Svangerskapskontroller: jordmor eller fastlege?

Jeg planlegger fastlege til kontroller og jordmor innimellom.
Sånn har jeg forstått at det gjerne kan være her i Danmark. Ønsker å ses av fastlegen fordi hun allerede har fulgt meg igjennom fertilitetsbehandling, så det er litt koselig

Har dere bestilt time til første kontroll, eller venter dere litt før dere bestiller?

Er veldig usikker på om jeg skal til jordmor eller lege, eller begge. Er det noe forskjell på disse? Noen som kan fortelle hvorfor deere har valgt den ene eller den andre? :)

Sist gang gikk jeg hos både lege og jordmor, denne gangen blir det bare lege :) De gjorde akkurat det samme, bare at legen tok prøver og sånn, (pga stoffskifte osv.) og det ble dobbelt opp med kontroller. Har hatt samme lege siden jeg ble født selv, så er veldig fornøyd med henne jeg har:)

Har dere bestilt time til første kontroll, eller venter dere litt før dere bestiller?

Er veldig usikker på om jeg skal til jordmor eller lege, eller begge. Er det noe forskjell på disse? Noen som kan fortelle hvorfor deere har valgt den ene eller den andre? :)
Jeg venter til jeg er i uke 8:) jeg bestiller hos jordmor. Er jo deres jobb. Tenker legene har nok å gjøre, det er en jordmor jobb, men det skal sies at her jeg bor kjenner jeg jordmødrene fra sist og er veldig førnøyd med dem.hadde også et veldig uproblematisk svangerskap som gjorde at jordmor er nok. Mtp sykemelding og resepter er nok lege et bedre alternativ, så tror de som har litt ekstra eller trenger noe kanskje foretrekker lege? Så slipper en jo å bestille ny time siden jordmor ikke kan skrive ut sykemelding eller resept :)

Tenker eg gjør slik som sist. Lege fra uke 12-24 og så går eg til jordmor fra 24 og ut

Her i kommunen er det vanlig med annenhver gang lege og jm.

Jeg skal på første konsultasjon hos Gynokolog. Dette siden jeg har slitt med celleforandring og har fjernet litt av livmorhalsen. Så tar det derfra, men jeg syns det er hyggelig å gå til både fastlege og jordmor. Var i hvertfall det når jeg var gravod sist, begynner å bli en stund siden nå men, så tror mye er annerledes nå :)

Dette har jeg ikke tenkt på i det hele tatt... Skal til legen til uka om helt andre ting, så kanskje jeg får litt informasjon da.

Jeg skal på første konsultasjon hos Gynokolog. Dette siden jeg har slitt med celleforandring og har fjernet litt av livmorhalsen. Så tar det derfra, men jeg syns det er hyggelig å gå til både fastlege og jordmor. Var i hvertfall det når jeg var gravod sist, begynner å bli en stund siden nå men, så tror mye er annerledes nå :)

Dette med gynokologsjekk er det lege som har henvist?
Gjorde det samme selv for kort tid siden og er veldig usikker på om jeg bør ringe legen å høre eller om jeg bare skal vente noen uker til og tenke at jeg forholder meg til ca uke 10-12 som normalt.

Nei, har gått til hyppig oppfølging hos privat gyn. Og har vært noen runder på sykehuset. Da jeg tok ut spiral i desember og jeg spurte litt rundt dette så sa hun at jeg har bittelitt forhøyet risiko for tidlig fødsel og spontanabort, så jeg bare bestilte time til hun jeg har gått hos for å høre med henne. Koster skjorta men:wtf:

Bare jordmor :) koselig med rolig 30 min og høre hjertelyd framfor stress og 15 min time hos lege.

Tror kanskje det blir bare jordmor. De kan ta blodprøver der, så trenger ikke å dra til lege for det feks.

Tenkte jeg skulle gå til fastlegen som har fulgt meg gjennom hele prøverørsprosessen, men fant ut i dag at hun har vikar ut året. Da blir det sikkert jordmor siden jeg likevel må bli kjent med en ny person og det tross alt er deres fagfelt:happy:

Har i tidligere svangerskap mer eller mindre bare gått til jordmor, og kommer til å gjøre det nå også:)

Back
Topp