Svangerskapskontroll

Pisil

Gift med forumet
Sommerfuglene 2017
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Hva gjøres egentlig på svangerskapskontroller?

Jeg skal på min første kontroll i morgen, hos lege. Jeg er førstegangs og lurer på så mangt, og ikke like enkelt å finne informasjon.

Jeg var på min første idag :)
Ble veid og målt, og siden bmi er for høy ble det bestemt at jeg må ta glukosebelastningstest senere. Han spurte litt om historikk i forhold til mine tidligere svangerskap, og om sykdommer i familien. Han ga meg en oversikt over når de andre kontrollene skal gjennomføres, og tok noen blodprøver, og urinprøve. Andre blodprøver må jeg ta senere.

Jeg fikk plutselig svangerskapskontroll i dag selv om det var noe annet jeg kom for.
Men han veide meg, skrev helsekortet, skrev en henvisning til at jeg får tatt blodprøver på sykehuset da jeg er ca 13 uker. Også tok de blodprøve for blodverdi, blodsukker og urinprøve. Også tror jeg han hennviste til ultralyd :)

Bare husk å ta med en urinprøve :)

Jeg var i dag også :-)
Gjorde de samme tingene som jentene her beskriver, i tillegg til at jordmor lyttet med doppler, så fikk høre babyen min sin hjertelyd ❤️❤️
Like fantastisk hver gang du får høre det.

Fikk også beskjed om at jeg måtte ta glukosebelastingstest pga bmi. Men det var jeg forberedt på da.
Så kjente at nå er det bare å skjerpe seg veldig i forhold til kosthold. Selv om jeg begynte å ta meg selv i nakken i veldig stor grad før jeg ble gravid.

Her er det sånn:
Du må ha med morgen urin.
Legen måler blodtrykk og kanskje prøver å lytte. Fyller ut helsekortet sammen med deg. Blodprøver blir tatt + HB + vekt.

Tusen takk for innspill!

Svangerskapskontrollen gikk veldig fint, legen min hadde satt opp ekstra god tid og jeg fikk masse informasjon. Blodprøver og urinprøve ble tatt, og jeg fikk influensavaksinen. Må ta glukosebelastningstest på neste kontroll, har gått så mye opp i vekt etter kronisk sykdom.

Og allerede to-tre timer etter legebesøket, fikk jeg time til OUL. Veldig fornøyd med legen min, håper jeg blir like fornøyd med jordmor.

Back
Topp