Svangerskapskontroll

lille_my83

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Snøfnuggene 2018
Tenker dere å gå til jordmor, lege eller en kombinasjon?

Jeg lurer litt på om jeg skal gå for annahver gang hos lege og jordmor[emoji4]

Tenker dere å gå til jordmor, lege eller en kombinasjon?

Jeg lurer litt på om jeg skal gå for annahver gang hos lege og jordmor[emoji4]

Aner ikke[emoji85] jeg skal på TUL på tirsdag og det er til jordmor. På den klinikken kan man visst ta svangerskapskontroll også. Hørt mye bra om plassen, så mulig jeg tar det meste der.
Kanskje snakke med legen min om fødeplass osv? Liker legen min godt, så fint å kunne gå til henne litt også.

Aner ikke[emoji85] jeg skal på TUL på tirsdag og det er til jordmor. På den klinikken kan man visst ta svangerskapskontroll også. Hørt mye bra om plassen, så mulig jeg tar det meste der.
Kanskje snakke med legen min om fødeplass osv? Liker legen min godt, så fint å kunne gå til henne litt også.
Er i tvil selv jeg, vurderer annahver gang sånn i første omgang [emoji4] Noen uker til vi skal på første kontroll heldigvis så har litt tia på oss[emoji4]

Akkurat dette vet jeg lite om. Har legetime 16.6, men vet ikke hva som skal skje da.
Og hvordan/hvor finner man en jordmor?

Sorry dumme spm [emoji85]

Akkurat dette vet jeg lite om. Har legetime 16.6, men vet ikke hva som skal skje da.

Sånn som jeg forstod d så har enkelte helsestasjoner jordmortjeneste. Så jeg skal etterhvert ringe den helsestasjonen jeg hører til og bestille meg time[emoji4] Men vil tro legen vet noe om dette også[emoji4]

Jeg gikk mest til jordmor i mine to første svangerskap. Kontaktet helsestasjonen og gikk på kontroll der. Var så heldig og fikk samme jordmor begge gangene :happy:

Hadde første kontroll med lege begge gangene. Og så gikk jeg på legekontoret de gangene jordmor hadde sommerferie. Så det går veldig fint å bytte på. Hadde også en legetime for å få henvisning til fysio da jeg begynte å kjenne på bekkenløsning.

Jeg gikk mest til jordmor i mine to første svangerskap. Kontaktet helsestasjonen og gikk på kontroll der. Var så heldig og fikk samme jordmor begge gangene :happy:

Hadde første kontroll med lege begge gangene. Og så gikk jeg på legekontoret de gangene jordmor hadde sommerferie. Så det går veldig fint å bytte på. Hadde også en legetime for å få henvisning til fysio da jeg begynte å kjenne på bekkenløsning.
Så bra[emoji4] Da skal jeg ta kontakt med helsestasjonen å bestille time[emoji4][emoji108]

Jeg lurer faktisk på det samme! Hadde jeg ikke fått anbefalt den klinikken, hadde jeg ikke visst hvordan å finne en jordmor[emoji28]

Vet heller ikke hva man gjør på første kontroll?

Jeg lurer faktisk på det samme! Hadde jeg ikke fått anbefalt den klinikken, hadde jeg ikke visst hvordan å finne en jordmor[emoji28]

Tror man kanskje fyller ut helsekort, sikkert noen blodprøver og urinprøve [emoji85]Vet svært lite om dette selv [emoji23][emoji23] Heldigvis er det flere her som ikke er førstegangs så de har nok masse info å komme med[emoji108][emoji4]

Gikk til legen forrige svangerskap da kjemi mellom meg og jordmor ikke var tilstede.. denne gangen får jeg visst bruke jordmor på sykehuset så det blir veldig bra! Må undersøke litt der! Men skal på Privat TUL med samme gynlegen som vi har på sykehuset.

På første kontroll fyller man ut helsekort (noterer vekt, evt tidligere svangerskap, estimert termin, evt plager, generell helse, spør vel også om besteforeldrenes helse om jeg husker riktig), tar endel blodprøver, og sjekker urinen. Min lege sjekket hverken hjertelyd eller tok symfysemålet (måle livmoren) så tidlig. Og så snakket vi generelt om hvordan formen var og slikt, og så om jeg hadde spørsmål etc. Legen fylte også ut og sendte inn søknad om fødeplass på sykehuset jeg ønsket. Fikk også med svangerskapsboken og noen blader med info.

Forrige gang gikk jeg bare til jordmor. Denne gangen vil jeg gå annenhver gang til jordmor og fastlege. Tenker at de utfyller hverandre. Kanskje det blir kun jordmor når det nærmer seg termin.

Skal til lege første gangen i allefall. Trives best hos jordmor da jeg føler at ho tar seg bedre tid . :-) så vi får se.

Kunn til jordmor :)
Hadde lege og jordmor første gang, men legene synes jeg ikke virker interesserte, vil bare få det unnagjort.
Jordmor har bedre tid, interesse og jeg har god kjemi med de fleste jeg har hatt.

Lege blir kunn hvis jeg må.

På første kontroll fyller man ut helsekort (noterer vekt, evt tidligere svangerskap, estimert termin, evt plager, generell helse, spør vel også om besteforeldrenes helse om jeg husker riktig), tar endel blodprøver, og sjekker urinen. Min lege sjekket hverken hjertelyd eller tok symfysemålet (måle livmoren) så tidlig. Og så snakket vi generelt om hvordan formen var og slikt, og så om jeg hadde spørsmål etc. Legen fylte også ut og sendte inn søknad om fødeplass på sykehuset jeg ønsket. Fikk også med svangerskapsboken og noen blader med info.

Takk for svar! [emoji5]

Forrige svangerskap hadde jeg nesten alle mine kontroller på føden/gyn. Gikk der minst annenhver uke. Dette pga risikosvangerskap.
Regner med det blir noe likt denne gangen og!

Blir nok å gå til jordmor med unntak av når hun har ferie eller er borte. Hadde veldig god kjemi med henne sist. Veldig flink til å lytte og hun lar man komme på så mange kontroller man bare vil Legen min kjenner jeg ikke så godt, så går nok bare dit om jeg må..

Back
Topp