Svangerskapskontroll uke 12, med eller uten lønn

Tutti

Glad i forumet
Himmelbarn
Vi har rett til lønn for svangerskapskontroller som ikke kan legges utenom arbeidstid, men før man har sakt i fra på jobben blir vel dette vanskeligere?

Jobber selv med lønn, men lønningene blir selvfølgelig kontrollert i flere ledd, så si i fra på jobb før uke 12 for å få lønnet fri til kontroll, eller ta det ulønnet?

Hva gjør dere?

Her vet sjefen min og di nærmeste kollegane at jeg er gravid, så heldigvis ikke en case her. Har heller ikke fått noe trekk for timene på sykehus osv i forhold til ivf

Går det ikke å si det er en legetime? Sjefen har ikke krav på all verden med detaljer.

Det er hva jeg har gjort. Sjefen min er max chill da. Men burde jo fortelle strax om graviditeten tenker jeg.
Vanlig legetime er ulønnet, mens legetime relatert til svangerskap er lønnet :) Så fri er ikke problemet, mer om velge å fortelle så tidlig for å få fri med lønn, eller ta det uten lønn og kunne det holde det hemmelig lengre som er dilemma :)

Vanlig legetime er ulønnet, mens legetime relatert til svangerskap er lønnet :) Så fri er ikke problemet, mer om velge å fortelle så tidlig for å få fri med lønn, eller ta det uten lønn og kunne det holde det hemmelig lengre som er dilemma :)
Jøss, står det i tariffen din?

Så lenge jeg har vært yrkesaktiv så har alltid mine arbeidagivere betalt meg lønn når jeg har vært hos lege. Må jaggu sjekke om alle har vært snill eller on tariffen sier dette.

Jeg får fri alle legetimer uansett, så trenger heldigvis ikke ta stilling til det. Men tror nok jeg hadde tatt den ulønnet framfor å si noe så tidlig.

Har valgt å fortelle sjefen det allerede da jeg har en god del timer til lege fram over så greit å bare ha fortalt det.. har for så vidt krav på betalt fri for lege uavhengig om svangerskap, så fremst man ikke er borte flere timer i løpet av dagen :happy:

Vil vel klassifisere jordmor som spesialist og de aller fleste får betalt for time hos spesialist. I og med at det er vanskeligere å reise til spesialister i arbeidstiden.

Her vet sjefen det også, så ingen problem for meg.

Back
Topp