Svangerskapskontroller og prøver?

Babydream2022

Elsker forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Påskeliljene 2022 ❤️
Septemberskattene 2023
Hei, jeg er i mitt første svangerskap og hadde første svangerskapskontroll hos fastlegen og 12 ukers blodprøvene i går (måtte ta blodprøvene i dag da), men er det noen som vet hvor lang tid det tar før man får svar på prøvene?

Legen sa ikke så mye i går. Så sitter igjen som det spørsmålstegnet her =/

Hei, jeg er i mitt første svangerskap og hadde første svangerskapskontroll hos fastlegen og 12 ukers blodprøvene i går (måtte ta blodprøvene i dag da), men er det noen som vet hvor lang tid det tar før man får svar på prøvene?

Legen sa ikke så mye i går. Så sitter igjen som det spørsmålstegnet her =/
Tipper svarene blir sendt inn (typ til Fürst eller sykehus), og det kan ta litt tid. 1 uke kanskje?
Jeg fikk svar etter et par dager, men legen min er superkjapp!

Tipper svarene blir sendt inn (typ til Fürst eller sykehus), og det kan ta litt tid. 1 uke kanskje?
Jeg fikk svar etter et par dager, men legen min er superkjapp!

Tusen takk for svar❤ blir så utålmodig av venting. Hehe^^
Får håpe det kommer svar fort da☺️

Tusen takk for svar❤ blir så utålmodig av venting. Hehe^^
Får håpe det kommer svar fort da☺️
Ring legen din og spør eventuelt.
Min hadde fått svar, men fikk ikke på papir før om to uker.

Ring legen din og spør eventuelt.
Min hadde fått svar, men fikk ikke på papir før om to uker.

Er så vanskelig å komme gjennom på legekontoret. Også sa ho at jeg skulke få svaret på helse norge. Så tålmodigheten får testet seg litt

Er så vanskelig å komme gjennom på legekontoret. Også sa ho at jeg skulke få svaret på helse norge. Så tålmodigheten får testet seg litt
Ja, det får du da, hehe.
Hos meg var alt bra. Trengte ikke ta tilskudd av jern engang.

Jeg fikk beskjed om at det tar ca en uke, og at de ringer hvis noe skulle gi utslag.

Jeg fikk beskjed om at det tar ca en uke, og at de ringer hvis noe skulle gi utslag.

Håper det går fortere da, jeg vet det var utslag på urinprøve men at den måtte til dyrkning. Så håper ikke det tar en uke:(

Håper det går fortere da, jeg vet det var utslag på urinprøve men at den måtte til dyrkning. Så håper ikke det tar en uke:(
Dyrkning kan ta litt tid. Men sa legen noe om at du evt skulle begynne på noen medisiner hvis det var utslag?

Sa de at det var utslag? Eller bare at de skulle sende den til dyrkning? Jeg spør fordi nå sender de alle gravides første urinprøve til dyrkning, og det var ikke praksis før ☺️

Dyrkning kan ta litt tid. Men sa legen noe om at du evt skulle begynne på noen medisiner hvis det var utslag?

Nei ho sa at ho ville ikke sette meg på noe før ho fikk svar på dyrkningen

Sa de at det var utslag? Eller bare at de skulle sende den til dyrkning? Jeg spør fordi nå sender de alle gravides første urinprøve til dyrkning, og det var ikke praksis før ☺️

Ja ho sa det var utslag, er i tillegg kronisk plaget med uvi. Så regner egentlig med at det er det.

Er førstegangs så for meg er alt veldig nytt og veldig forvirrende + legetimen blei sånn fort inn og fort ut igjen. Så ble bare fylt ut helsekort ikke lyttet etter hjerteslag og blodprøvene måtte jeg komme tilbake dagen etter å ta.

Ja ho sa det var utslag, er i tillegg kronisk plaget med uvi. Så regner egentlig med at det er det.

Er førstegangs så for meg er alt veldig nytt og veldig forvirrende + legetimen blei sånn fort inn og fort ut igjen. Så ble bare fylt ut helsekort ikke lyttet etter hjerteslag og blodprøvene måtte jeg komme tilbake dagen etter å ta.
Til trøst. Verken lege eller jordmor har lyttet etter hjertelyd ennå hos meg.

Sniker fra juni :) Trodde nesten legen skrev ut antibiotika for gravide mot uvi ved utslag før dyrkning hvis det var så tydelig utslag? Men, det tar nok bare et par dager å få svar fra dyrkning. Blodprøvesvarene fikk jeg dagen etter tror jeg, vet ulike leger bruker ulike systemer men min lege bruker helsenorge og da fikk jeg sms om at de var komt. De som bruker furst legger inn svarene der uten noe varsel virker det som. Hvis du syns det tar lang tid er det jo bare å ringe legekontoret og spørre etter de :) Da de sjekket meg for disse sykdommene (hiv, syfilis etc) fikk jeg aldri noe svar og det var fordi prøvene var negative :)

Hvis det er noen trøst så har nok de fleste leger det travelt og har ikke tid eller så god kunnskap om gravide (ofte, ikke alltid såklart!). Håper du har en flink jordmor som tar seg tid! Jeg fikk et heelt annet inntrykk da jeg var hos jordmor første gang, hun hadde satt av god tid og var veldig hyggelig :) Fikk også høre hjerteslag, selvom det tok litt tid å finne det!

Har du tatt kontakt med jordmor, forresten?
De sier at jordmor har mye bedre tid enn fastlege. Jeg skal ta kontakt med min denne uka.

Har du tatt kontakt med jordmor, forresten?
De sier at jordmor har mye bedre tid enn fastlege. Jeg skal ta kontakt med min denne uka.

Ja har alt vært hos jordmor, men ho mente det var så tidlig at vi bare hadde en samtale. Var vel rundt 9 uker el noe da. Skal ikke tilbake til jordmor før i uke 17 nor jeg syns er veldig lenge til. Men ho er veldig hyggelig iallefall, får ringe å høre om jeg kan komme inn tidligere evt.

Var på svangerskapskontroll hos jm i uke 8, fikk rekvisisjoner for blodprøver og urinprøve. Blir testet for gbs hele svangerskapet da jeg hadde dette i første svangerskap uten at det ble oppdaget. Så første prøve ble tatt i dag, 11+6, sammen med blodprøver.

Sniker fra mai her - men hva er det du tenker du skulle ha fått info om nå? For det høres ut som en helt vanlig 12 ukers kontroll altså.. de bør heller ikke lytte etter hjerte så tidlig, da det hos veldig mange kan være for tidlig (noe som bare fører til stress hos mor). Hos meg lyttet jordmor tidligst i uke 14-15 alle tre gangene :)

Back
Topp