Svangerskapskontroll Uke 24

CAHG

Betatt av forumet
Etter at jeg har vært på kontroll hos jordmor 2 ganger allerede og ikke har hatt noen spørsmål så tenkte jeg at jeg kunne forberede meg litt til kontrollen i uke 24 :)

Hver gang hun spør om jeg har noen spørsmål blir jeg helt blank og glemmer ting jeg egentlig lurer på. Derfor skal jeg forberede meg litt til neste kontroll.

Pleier dere i spørre jordmoren om masse, eller bruker dere google? haha..

Egentlig lurer jeg på om dere hadde noen gode spørsmål jeg kan spørre henne om? Er førstegangs så er sikkert en hel haug jeg ikke tenker på en gang :woot:

Er så enig med deg.
Jeg hadde også ingenting å spørre jordmor om da jeg var der..
Men spørsmål i forhold til fødsel er vel kanskje greit å ta med henne?
For meg var det mest viktig å bli skrevet opp så jeg får oppfølging når babyen er her, og får være med i barselgrupper :)

Jeg har en liste over ting jeg spør om hver gang jeg er på kontroll.
Nå lurer jeg f.eks på forbudet jeg fikk mot frukt på OUL er tull eller ikke, om jeg fortsatt kan sove på ryggen, bading i svømmebasseng, ubehagelig ''kant'' nederst på sidene av livmoren osv.
Er 2.gangs, tror ikke jeg hadde sp mye jeg lurte på med 1.mann.

Bare tar det som det kommer. Har som regel ikke noe jeg lurer på men har mye tanker og følelser rundt alt så blir som regel mye rundt det samt lytting til hjertelyd og blodtrykk, urinprøve, vekt osv. Må også ta en ny blodprøve om halvannen uke her så blir litt ekstra da

Spørsmål om barselgruppe var lurt! Har nettopp byttet helsestasjon, så er spent på hvordan det blir :) Jeg kommer også til å spørre om de har jordmødre som har kompetanse innen NBO (Newborn Behavioural Observation), som er en metode der man sammen med jordmor jobber med å forstå babyen og å bedre kommunikasjon mellom baby og foreldre. Har hørt mye positivt om dette :) Så skal jeg spørre om det blir aktuelt med røntgen av bekken, da jeg er veldig lav (mamma måtte det). Hmmm... vanskelig å vite hva man skal spørre om når man aldri har gjort det før :P

Jeg pleier å skrive ned ting jeg lurer på etterhvert som jeg kommer på det, i notater på tlf. Da har jeg det på ett sted.
Lurer mest på ting som plager meg: vondt i ryggen, vondt i magen, urinveisinfeksjon osv... også hva man kan og ikke kan gjøre, som liggestilling i senga, hvor tungt kan man løfte osv...
Eventuelt spørsmål om fødsel, smertestillende, vaginal eller keisersnitt osv...

Back
Topp