Svangerskapskontroll

Det var rart! Han glemte det vel.. hadde han det travelt?

Var på 24-ukerskontroll for noen uker siden. Jordmor målte, men mente at målet var for lite for så langt jeg var kommet, og at det var veldig usikkert såpass tidlig, så hun ville ikke skrive det i kurven. Hun ville heller måle på neste kontroll. Kjente jeg ble ganske irritert på henne da, synes hun er feig som ikke tør å stå for det hun måler og skrive sin vurdering av det. Det er så tydelig at hun er nyutdannet og usikker og ikke har erfaring. Glad jeg ikke er førstegangsgravid og usikker selv, hun hadde ikke vært veldig betryggende å gå til. Vurderer å bytte til lege om jeg ikke får mer tillit til henne på neste kontroll.
Han må ha glemt det. Han virka faktisk litt stressa og travel. Jeg har ikke tenkt til å gå til jordmor, så da må jeg vente en mnd til neste gang.
 
Første kontroll til jordmor i forrige uke, opp 6 kg, symfysemål er innenfor det normale, og hjerterytmen var også normal ifølge jordmor.

Hun fortalte at det har kommet nye retningslinjer for å fange opp svangerskapsdiabetes, så alle over 25 skal ta glukosetest, så det skal jeg ta i neste uke. Fornøyd med min jordmor, virker veldig erfaren og oppdatert :). Skal til kontroll hos henne 20 juni, men kontrollen etter det blir i ferien, og jordmoren min har ferie da, så da blir det fastlegen. Blir ikke noe problem tror jeg, fastlegen er flink hun også :)
 
Jordmora jeg går til er veldig erfaren, og hun sa også at symfyse/fundusmålet kan være veldig usikkert så tidlig. Hun målte, og alt så bra ut, men hun sa at det er en del som ikke måler før 28ukerskontrollen. Ellers var nå alt bra, jeg må ha ny rubellavaksine i barsel, og har lagt på meg snart 1/3 av egen kroppsvekt. Hurra...[emoji15][emoji15][emoji15] Var 60kg før alle IVF-hormonene, er nå 77! Tok nok de første 5 før jeg ble gravid, men likevel...
 
Alt var bra på kontrollen her. Gått opp 7 kg, symfysemålet, hjertelyden og blodtrykket var normalt :)
 
Jeg hadde gått opp 7 kg til 24 ukerskontrollen, men disse la jeg på meg allerede til ca uke 15-16.. etter det har jeg ikke gått opp mange grammene. Magemålet var også for lite. Legen mente det ikke var noe å bekymre seg for, vi skal vente å se på 28ukerskontrollen om et par uker.
Men jeg har nå sett på et bilde jeg tok for 5 uker siden, og sammenlignet med bilde tatt i dag og magen har faktisk ikke vokst..(i kun undertøy og lik positur) Da ble jeg jo litt bekymret.. flere som har stagnert? Burde jeg bestille en ultralyd kanskje?
 
Alt var helt topp på kontollen forrige fredag (22+5). Blodtrykk 15/80, urin ok, ødem 0-1, puls på en sovende mini var 120. Alt fint med andre ord. :D Har gått op bare 2 kg, men hadde litt å gå på fra før, så det er helt greit. Har ikke veid meg hos verken lege eller jordmor, men veier meg hver mandag hjemme, så følger greit med selv. Legen målte livmora nå da, selv om det egentlig var litt tidlig. 'Da har vi et utgangspunkt' sa han. Det lå litt i underkant, men så lenge den føger en jevn kurve var ikke det noe å bry seg om. Så da er alt bare fint. :)
 
Første kontroll til jordmor i forrige uke, opp 6 kg, symfysemål er innenfor det normale, og hjerterytmen var også normal ifølge jordmor.

Hun fortalte at det har kommet nye retningslinjer for å fange opp svangerskapsdiabetes, så alle over 25 skal ta glukosetest, så det skal jeg ta i neste uke. Fornøyd med min jordmor, virker veldig erfaren og oppdatert :). Skal til kontroll hos henne 20 juni, men kontrollen etter det blir i ferien, og jordmoren min har ferie da, så da blir det fastlegen. Blir ikke noe problem tror jeg, fastlegen er flink hun også :)
Over 25 år eller bmi? Ikke hørt noe om glukosetest nemlig.
 
