Svangerskapskontroll

  • Trådstarter Moderator Kristin
  • Opprettet
M

Moderator Kristin

Guest
For noen av dere er svangerskapskontroll noe helt nytt, andre har kansje vært med på det før.
Men hvilke forventninger har dere for den første svangerskapskontrollen og kontrollene etter?
 
Har NULL peiling (førstegangsfødende). Forsøker å sluke alt av info jeg kan få her, og av venner/familie som har vært gjennom det. Men så er jo hvert svangerskap og kontroll individuelt selvfølgelig. Jeg håper på god kjemi med JM som jeg skal hos i uke 10+3:happy:Hva skjer på første kontroll hos fastlege?Har de fast opplegg, og er det noe man bør be/spørre om utenom, av erfaring?:happy:
 
Jeg har egentlig ingen forventninger men ser frem til det! Har bestilt legetime litt tidlig, tror jeg, men vil gjerne snakke med legen om ting jeg lurer på og ikke husker fra sist.. Jeg har en fin lege som er flink til å ta seg tid til å forklare ting og hun tok godt vare på meg sist jeg var gravid. Jordmor vil jeg bestille time hos etter at jeg har vært hos legen første gang, tenker jeg. Håper på å få samme som sist, da jeg følte meg veldig trygg på henne.
 
Føler det er lite stress med svangerskapskontroll denne runda. Skal først til legen rundt veke 12, men må vel uansett ein tur om nokre veker for å sjekke stoffskiftet. Var samme løypa sist, var på OUL før eg hadde første time med jordmor. :laughing002
Skal ein tur eller to innom fødeavd. i tillegg, pga lang og hard fødsel sist. (Lang latensfase, fekk drypp og fekk plutseleg styrtfødsel) Null stress enn så lenge.
 
Når bestiller man første kontroll / legetime? :happy:

Jeg bestilte min første til I uke 8 egentlig, men den ble flyttet til uke 7 pga ferie. Usikker på hva som er vanlig, men jeg valgte å bestille en for å få bekreftet graviditeten når jeg selv er ferdig med ferien.
 
Jeg er gravid for første gang, og har generelt lite informasjon om prosessen, både for å søke til tidlig ul, og for tettere oppfølging. Så jeg har fått meg en time nå på tirsdag, bare for å få vite litt om gangen videre. Jeg har desverre kort livmorhals etter flere operasjonsrunder, pluss en medisin som må følges tett opp av sykehus gjennom svangerskap. I tillegg har jeg en god del kilo for mye.. Så det skal ikke stå på hinder i veien frem til mars :)
 
Når bestiller man første kontroll / legetime? :happy:
De fleste leger vil vel ha deg inn for blodprøve og utfylling å helsekort, min lege vil ha kontrollen ca. uke 10, antar da han mener 10+.. Ring og spør eller send timebestilling, orienter om når første dagen i sist mens var og be om time til første svangerskapskontroll, så tar dere det derfra! [emoji4]
 
Pratet akkurat med legekontoret her, og spurte når de ønsket at jeg skulle begynne med kontroller. De ville ha folk inn med en gang for en «oppstartssamtale». Deretter begynte de med urinprøver ol. I ca uke 14 sa hun[emoji4] Så da har jeg time hos legen 26. og tul 31. Gleder meg. Blir litt mer virkelig da føler jeg[emoji4]
 
Kan man ha første kontrolltime hos jordmor? :happy:
Jeg skal også ha første til JM (10+3). Skal ha TUL i uke 9+2, men det er kun fordi man skal det når man har gjennomgått ass.bef (egentlig TUL i uke 7, men forflyttet grunnet sommer). Så hadde jeg egentlig tenkt å bestille time til fastlege til uke 12, men får høre med JM hva som da vil være greit å gjøre:)
 
Tror dette med lege/jordmor på første time er litt ulikt fra sted til sted. I Tromsø skal alle til lege på første, og på alle blodprøve-timer, mens man ellers velger selv.
 
Jeg ringte jordmor nå og fikk time allerede neste uke. Er da 7+1[emoji173]
 
Jeg har ikke hatt IVF, men lavdosestimulering/assistert eggløsning og går på progesteron. Noen som vet om det kvalifiserer til tidlig ultralyd..?
 
Back
Topp