Svangerskapskontroll

Jeg fikk det når jeg ventet min første. Ikke pga alder, men de hadde jo sett på OUL at noe var feil. Så ble tilbudt det. Her sa jm at pga jeg er over 35 så kunne jeg få det. Så de ligger kanskje foran her borte da.
Høres ut som om de ligger litt foran, ja.

Fant en artikkel på internett fra 2018 hvor det stod om Norske kvinner dro til Sverige for å få fostervann prøve. Fordi at i Norge måtte man være 38.. Det betyr jo at Sverige har hatt det lenge da. Men hun som var med i artikkelen var bare 27 tror jeg.

Fant en artikkel på internett fra 2018 hvor det stod om Norske kvinner dro til Sverige for å få fostervann prøve. Fordi at i Norge måtte man være 38.. Det betyr jo at Sverige har hatt det lenge da. Men hun som var med i artikkelen var bare 27 tror jeg.
Her tilbys vel fostervannsprøve kun hvis KUB-test indikerer avvik. Uten at jeg skal være helt sikker, da. Tror selv jeg ville tatt alle andre mulige tester før fostervannsprøve pga faren for å miste. Jeg skal selv til legen neste uke, og da kan jeg høre med ham hva han tenker om tester :)

Jo vet om faren. For bare krysse fingrene. Heller finne ut om det er noe avik enn abort etter uke 18.. Ikke noe gale med barn som har ekstra utfordringer. Men det kan vi ikke ha av flere grunner. Forstår jo valgene man tar mtp risk for SA. Har gått bra med de 3 andre. Grunnen for at jeg valgte dette denne gangen er fordi jeg ikke ønsker at gubben må gå igjennom et tøffere valg senere om det er avik. Da vet vi ihvertfall at vi kan bli det igjen.

Jo vet om faren. For bare krysse fingrene. Heller finne ut om det er noe avik enn abort etter uke 18.. Ikke noe gale med barn som har ekstra utfordringer. Men det kan vi ikke ha av flere grunner. Forstår jo valgene man tar mtp risk for SA. Har gått bra med de 3 andre. Grunnen for at jeg valgte dette denne gangen er fordi jeg ikke ønsker at gubben må gå igjennom et tøffere valg senere om det er avik. Da vet vi ihvertfall at vi kan bli det igjen.

Blir du tilbudt kub og nipt før fostervannsprøve, eller er det kun sistnevnte de tilbyr hos deg? Skal krysse fingrene for gode resultater på prøvene dine♥️♥️♥️

Litt usikker. Men hun nevnte noe lege i uke 10. Vanskelig å vite når jm mumlet på svensk til seg selv :rolleyes: Funnet ut av det i uke 12 om ikke..Men ellers var det bare fosterprøve.

Jeg var på ultralyd i 7+2 og 8+2, også skal jeg på 12+2. Første ordinære svangerskapskontroll hadde jeg hos legen 8+4.

Hadde første time hos legen i dag.
Skal til JM om ei uke og tilbake til legen uka etter det + NIPT/KUB noen dager etter det igjen.
Blir nok rart når jeg er ferdig med det og må vente 5-7 uker på ny UL. :woot:

Kan jo hende det blir en legetime til innimellom der da, siden jeg har en autoimmun sykdom, OG er over 40 år.

Blir iallefall fulgt opp.
Ingen tvil om det!

Var hos legen for første gang i dag. Det tok 10 minutter, så det ble ikke akkurat tid til å snakke så mye med legen om hva som foregikk etc. :wacky: Det går for så vidt bra med meg, men likevel. Hadde ikke trodd besøket skulle bli så kort.

Var hos legen for første gang i dag. Det tok 10 minutter, så det ble ikke akkurat tid til å snakke så mye med legen om hva som foregikk etc. :wacky: Det går for så vidt bra med meg, men likevel. Hadde ikke trodd besøket skulle bli så kort.
Så kjipt å føle at det ikke er satt av tid da.

Jeg hadde helt motsatt opplevelse. Nå "kjenner" vi hverandre godt da, for jeg har vært på kontroll for autoimmunsykdommen min 4-5 ganger i året i 17 år, men virket som han hadde satt av mye tid iallefall.

Så kjipt å føle at det ikke er satt av tid da.

Jeg hadde helt motsatt opplevelse. Nå "kjenner" vi hverandre godt da, for jeg har vært på kontroll for autoimmunsykdommen min 4-5 ganger i året i 17 år, men virket som han hadde satt av mye tid iallefall.
Ja, jeg ble litt overrasket over at jeg ikke fikk mer tid, spesielt siden jordmor satte av en time til meg da jeg var der. Men de har jo det travelt på legekontorene, så man kan kanskje ikke forvente mer.

