Svangerskapskontroll - hva kan avdekkes?

tussa137

Elsker forumet
Maiblomstene 2017
Februarbarna 2020
Hei! Jeg tenker i utgangspunktet at jeg IKKE vil på tidlig ultralyd, men selv om jeg går til legen/første svangerskapskontroll mot slutten av dette trimesteret og får bekreftet graviditeten, kan man jo ikke vite at det det faktisk ikke har blitt en MA når vi begynner å fortelle nyheten til de rundt oss? Man kan ikke vite at det er liv inni der før man faktisk har sett det på UL? Eller? Legen kan vel ikke finne det ut sikkert?

Sent from my iPhone using BV Forum

Da jeg ventet nr 1. var jeg ikke på noe UL før OUL... Var aldri snakk om eller et alternativ...... Hadde en time hos jordmor før OUL hvor hun fant hjertelyden, så d var d første "beviset" på at noe var der... Men som sagt, hadde aldri behov for det... Men jeg var heller ikke inne på noe forum da, for merker jeg er myyye mer stressa NÅ, venter nr 3.. og d er nok mye pga man leser mye negativt o.l...... Så om du ikke har tenkt på tidlig ul, så pleier d stortsett gå fint altså!!!

Takk for svar :-) du har selvfølgelig helt rett, man leser og tenker kanskje litt for mye. Tror jeg holder meg til utgangspunktet mitt om ikke noe spesielt oppstår, og så hadde det kanskje vært fint med en tur til jordmor før OUL..

Jordmor kan bruke en doppler for å høre etter hjertelyd rundt uke 12. Noen hører den før, men mest vanlig rundt uke 12;)

<3 Gutt feb.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3

Hei! Jeg tenker i utgangspunktet at jeg IKKE vil på tidlig ultralyd, men selv om jeg går til legen/første svangerskapskontroll mot slutten av dette trimesteret og får bekreftet graviditeten, kan man jo ikke vite at det det faktisk ikke har blitt en MA når vi begynner å fortelle nyheten til de rundt oss? Man kan ikke vite at det er liv inni der før man faktisk har sett det på UL? Eller? Legen kan vel ikke finne det ut sikkert?

Tenker det samme som deg; synes ikke det er nødvendig med tidlig UL dersom det ikke er indikasjoner på at noe er galt. Selv om jeg er nysgjerrig så synes jeg nesten at det har blitt en "motesak" og at "alle" gjør det.. men det er min mening.. Har fortalt det til flere allerede her.. Legen min sa hun ville kjenne på livmora og ta noen mål osv.. da kunne hun visst si no om hvor langt jeg var på vei i alle fall..

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Jeg hadde en "bekreftelse ul" sist svangerskap i uke 12. Mest fordi jeg ikke trodde på det. Denne gangen er det Pga av risikosvangerskap. Men føler man ikke behovet så er man jo ikke nødt til det . Det er jo både dyrt
Og tidkrevende også litt hyggelig selvfølgelig .

Var på tidlig ul forrige graviditet, da jeg ikke visste hvor langt på vei jeg var.
Fikk ul hos gyn, og betalte ingenting :)

Tror jeg vil det denne gang også, for å få bekreftet at alt er som det skal :)

Mamma til Novembergutt -12, en ny skatt 27.04.2015

Jeg ville på tidlig UL denne gangen fordi jeg hadde en SA tidligere i år, og var derfor veldig bekymra.. Hadde UL i uke 13 med nr.1, men det var ikke planlagt. Var på sykehuset for å ta celleprøve og legen spurte om jeg ville se på UL, svarte selvfølgelig ja. Da blei jeg satt 2 uker tilbake, skulle vært 15 uker i følge menstermin.. Så da måtte jeg endre time for OUL :p

Back
Topp