svangerskapskontroll i morgen!

Tove81

Elsker forumet
Ja da er det min tur og gå på første svangerskapskontroll[:D] Gleder meg for det blir med en gang mer virkelig når man skal fylle inn disse sjemaene.. Men på timekortet så står det at jeg har time hos helsesekretær og ikke hos legen.. er det vanlig at helseserkretær tar første kontroll da? Er det mange hær som har vært på den første kontrollen da, og har dere da fått høre hjertelyd der? Hvor har dere vært, hos legen eller jordmor? Jeg har time i morgen og har såååå lyst å få høre hjertelyden! Men jeg tviler på at jeg får det siden det bare er helsesekretæren som skal ta første skjekk..

Aner ikke om en helsesekretær gjør en sånn kontroll. Jeg var i alle fall hos legen. Jeg synes det burde være en selvfølge med en gu, blodprøver og utfylling av helsekort, men det er visst veldig forskjellig fra lege til lege. Etter min erfaring fra et par dager siden så vil jeg nok ikke anbefale å lytte etter hjertelyden allerede i morgen. Sannsynligheten er stor for at man ikke finner den. Når skal du til neste kontroll? Kan jo evt spørre om du kan komme i uke 14/15 for å lytte etter hjertet. Lykke til i morgen i alle fall[:D]

ORIGINAL: Julia89

Har du ikke hørt hjertelyden da?? ser på profilbilde ditt og der har du jo UL bilde [:)]

Eg fikk ikke høre hjertelyden hos legen, fikk høre hos jordmor..

Nei jeg fikk ikke høre hjertelyden, men så en sprell levende liten  baby der inne[:D][:D][:D]! Så jeg er helt rolig for at ting er bra der inne, for jeg renger med at jeg hadde sikkert merka noe om noe plutselig skulle gå galt nå? Jeg snes det høres så fint ut å få høre hjertelyden til vårt lille gull[:D] For jeg har hørt om flere som er på 1 svangerskapskontroll og får høre hjertelyd der, det er derfor jeg are lurer om jeg kansje og får det...

ORIGINAL: Tre blir fire

Aner ikke om en helsesekretær gjør en sånn kontroll. Jeg var i alle fall hos legen. Jeg synes det burde være en selvfølge med en gu, blodprøver og utfylling av helsekort, men det er visst veldig forskjellig fra lege til lege. Etter min erfaring fra et par dager siden så vil jeg nok ikke anbefale å lytte etter hjertelyden allerede i morgen. Sannsynligheten er stor for at man ikke finner den. Når skal du til neste kontroll? Kan jo evt spørre om du kan komme i uke 14/15 for å lytte etter hjertet. Lykke til i morgen i alle fall[:D]

GU er ikke vanlig under svangerskapet. Er visstnok ikke nødvendig.

En vanlig helsesekretær kan muligens fylle ut dette skjemaet; navn, fødselsnummer, navnet til far osv osv. Men JA det skal jo taes blodprøver og blodtrykk og lignende. Men kan jo være at sekretæren kan gjøre dette også.

Den første timen går som regel med til å fylle ut skjema, så får man den første "skikkelige" timen med jordmor - DA er det bare å sette i gang med spørring og graving! [8D]

ORIGINAL: Grete71

GU er ikke vanlig under svangerskapet. Er visstnok ikke nødvendig.

En vanlig helsesekretær kan muligens fylle ut dette skjemaet; navn, fødselsnummer, navnet til far osv osv. Men JA det skal jo taes blodprøver og blodtrykk og lignende. Men kan jo være at sekretæren kan gjøre dette også.

Den første timen går som regel med til å fylle ut skjema, så får man den første "skikkelige" timen med jordmor - DA er det bare å sette i gang med spørring og graving! [8D]

Når har man time til jordmor da?

Vil tro rundt uke 14-16 eller noe slikt.

Den første kontrollen er som regel litt skuffende, hvis man ikke helt vet hva som skjer. Men JEG fikk høre hjertelyden forrige gang.

Nå skal jeg ha første kontroll hos jordmor i uke 14, faktisk. Midt i lege-bytte, så jordmor var så snill og tok i mot meg til første kontroll... [:)]

Jeg fikk ikke høre hjertelyden på første kontroll. (var i uke 10)
Men det var lege som hadde kontrollen, svarte på endel spørsmål jeg hadde, og fylte inn i papirene, med sykdomshistorie, arvelige sykdommer hos meg og mannen, og prøvehistorie..
Ellers ble det tatt endel blodprøver.

Lykke til!!

Jeg skal forresten ikke til jordmor før i uke 24 ifølge legen min da!! Det er jo leeeenge til...! Men dette varierer nok endel i forskjellige fylker.. [:D]

Du må vel bestille time til jordmor selv tror jeg. Jeg har ikke fått time til jm før i uke 20, en evighet til...

Du må vel bestille time til jordmor selv tror jeg. Jeg har ikke fått time til jm før i uke 20, en evighet til...

Ja, det er jo kjempelenge til! Jeg skal ringe til jordmor en dag, og bestille time. Håper jeg får før uke 24.. Men legen sa det var til den uken jeg skulle bestille.. MEN, jeg har tenkt å prøve å få litt tidligere iallefall..! Det er jo ikke før i midten av november hvis ikke!! [8D]

ORIGINAL: Cameleon

Ja, det er jo kjempelenge til! Jeg skal ringe til jordmor en dag, og bestille time. Håper jeg får før uke 24.. Men legen sa det var til den uken jeg skulle bestille.. MEN, jeg har tenkt å prøve å få litt tidligere iallefall..! Det er jo ikke før i midten av november hvis ikke!! [8D]

Var hos legen i uke 10 og neste kontroll skulle egentlig være da ordinær ul i uke 18. Forsøkte å kontakte ABC for å spørre om det varmulig å få en jm-time i mellom, men de hadde ikke kapasitet eller mulighet tilå ta inn før uke 20. Vel, vel, nå ble det jo tidlig ul på mandag så da ble det jo en ekstra kontroll[;)]

Men det var lege som hadde kontrollen, svarte på endel spørsmål jeg hadde, og fylte inn i papirene, med sykdomshistorie, arvelige sykdommer hos meg og mannen, og prøvehistorie..