Var på kontroll onsdag, blodtrykk var fint, fikk første symfysemål (lå rett under streken) og henvisning til fysio.
Mini var såpass aktiv at det var vanskelig å få hørt på hjertet. Har ikke tid til det når man kan slå salto :D
Fikk ikke sjekka urin/blodprosent/vekt fordi alle sykepleierne var borte/syke. Må komme tilbake over helga for å fikse det.
 
Trodde det var år ei stund... :p
[emoji23]
Nei da må du være over 38/40 ;)
Men bmi over 25
Tror jeg og leste om førstefødte etter fylte 25år. Men dette vet jeg ikke med sikkerhet [emoji12]
Og hvis man er i fra Afrika/Asia
 
Var inne og leste om det nå. Har en bmi på 20, så sikkert derfor jeg ikke har fått beskjed.
 
[emoji23]
Nei da må du være over 38/40 ;)
Men bmi over 25
Tror jeg og leste om førstefødte etter fylte 25år. Men dette vet jeg ikke med sikkerhet [emoji12]
Og hvis man er i fra Afrika/Asia
Tidligere har det vært med bmi over 27. Får mao legge fra meg tanken om å snike meg under (bmi +/- 27 i tiden før eg ble gravid - kan ikkje lyge av meg så mange kg.... [emoji14])

Egentlig litt i overkant, evt burda hatt individuell vurdering - om en er kort vil en få urettferdig høy bmi mens lange personer vil få lavere - uavhengig av fettprosent/sunnhetsnivå. Men så er jo bmi bare et mål på forholdet mellom vekt og høyde,sier ikkeno om hverken trening, sunnhet eller noe annet.
 
Tidligere har det vært med bmi over 27. Får mao legge fra meg tanken om å snike meg under (bmi +/- 27 i tiden før eg ble gravid - kan ikkje lyge av meg så mange kg.... [emoji14])

Egentlig litt i overkant, evt burda hatt individuell vurdering - om en er kort vil en få urettferdig høy bmi mens lange personer vil få lavere - uavhengig av fettprosent/sunnhetsnivå. Men så er jo bmi bare et mål på forholdet mellom vekt og høyde,sier ikkeno om hverken trening, sunnhet eller noe annet.

Skjønner akkurat hva du mener, er selv den heldige som er kort og kompakt, og en bmi som er "himmelhøy". Men tar meg ikke så nær av det. Har og nær familie med diabetes 1 og 2, så var jo jeg som spurte etter å få testa meg først! :)
 
Var i uke 24, alt var bra og ting stod bra til med lille jenta. Blodtrykket kunne ikke vært bedre om jeg så hadde prøvd, symfysemålet var spot on. Har gått ned 400gram siden forrige kontroll, og veier 88,noe.. :p vært på glukosebelastning, alt kom opp igjen etter et kvarter, så må bestille ny. :( gleder meg til kontroll hos jordmor den 6. Går annenhver gang. :)
 
Tidligere har det vært med bmi over 27. Får mao legge fra meg tanken om å snike meg under (bmi +/- 27 i tiden før eg ble gravid - kan ikkje lyge av meg så mange kg.... [emoji14])

Egentlig litt i overkant, evt burda hatt individuell vurdering - om en er kort vil en få urettferdig høy bmi mens lange personer vil få lavere - uavhengig av fettprosent/sunnhetsnivå. Men så er jo bmi bare et mål på forholdet mellom vekt og høyde,sier ikkeno om hverken trening, sunnhet eller noe annet.
Jeg skulle gjerne tatt testen, og tenker de burde kunne tilby det til alle egentlig. Har hørt om ett par som ikke har fått diagnosert diabetes og fått kjempebabyer bare fordi de hadde lav vekt i utgangspunktet.

Så syns det er flott at flere får tilbud om den oppfølgingen.

Men om du virkelig ikke vil, så kan du nekte. Ingen kan tvinge deg til den testen.
 
Jeg skulle gjerne tatt testen, og tenker de burde kunne tilby det til alle egentlig. Har hørt om ett par som ikke har fått diagnosert diabetes og fått kjempebabyer bare fordi de hadde lav vekt i utgangspunktet.

Så syns det er flott at flere får tilbud om den oppfølgingen.

Men om du virkelig ikke vil, så kan du nekte. Ingen kan tvinge deg til den testen.

Du kan jo evt spørre om å få ta den, vil ikke tro du blir nektet? :)
 
Back
Topp