Svangerskapskontroll

happylife

Andre møte med forumet
Noen som allerede har vært på kontroll? Har fått legetime når jeg er i uke 10. kontaktet jordmor i dag siden jeg ønske samtale der også, men siden jeg skal til legen i uke 10 så fikk jeg ikke time før jeg er ca 24 uker på vei. Synes det blir lenge å vente til først på februar Føler jeg skal gå å gruble på ting helt til da

Har ikke vært på kontroll enda, men ringte til jordmor og der ville de ha meg inn før jeg i det hele tatt skulle til lege. Sikkert for å prate litt om levevaner osv tenker jeg. Så fikk time hos jordmor når jeg er 8+1 og lege 9+1, litt unødvendig kort tid mellom syns jeg da men :rolleyes:

Nå husker jeg ikke hvordan det var sist gang. Men skal til jm i uke 12 igjen. Tror hun nevnte noe legetime i uke 10. Jeg har jo vært på min første kontroll. Så lenge det ikke er noe fare tror jeg det kan gå lenge mellom hver gang. Iaf til det nærmer seg.

Jeg var på første kontroll hos JM og tok blodprøvene der også, så har vi avtalt kontroll i uke 24, men hun sa jeg kunne be om en time i mellom det om jeg syntes det var for lenge. Jeg er visst kjempeheldig som bor i en by med et godt jordmortilbud. Det er dessverre mange plasser tilbudet er manglende så det kan være fordi de ikke har nok folk de ikke vil ha deg inn før da. Kanskje du kan si du heller vil til jordmor i stedet for fastlege og evt gå til legen vare for å ta blodprøver om JM ikke tar de?

Her jeg bor får alle gravide tilbud om tidligsamtale med jordmor innen uke 12. Skal når jeg er i uke 7 og fikk beskjed om å sette av god tid, 1,5 time sa de. Så her er vi nok heldige med jordmorkapasiteten. Kommer nok grundig gjennom levevaner og slikt på den samtalen.

Tidligsamtalen med jordmor kommer i tillegg til første svangerskapskontroll hos fastlege i uke 10-12.

Jeg var hos jordmor i dag, 8+5. skal til legen for blodprøver når jeg er 10+2.
neste jordmor time har jeg i uke 14. så er det OUL i uke 18ca. Også jordmor igjen i uke 24:)

Synes det hørtes lenge ut! Spør om å få en time før det eller sett opp timer hos fastlegen din.

Jeg har hatt en time hos lege, satt opp ny time hos lege i uke 12, fått jordmortimen i uke 16-17(fått jordmor på sykehuset). Men har virkelig måttet stå på for få dette i orden, da det ikke har vært noe skikkelig system i kommunen her. Ble lovet i fjor at jeg skulle følges mer opp om jeg ble gravid igjen etter MA/SA, men når jeg ble gravid igjen virker det som dette var glemt og ikke står skrevet ned noe sted. Men hadde komplikasjoner som gjorde at jeg måtte på sykehuset nå i uke 9 og da har alt dette andre falt på plass nå heldigvis.

1. graviditet endte med spontanabort i uke 12+1, og den gangen var jeg hos jm i uke 8, men denne gangen er jeg ikke helt trygg Har ikke ringt eller snakket med helsestasjonen enda og vet ikke når jeg skal gjør det.
Kanskje lurt å bare ringe å få en time snart

Var på første jordmortime når jeg var 8 uker på vei, og skal tilbake når jeg er 16 uker :) så skal jeg til legen når jeg er 12 uker for å ta blodprøver osv :)

ville bedt om å få time før :)

Her står det på kommunens hjemmesider at man bør ha en konsultasjon hos jordmor og en konsultasjon hos din fastlege før uke 18, og ta kontakt så fort positiv test. Har time hos lege uke 12, har tatt kontakt med JM, hun skulle ringe og avtale tid :)

skal ha NIPtest+TUL uken før jeg skal til legen, så da får jeg bekreftet at alt er som det skal før jeg drar dit.

Jeg skal til legen for blodprøver i uke 9 og til jordmor(kunne velge telefonmøte første gangen, så gikk for det) når jeg er i uke 13 :happy:

Jeg var hos jordmor da jeg var 7+4 på første svangerskapskontroll. Jeg hadde egentlig tenkt å dra til lege først, men måtte vente en måned (!) på å få time, så derfor ble det jordmor først. Det var en fin time der jeg følte det som om hun tok seg tid til alle spørsmål jeg hadde. Anbefaler deg å ta en tur til jordmor tidligere hvis du kan! :happy:

Har ikke bestilt time enda, jeg.. må få gjort det på mandag!! Er 7+6 nå og tenkt at jeg har good tid :rolleyes:

Tror kapasiteten hos jordmor er ganske så sprengt, så tenker kontrollene blir hos legen.

Jeg har første time hos jordmor neste uke, da er jeg 7+1. De ville sette meg opp så tidlig fordi de henviser til fosterdiagnostikk. Jeg må til lege for å ta blodprøver, men vet ikke helt når det er, får vel høre det av jordmor til uka tenker jeg. Regner med jeg bruker bare jordmor, men får se når jeg har vært der på første time:)

2 kontroll 2 november hos JM. Tror hun pratet om noe time hos lege på sykehuset i uke 10.. Ingen aning, for hun pratet mer til seg selv enn meg. Skal ringe på mandag og bestille fosterdiagnostikk. Minuset er at jeg må til en annet sykehus når den tiden kommer for de tok vist bort kvinneklinikken her jeg bor for noen år siden.. :wacky: Og da må jeg dit når jeg skal ta fosterdiagnostikk.. 2 timer eller noe med bil... :happy090

2 kontroll 2 november hos JM. Tror hun pratet om noe time hos lege på sykehuset i uke 10.. Ingen aning, for hun pratet mer til seg selv enn meg. Skal ringe på mandag og bestille fosterdiagnostikk. Minuset er at jeg må til en annet sykehus når den tiden kommer for de tok vist bort kvinneklinikken her jeg bor for noen år siden.. :wacky: Og da må jeg dit når jeg skal ta fosterdiagnostikk.. 2 timer eller noe med bil... :happy090
Ser vi er like gamle og har skjønt at du bor i Sverige. Får du fosterdiagnostikk pga alder der eller er det pga av tidligere svangerskap?

Ja det stemmer. Bor i Sverige, nevnte at jeg hadde fått det tidligere. Men først etter hun sa pga alderen min.

Ja det stemmer. Bor i Sverige, nevnte at jeg hadde fått det tidligere. Men først etter hun sa pga alderen min.
Da er de sikkert kommet litt lenger enn her i Norge. Var hos JM tidligere i uken, og hun sa at sykehuset i min by egentlig var klar til oppstart av fosterdiagnostikk for alle over 35 år, men siden resten av landet ikke var klare, måtte de vente.

Jeg fikk det når jeg ventet min første. Ikke pga alder, men de hadde jo sett på OUL at noe var feil. Så ble tilbudt det. Her sa jm at pga jeg er over 35 så kunne jeg få det. Så de ligger kanskje foran her borte da.

Back
Topp