Svangerskapskontroll

H-2023

Andre møte med forumet
Når bestiller dere første svangerskapskontroll (hvor langt på vei), og velger dere jordmor eller fastlege?

Når bestiller dere første svangerskapskontroll (hvor langt på vei), og velger dere jordmor eller fastlege?
Jeg skal til fastlege når jeg er 6+4 og til jordmor når jeg er 8+4. Det blir nok mest oppfølging fra jordmor for min del, da jeg bor et stykke unna fastlegen min :)

Jeg skal til fastlege når jeg er 6+4 og til jordmor når jeg er 8+4. Det blir nok mest oppfølging fra jordmor for min del, da jeg bor et stykke unna fastlegen min :)
Hvor langt er du på vei nå? Fastlegen min har en del ventetid, men jeg er redd for å jinxe noe ved å bestille time, hehe

Er 5+4 sendte melding til legen i dag for å bestille time. Var så mye kø på tlf, orket ikke vente, så sendte melding. Så vet ikke når jeg får timen enda ... Regner med det blir både lege og jordmor :p

Skal ikke gå til lege, bare jordmor. Første time er 7.november, uke 7 :happy:

Skal ikke gå til lege, bare jordmor. Første time er 7.november, uke 7 :happy:
Husker ikke gangen i det fra 7,5 år siden kjenner jeg :p trenger man ikke dra til legen for å ta blodprøve heller? Kontaktet du bare jordmor? Ser på nettet at man skal bestille legetime etter oppdaget positiv test?

Edit: Ringte jordmor, og fikk time 7+1 :p Så har jeg bestilt tidlig ultralyd til uke 9.

Last edited:
Har fått time hos fastlege når jeg er i uke 7, og første samtale med jordmor i uke 6.

Venter min 4, og har som regel bestilt legetime/JM i uke 8-12. Men vært på privat UL før det. Vet nå at alle kan få tidlig UL offentlig, men må man bestille legetime/JM tidligere også da? For det tar kanskje litt tid før man får innkallingen? Eller kanskje ikke. Noen som vet?

Ringte for å forhøre meg. Trengte ikke komme til lege eller jordmor før uke 12, men om jeg ville ha tidlig ultralyd, måtte jeg ha time snart for henvisning. Fikk time neste uke hos jordmor, da er jeg 6+3.

Satt igjen med en følelse av å ha jinxa det, men går det ille er det nok noe annet enn timen hos jordmor som gjør det

Jeg venter til nærmere uke 12 tror jeg.

Drar nok til Danmark for å ta utvidet NIPT i uke 9/10, da vi skal følge med på et kromosom som ikke er et av de tre som blir sjekket i Norge.

Jeg var ikke så begeistret for jordmora jeg hadde sist, så jeg tar nok mesteparten av kontrollene hos fastlegen.

• Liker
Reactions: HCS
Jeg ordnet i dag. Fikk time hos jordmor 5/12, da jeg er nesten 9 uker. Så bestilte jeg Tine hos fastlegen 18/11 for å ordne henvisning til TUL og NIPT :)

Jeg ordnet i dag. Fikk time hos jordmor 5/12, da jeg er nesten 9 uker. Så bestilte jeg Tine hos fastlegen 18/11 for å ordne henvisning til TUL og NIPT :)
Litt anna spørsmål, men det er bare for de over 35 år som får nipt gratis? Ellers koster det nesten 10k? :)

• Liker
Reactions: HCS
Litt anna spørsmål, men det er bare for de over 35 år som får nipt gratis? Ellers koster det nesten 10k? :)
Ja, de som er 35 ved termin. Burde vært et tilbud til alle som ønsker spør du meg! Man kan ta det i utlandet også, ved at man får tilsendt test-kit, men er fremdeles veldig dyrt :/

Jeg venter til nærmere uke 12 tror jeg.

Drar nok til Danmark for å ta utvidet NIPT i uke 9/10, da vi skal følge med på et kromosom som ikke er et av de tre som blir sjekket i Norge.

Jeg var ikke så begeistret for jordmora jeg hadde sist, så jeg tar nok mesteparten av kontrollene hos fastlegen.

Blir NIPT fra dk her også, men tar det via posten :)

Jeg digger jordmora jeg hadde sist, men vegrer meg for å ringe. Sist gang ringte jeg tidlig fordi jeg hadde litt behov for å prate med noen (hadde hatt blødninger tidligere), men hun sure på telefonen var bare "nei, det er ikke vanlig med time før uke 12+, med mindre det er noe spesielt..!!!" (Det var jo noe spesielt, men). Fikk time i uke 11+x, fordi jeg selv formulerte det som "i min tolvte uke".
Jeg har forøvrig hatt time før uke 12 i mine tidligere svangerskap, og på nett står det 'en gang mellom uke 6-12' eller noe.
Kommunen min praktiserer også oftere jm timer enn det man har krav på, så da bør jo også kapasiteten være ganske god.

Vegrer meg også litt fordi jeg er redd jeg ikke får samme jm som sist. For jeg merket sist hvor avhengig jeg var av å ha noen med god kjemi.. For da jeg fikk en student mot slutten der, gikk angstnivået sååå opp. Var helt forferdelig.. Og da kan jeg like godt ta kontrollene selv. Mamma har blodtrykksapparat, også får jeg kjøpe urinstix liksom.

Back
Topp