Lykke til!!

Jeg skal forresten ikke til jordmor før i uke 24 ifølge legen min da!! Det er jo leeeenge til...! Men dette varierer nok endel i forskjellige fylker.. [:D]

Så lenge til? jeg vil mye heller gå til jordmor jeg, har hørt at de tar seg emr tid til deg. Syns legen min er så kort og rask hver gang.. men jeg har inntrykk at jeg ikke er den eneste som synes det om sin lege[8D]

ORIGINAL: Tove81

Lykke til!!

Så lenge til? jeg vil mye heller gå til jordmor jeg, har hørt at de tar seg emr tid til deg. Syns legen min er så kort og rask hver gang.. men jeg har inntrykk at jeg ikke er den eneste som synes det om sin lege[8D]

Helt enig! Jeg skal absolutt gå mest til jordmor! Min lege er egentlig en drøm, til vanlig, men synes hun var stresset på første kontroll, og hun sa også at jeg gjerne måtte gå til jordmor, siden de har bedre tid... Så, ja, jeg skal mest til jordmor! [:D] Synes det er forferdelig lenge å vente jeg da.. Så må prøve å få ringt å pusha på litt! hehe! [:D] Hadde jo trodd jeg skulle til jordmor før ordinær UL jeg! Men neeeida! [:D]

Jeg kom også til legen med masse forventninger og glede over å komme til første kontroll 12 uker på vei. Det han hadde satt opp til meg var kun blodprøver fra hu legesekretæren, kan si jeg ble utrolig skuffet, han sa forrige gang jeg var der at det var 1 gangs kontroll neste gang jeg kom!!! tok kontakt med jordmor med en gang og kom dit 1 uke etterpå, var hos hu i 1 time og fikk masse informasjon og svar på alt jeg lurte på. så jordmor blir det på mg og ikke legen, han bare ser på pc`n sin og hører ikke etter hva jeg sier en gang, ikke akkurat beroligende for en med masse spørsmål og første barnet er det også... fikk ikke høre hjertely når jeg var hos jordmor i dag, uke 13, men det fikk jeg på ultralyden sa hu, måle mage skal hun også gjøre neste gang i oktober:)

Lykke til!!

Helt enig! Jeg skal absolutt gå mest til jordmor! Min lege er egentlig en drøm, til vanlig, men synes hun var stresset på første kontroll, og hun sa også at jeg gjerne måtte gå til jordmor, siden de har bedre tid... Så, ja, jeg skal mest til jordmor! [:D] Synes det er forferdelig lenge å vente jeg da.. Så må prøve å få ringt å pusha på litt! hehe! [:D] Hadde jo trodd jeg skulle til jordmor før ordinær UL jeg! Men neeeida! [:D]

så med andre ord, jeg skal ikke på noen ny kontroll bortsett fra i morgen før etter ordiner ul!? Syns det er utrolig leeeeeenge til jo! Trudde man skulle gå oftere på kontroll jeg. Men det er vist ikke behov for det da...selv om jeg er dypt uenig så mange bekmringer gravide egentlig sitter med! i alle fall jeg..[8D]

Lykke til!!

så med andre ord, jeg skal ikke på noen ny kontroll bortsett fra i morgen før etter ordiner ul!? Syns det er utrolig leeeeeenge til jo! Trudde man skulle gå oftere på kontroll jeg. Men det er vist ikke behov for det da...selv om jeg er dypt uenig så mange bekmringer gravide egentlig sitter med! i alle fall jeg..[8D]

Kan godt hende det er vanlig i din kommune å gå oftere! Ring til jordmor du, og hør når du får time! Håper du er heldigere enn meg... [:D] 
Jeg skal jo i tillegg få tett oppfølging pga jeg er har risikosvangerskap! Men får hvis ikke tettere kontroller, må bare innom legevakten å ta blodprøver to ganger mellom hver kontroll! [8|] 

Men men, som sagt, håper du får time hos jordmor om ikke så lenge!! [:D]

Lykke til!!

Kan godt hende det er vanlig i din kommune å gå oftere! Ring til jordmor du, og hør når du får time! Håper du er heldigere enn meg... [:D] 
Jeg skal jo i tillegg få tett oppfølging pga jeg er har risikosvangerskap! Men får hvis ikke tettere kontroller, må bare innom legevakten å ta blodprøver to ganger mellom hver kontroll! [8|] 

Men men, som sagt, håper du får time hos jordmor om ikke så lenge!! [:D]

Ja da har jeg ringt helsestasjonen og jeg fikk time torsdag 3 sep! Jeg er jo glad for å få time hos jordmor så fort, men føler meg litt dum som må søke velferdspermisjon 2 tordager på rad! Skjønner ikke at jeg egentlig skal til helsesekretæren i morgen jeg. I følge helsestasjonen så skal jeg på kontroll i uke 12-13 hos jordmor! Og føler meg mye tryggere og går dit. Men jeg sa til henne på tlf at jeg skulle på kontroll til helsesekretæren i morgen og alikevel gav hun meg time uken etter! er ikke det litt overflødig å gå på 2 svangerskapskontroller da så tett?

Back
Topp