Svangerskapskontroll i arbeidstida

Kikkymiki

Blir kjent med forumet
Hei Jenter. Jeg og arbeidsgiver har blitt enig at jeg skal jobbe fra 09:00 til 14:00 og I dag hadde jeg svangerskapskontroll kl 10:40 det tok meg nesten 1 time og 40 minutter til jeg kom meg tilbake på jobb igjen, siden jeg var borte så lenge så droppa jeg matpausen. Nå påstår sjefen at jeg kan jobbe inn den timene som jeg var borte for eksempel at jeg skal jobbe til 16:00. Hun sier at jeg har en fleksibel arbeidstid og det passer ikke meg å jobbe så sent på grunn av jeg har et annet barn som må bli henta fra skolen.

Svangerskapskontroll er gyldig fravær med lønn der jeg jobber, samme som en legetime eller annet...du kan ikke lastes for at tiden gikk...syns det høres urimelig ut

Så lenge det ikke er rimelig at de kan legges utenom arbeidstiden, så er det gyldig fravær med lønn. Det er lovfestet.
IMG_3014.png

Så lenge det ikke er rimelig at de kan legges utenom arbeidstiden, så er det gyldig fravær med lønn. Det er lovfestet.
Vis vedlegget 414612
Ja selvfølgelig jeg snakker jo med lege og spurte om jeg kunne få det utenom arbeidstid men den siden det er veldig vanskelig fordi dem har mange pasienter. Jeg har Time på torsdag hvor jeg skal ta glukosebelastning test og da fikk jeg beskjed av legen at jeg må komme 8:30 og fastende legen skal ta noen prøver og så skal dem gi meg noe å drikke noe søtt sa dem og så må jeg sitte i 2 timer på venterommet for å ta nye blodprøver. Og jeg begynner på jobb klokka 9:00 og da mener sjefen at jeg kan komme når jeg er ferdig hos legen og jobbe den timene jeg mister hos legen noe det ikke passer meg. Det blir også en lang dag for meg med mye vann i kroppen og bekkenløsning. Jeg aner ikke hvordan jeg skal holde ut 2 timer på venterom og så skal jeg oppå de gå på jobb.

Sjefen din tar feil, rett og slett. Du skal ikke trenge å jobbe inn, for du har rett på fri med lønn.

Når det gjelder glukosebelastning må den tas på morgenen, og kan ikke tilpasses arbeidstida.

Sjefen din tar feil, rett og slett. Du skal ikke trenge å jobbe inn, for du har rett på fri med lønn.

Når det gjelder glukosebelastning må den tas på morgenen, og kan ikke tilpasses arbeidstida.
Det var det jeg prøvde å si til sjefen med ho mener at jeg kan besteme selv arbeidstid så jeg kan jobbe dem timer jeg er borte. Hun var så spydig og sa bare til meg du kan bare begynne senere på dagen og jobbe den timene du skal jobbe. Uansett om vi har blitt enig at jeg skal begynne fra klokka 9:00 til klokka 14:00 fordi det passer meg best på grunn av jeg har en datter som går på skole. Jeg føler jeg blir psykisk utslitt mer av sjefen en selve jobben. Dem har liksom tilrettelagt for meg men den presser meg og overvåker meg hver gang jeg reiser meg for å ta pause.

Tiden du er borte skal i utgangspunktet være lønnet fravær så lenge du ikke kan legge det utenom arbeidstiden. Så lenge du har så kort arbeidstid så vil jeg tro at det fra et juridisk standpunkt hadde blitt krevd at du la de timene til start eller slutt av arbeidsdagen. Så hvis du får time kl. 8 og du da kommer 30 min for seint på grunn av reisevei så skal de 30 minuttene være lønnet fravær.
Likevel er det jo unntak som ved legetimer f.eks der har man ikke så veldig mange valg når det kommer til tider og da må man ta det man får og ved glukosebelastningstest må man jo begynne tidlig så da vil de timene som går ut over arbeidstiden være lønnet.

Selv om du har en fleksibel arbeidstid så har du en primær arbeidstid som det er avtalt at du skal jobbe, så arbeidsgiver kan ikke bare utvide timene dine på den måten. Men hos jordmor f.eks er det ofte lettere å finne tidspunkt som ikke kræsjer med jobb.

Er du medlem i et fagforbund? Da har man ofte rett på juridisk bistand.

Ja selvfølgelig jeg snakker jo med lege og spurte om jeg kunne få det utenom arbeidstid men den siden det er veldig vanskelig fordi dem har mange pasienter. Jeg har Time på torsdag hvor jeg skal ta glukosebelastning test og da fikk jeg beskjed av legen at jeg må komme 8:30 og fastende legen skal ta noen prøver og så skal dem gi meg noe å drikke noe søtt sa dem og så må jeg sitte i 2 timer på venterommet for å ta nye blodprøver. Og jeg begynner på jobb klokka 9:00 og da mener sjefen at jeg kan komme når jeg er ferdig hos legen og jobbe den timene jeg mister hos legen noe det ikke passer meg. Det blir også en lang dag for meg med mye vann i kroppen og bekkenløsning. Jeg aner ikke hvordan jeg skal holde ut 2 timer på venterom og så skal jeg oppå de gå på jobb.
Dersom du har fast arbeidstid som nå er redusert men du beholder fast lønn så KAN det være at hun kan forskyve den innenfor den ordinære arbeidstiden, men er usikker på det. Ville sjekket med verneombud eller tillitsvalgt på jobben.

Back
Topp