Svangerskapskontroll spm

Noelialita

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Desemberskatter 2016
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Julilykke 2023
Marsmagi 2025
Hei :-)
Skal til legen imorgen på svangerskapskontroll.
Timen er kl 13.00, så jeg skal på skolen først.
Skal jo ta med en urinprøve på hver sv.kontroll, og den skal være på morgenurin.
Hvordan skal jeg oppbevare morgenurinen da jeg ikke kommer til å klare å holde meg fra jeg står opp til før legetimen? (Skal kjøre hjem og hente den før legetimen altså :-) )

Er det noe absolutt krav til at det må være morgenurin?
Ved første svangerskapskontroll hos legen min, som var midt på dagen, tok jeg urinprøve hos dem. Sist jeg var hos jordmor (kl. 14) hadde jeg med urinprøve tatt en halvtimes tid før, og fikk ikke noe spørsmål om det var morgenurin eller ei.

Er det noe absolutt krav til at det må være morgenurin?
Ved første svangerskapskontroll hos legen min, som var midt på dagen, tok jeg urinprøve hos dem. Sist jeg var hos jordmor (kl. 14) hadde jeg med urinprøve tatt en halvtimes tid før, og fikk ikke noe spørsmål om det var morgenurin eller ei.
det skal helst være morgenurin mtp blandt annet proteiner. Morgenurin og midtstråle, altså tiss litt først i toalettet, så litt i glasset, så resten i toalettet. Jordmora mi er nøye på det, og jeg har fått beskjed om å oppbevare den kjølig om jeg har time sent på dag. Har ikke hatt behov for det enda da jeg alltid har time på morgenen, men det hadde nok blitt i glasset, i en pose i ei hylle for seg selv i kjøleskapet om jeg får behov for det :)

Det skal være morgen urin da denne skal være mer konsentrert. Om en ikke drikker om natten da.

det skal helst være morgenurin mtp blandt annet proteiner. Morgenurin og midtstråle, altså tiss litt først i toalettet, så litt i glasset, så resten i toalettet. Jordmora mi er nøye på det, og jeg har fått beskjed om å oppbevare den kjølig om jeg har time sent på dag. Har ikke hatt behov for det enda da jeg alltid har time på morgenen, men det hadde nok blitt i glasset, i en pose i ei hylle for seg selv i kjøleskapet om jeg får behov for det :)

Fint, da vet jeg det :)
Har liksom fått spesifikk beskjed om dette tidligere ved f.eks uvi, men aldri fått det spesifisert på sv.kontrollene :P

Som nevnt. Skal den oppbevares kjølig. :)

• Liker
Reactions: SMD
Tusen takk for svar! :D
Da setter jeg den i en pose i kjøleskapet, så svinger jeg bare innom og henter den rett før kontrollen imåra :-)

• Liker
Reactions: SMD
Bare legen som har bedt spesifikt om morgenurin, aldri blitt spurt om d på svangerskapskontrollene hos jordmor, tar når jeg kommer dit... Hun sa d ikke spilte så stor rolle, for de skulle ikke dyrkes uansett.. Hva nå d betyr! :P

Bare legen som har bedt spesifikt om morgenurin, aldri blitt spurt om d på svangerskapskontrollene hos jordmor, tar når jeg kommer dit... Hun sa d ikke spilte så stor rolle, for de skulle ikke dyrkes uansett.. Hva nå d betyr! :P
Det betyr å la bakterier få gro, for å se hvilken det er. Eks om det er mistanke om urinveisinfeksjon. Mulig du må til legen din med en morgenurin om jm mistenker noe.

Har aldri fått beskjed om at det må være morgenurin, og sist gang tok jeg flere av prøvene på helsestasjonen.

Nå har jeg hatt time på morgenen bare, så naturlig nok blir det da morgenurin.

Men sett eet kjølig om det skal lagres ja :)

Jeg fikk beskjed om at jeg skulle ta med morgenurin, men om jeg hadde time sent på dagen måtte jeg ta en senere på dagen. En urinprøve holder visst ikke lenger enn seks timer for et optimalt resultat. Og oppbevares i kjøleskapet:happy:

På fredag hadde jeg time kl 14. Da stakk jeg innom med urinprøven på vei til jobb. Men for min del skulle jeg også sjekke at behandlingen mot uvi hadde virket, så det var ikke bare en vanlig sjekk.

Hei :)
Skal til legen imorgen på svangerskapskontroll.
Timen er kl 13.00, så jeg skal på skolen først.
Skal jo ta med en urinprøve på hver sv.kontroll, og den skal være på morgenurin.
Hvordan skal jeg oppbevare morgenurinen da jeg ikke kommer til å klare å holde meg fra jeg står opp til før legetimen? (Skal kjøre hjem og hente den før legetimen altså :) )
Jeg putter den i kjøleskapet :)

Det betyr å la bakterier få gro, for å se hvilken det er. Eks om det er mistanke om urinveisinfeksjon. Mulig du må til legen din med en morgenurin om jm mistenker noe.
Ja d var noe sånnt jeg gikk ut i fra at d var! :) hun vil vel heller ha helt fersk da, enn flere timer gammel morgenurin... Hun har sagt at prøvene er greie når jeg har vært der så da er d vel ingen grunn til å stresse med d. :)

Alt gikk fint hos legen, ikke noe i urinen og blodprosenten var veldig fin :-)

Back
Topp