Svangerskapskontroll

markrete

Glad i forumet
Gresskarfrøene2023
Har egentlig bestemt meg for å gå til kun lege for kontroll jeg. Hva gjør dere? Er det egentlig noen stor forskjell på jordmor og en flink lege? :)

Var på kontroll for et par dager siden. Han hadde ultralydapparat på kontoret og alt. Lillegutt ligger HELT nede med hodet, ekstremt ubehagelig. Legen ble litt forundra og måtte "på innsiden" å sjekke at det ikke var noe på gang - det var det jo heldigvis ikke da. Ligger også 2,5 cm over "normalen" på symfysemål, betyr dette at selve bebisen er større da eller?
 
Jeg gikk til lege og jordmor annen hver gang sist og var veldig fornøyd med det. Denne gangen går jeg bare til jordmor fordi min lege har permisjon og jeg likte ikke vikaren/vikarene.
Jordmor har som regel bedre tid til deg enn legen, men har du en flink lege så kan det godt være han/hun bruker god tid. En lege er jo allmennelege, så de kan litt om alt, en jordmor har spesialisert seg på svangerskap og fødsel, så hun har nok litt mer kunnskap om emne. Men som sagt har du en flink lege som du stoler på og som hører på deg er det ingenting i veien for å bare gå til lege. Du skal gjøre det som virker mest naturlig for deg :)

Høyt symfysemål trenger ikke bety stor baby, det kan være mye forstervann som gjør den stor, eller andre ting.
Tror det er veldig individuelt. To stk med ca like store mager, kan få unger som er 1 kg i fra hverandre uten av det er noe rart. ;)
 
har gått til kun lege frem til uke 18
og nå går jeg anna kvar gang til jordmor og lege
legen tar seg ikkje god nok tid til oss og han anbefalte meg det selv for han følte han ikkje hadde nok erfaring med svangerskap til å svare på alle spørsmålene mine :p veldig fornøyd med anna kvar sålangt :)
 
har bare gått til legen min til nå! hun er også gravid så har følt meg nokså trygg hos henne. men nå skal hun ut i mammaperm og da må jeg nesten se litt an hva jeg vil!
 
Jeg går mest til jordmor.. Liker hun veldig godt. Syns legen har veldig dårlig tid..




_____________________________
Venter en liten førjulsgave <3
Termin 3.desember!
 
Jeg går bare til lege og synes det fungerer veldig fint. Men en jordmor har nok mer kunnskap og kan svare på mer spørsmål ang svangerskap enn en lege kan. Så man må nesten se hva man selv har behov for:) Skal til jordmorsamtale på sykehuset i oktober, og hvis jeg sitter igjen med masse spørsmål etter å ha vært der, kommer jeg nok til å få en time hos jordmor.
 
Hei. Hvor ofte drar dere på sjekk ?
Jeg er bare hos legen min , men hver gang så sier han kom tilbake om 8 uker du, kom tilbake om 10 uker du.
Nå er jeg 24 uker i morgen , og skal ikke tilbake før uke 32.
Er ikke det litt lite ? Får jo aldri hørt hjerteslag eller målt mage eller sjekket urin eller noe da...
Kjedelig. Er 3 ungen min da, kanskje derfor han mener det ikke trengs !?
Hvor ofte syntes deres lege at dere skal sjekkes ?
 
Er ikke d vanlige noe sånt som uke 8-12, ul ca uke 18, uke 24, 28, 32, 36, 40, 41? Og 42?

HB er uke 28 og resus-test i uke 32 og 36?

Jeg har fått litt andre og flere datoer da jordmor vil følge meg opp litt ekstra.


_____________________________
Venter en liten førjulsgave <3
Termin 3.desember!
 
Er ikke d vanlige noe sånt som uke 8-12, ul ca uke 18, uke 24, 28, 32, 36, 40, 41? Og 42?

HB er uke 28 og resus-test i uke 32 og 36?

Jeg har fått litt andre og flere datoer da jordmor vil følge meg opp litt ekstra.


_____________________________
Venter en liten førjulsgave <3
Termin 3.desember!

Ca sånn ser det ut å bli for min del også! Tror kanskje jeg hadde en kontroll til, litt tidligere, sist med nummer 1. Går mest til jordmor, var til legen første gangen for å skrive meg inn - så blir det vel kanskje en gang til mot slutten!
 
Jeg går også til kontroll en gang hver 4 uke, annenhver gang til lege og jordmor. Veldig fornøyd med jordmor, men synes det er greit å innom legen av og til også, fungerer veldig fint for meg :)
 
Går annenhver til lege og jordmor :) Legen ville gjerne at jeg skulle det siden jordmor har mer kunnskap om svangerskap og fødsel.
 
Hei. Hvor ofte drar dere på sjekk ?
Jeg er bare hos legen min , men hver gang så sier han kom tilbake om 8 uker du, kom tilbake om 10 uker du.
Nå er jeg 24 uker i morgen , og skal ikke tilbake før uke 32.
Er ikke det litt lite ? Får jo aldri hørt hjerteslag eller målt mage eller sjekket urin eller noe da...
Kjedelig. Er 3 ungen min da, kanskje derfor han mener det ikke trengs !?
Hvor ofte syntes deres lege at dere skal sjekkes ?

8-10 uker? Det hørtes jo helt vanvittig ut! Det som er vanlig er hver 4 uke og 2 kver uke helt på slutten...
 
8-10 uker? Det hørtes jo helt vanvittig ut! Det som er vanlig er hver 4 uke og 2 kver uke helt på slutten...

Hei, ja jeg vet. Men blir liksom så dumt å si nei jeg vil komme neste mnd jeg.
Å hvis jeg bare bestiller time å kommer så sier han sikkert noe om at hva gjør du her .... eller noe slikt flaut.
Så får liksom ikke gjort noe med det heller føler jeg...
Tenkte litt på å begynne hos jordmor også da, men der får jeg ikke time, fikk jeg ikke sist jeg var gravid heller for 2 år siden.
Så må bare vente da...... :) dumt men.
 
Hei, ja jeg vet. Men blir liksom så dumt å si nei jeg vil komme neste mnd jeg.
Å hvis jeg bare bestiller time å kommer så sier han sikkert noe om at hva gjør du her .... eller noe slikt flaut.
Så får liksom ikke gjort noe med det heller føler jeg...
Tenkte litt på å begynne hos jordmor også da, men der får jeg ikke time, fikk jeg ikke sist jeg var gravid heller for 2 år siden.
Så må bare vente da...... :) dumt men.


Er slik her og.. Har ikke tid hos jordmor her heller..
 
Back
Topp