

Eg har kun gått til legen den første gangen for å ta blodprøver osv.. Resten har eg tatt hos jordmor

Gikk bare til jordmor. Var hos legen på første kontroll, deretter bare jm. Hun kunne ta blodprøver, blodtrykk og urinprøver så jeg så ikke behovet for lege faktisk. Hun sendte meg jo videre om hun mente jeg trengte det. 

Fikk første kontrollen hos legen min, men fant fort ut at jeg ville ta kontrollene hos jordmora:) Og så lenge alt er greit er det ikke noe problem. Men om du trenger sykemelding eller henvisning av noe slag må du gjennom lege;) Min oppfatning er at jordmor har god tid og kan sitte å prate å svare bedre på evt spm, mens legen tar deg inn og sjekker blodtrykket også er det greit. Jordmor måler også blodprosenten;)

Back
Topp