Ja, jeg ble litt overrasket over at jeg ikke fikk mer tid, spesielt siden jordmor satte av en time til meg da jeg var der. Men de har jo det travelt på legekontorene, så man kan kanskje ikke forvente mer.
Jeg synes man skal kunne forvente mer så lenge man har varslet at det er svangerskapskontroll man kommer for.
Jeg hadde egentlig en vanlig time (kontroll) om 2 uker, men da jeg ringte for å si fra at jeg også trengte en "første-time" ble det satt opp en ekstra time, ifølge dem for å ha nok tid. Fikk dessuten beholde den neste timen, så jeg får ny oppfølging allerede om to uker (og skal faktisk til jordmor innimellom der)

Lurer på en ting ang svangerskapskontroll, så slenger det inn her. Er det vanlig å ha med partner? Skal på første svangerskapskontroll til fastlegen snart :) er det noe vits? Han var med på TUL og skal være med på OUL osv, men første svangerskapskontroll er kanskje ikke så mye å få med seg? Eller?

Jeg synes man skal kunne forvente mer så lenge man har varslet at det er svangerskapskontroll man kommer for.
Jeg hadde egentlig en vanlig time (kontroll) om 2 uker, men da jeg ringte for å si fra at jeg også trengte en "første-time" ble det satt opp en ekstra time, ifølge dem for å ha nok tid. Fikk dessuten beholde den neste timen, så jeg får ny oppfølging allerede om to uker (og skal faktisk til jordmor innimellom der)
Helt enig. Jeg sa fra da jeg bestilte timen hva det handlet om, så legen sa, «Og du er her fordi du er gravid» med en gang jeg kom inn. Litt merkelig opplegg, men jeg får heller pushe mer for å få en skikkelig time hvis jeg trenger det. :meh:

Lurer på en ting ang svangerskapskontroll, så slenger det inn her. Er det vanlig å ha med partner? Skal på første svangerskapskontroll til fastlegen snart :) er det noe vits? Han var med på TUL og skal være med på OUL osv, men første svangerskapskontroll er kanskje ikke så mye å få med seg? Eller?
Jeg hadde ikke med de to andre, og skal ikke ha med partner nå. Han er med på UL. Men det er opptil hver enkelt, jeg hadde ikke behov for det, ikke han heller :)

Med de tre barna jeg har fra før (annen partner enn nå), så var jeg alene på kontroller. Jeg har latt far bestemme selv, for meg spiller det ingen rolle.
Men nå har sambo vært med på alle kontroller (bortsett fra legetime for å ta blodprøve), og vil fortsette med det. Men det er hannes ønske. Han ønsker å få med seg den informasjonen som er, og stiller gjerne spørsmål han lurer på. :p For min del er det egentlig det samme nå og, men veldig gøy at han er så engasjert! Også er han veldig hensynsfull og omsorgsfull:)

Jeg hadde med partner til én time forrige gang, hos jordmor. Det var hennes forslag siden vi begge var førstegangsforeldre og ble en veldig fin greie. Hun pratet om hva han kan forvente seg, hva han burde tenke på og hvordan han best kunne hjelpe meg under fødselen. Hun pratet også litt om hva det var greit for far (og mor) å ha med i fødebagen og det var veldig nyttig for oss siden jeg fødte midt i corona og vi ikke fikk hverken forlate sykehuset for å hente ting vi trengte eller få noe levert til oss. Utover den timen, og OUL, opplevde jeg det som uvesentlig for partner å være med :)

Jeg har aldri hatt med partner, hos lege tror jeg ikke det er mye poeng, men hos jordmor kan det være fint :) nyttig med info, men sikkert ikke super spennende

Fikk time til OUL i dag:D så skal på OUL 7/12, er da 18+2:)

I dag var det klart for en tur til JM.
Men siden jeg var hos legen for bare ei uke siden var det ikke så mye hun gjorde, annet enn å prate om litt småtteri (stort sett ting jeg var klar over fra før). Stengt tatt var det vel jeg som fortalte mest om hvordan IVF fungerer i Norge. :smiley-bounce022

For sikkerhets skyld sendte hun henvisning til OUL, sånn i tilfelle legen ikke hadde gjort det.
Jeg tror egentlig han hadde tenkt å vente med det til han fikk svarene på blodprøvene (om ei uke), men det har jo ingenting å si at det er sendt avgårde.

Og så satte hun meg opp på ny time i januar, for det er visst neste programfestede møtepunkt med JM.

7 dager til legetime, 9 til NIPT/UL. Det siste er jo det som virkelig er spennende. Er alt som det skal? Er det fortsatt liv? Går det bra med NIPT- prøvene? :confused005:confused004:smiley-angelic001:nailbiting:

Back
Topp