Svangerskapskontroll!

Begge deler offentlig. Mest hos legen min tenker jeg. Privat ul i uke 12, og evt. 8 hvis jeg ikke får henvisning.

Jeg drar på privatklinikk for å ta tidlig ultralyd i uke 8 eller 10. Deretter blir det offentlig, lege først og deretter jordmor resten av tiden.

Jeg tar første kontroll hos lege i uke 5, og deretter har jeg bestilt oppfølging av privat jordmor fra og med uke 7. Tenkte egentlig offentlig først, men så leste jeg litt rundt omkring, og det virker som de private ofte har bedre tid og gir like god oppfølging. Synes ikke 10 timer for 2500,- er så verst heller. :) De setter av 60 minutter hver gang, og jeg liker at jeg garantert får oppfølging av den samme jordmoren hver gang. :)

Jeg har vært så usikker på hvordan dette funker, jeg! Var til privat lege samme dag som jeg fikk positiv test, 31.8. Det var ingen vits, hehe.. Men siden jeg har en historie med IVF, tete eggledere osv. så var jeg/er jeg litt bekymra for ex u. Jeg dro til privat Gyn 1.9, og fikktidlig UL. Der viste det seg en liten svart prikk som hun mente var fostersekken. Så tok jeg en blodprøve, oig en ny i dag. Jeg har nå bestilt time til samtale og ny tidlig UL hos Oslo jordmor og ultralydklinikk på Majorstuen 17.9. regner med å bli fulgt opp der.

Men hvordan er dette med offentlig/ privat? Jeg har lest på H.Dir at vi har rett på gratis svangerskapsoppfølging/kontroller, lurer på om det er 9 til sammen?

Fastlegen min befinner seg et helt annet sted i landet, siden jeg pendler. Så jeg har ikke "tilgang" på offentlig. Men det er vell ganske vanlig at den standard UL sjekken i uke 17-18 er i det offentlige. Eller?

Blir vel begge deler. Sist sleit eg med høgt blodtrykk gjennom heile svangerskapet og gjekk
Mykje til kontroll med legen. Satser på at eg slepp dette denne gangen

Hos min lege fikk jeg nå beskjed om at det er nye regler og de derfor ikke tar 1 kontroll før tidligst i uke 11/12. De tar visst ikke blodprøver før dette heller da det er faktorer med blodprøven som ikke vil vises før da.....
Noen som har fått samme svaret??

Spørs hvordan kjemien er med jordmor denne gangen, så klart, men erfarte sist at de timene var best. Lege ble mer "klinisk" og ikke så trivelig.

Back
Topp