Svangerskapskontroll hos fastlege

solb

Forelsket i forumet
Stjerneskuddene 2024
❁ Juliskatter 2026 ❁
Er det noen her som allerede har vært hos lege og hatt første svangerskapskontroll?

Hva gjorde dere og hvilken uke var du da i? Eller hvilken uke har du time?

Jeg har ny lege som er håpløs! Jeg må være min egen fastlege og vite hva jeg skal bestille av prøver, hva som skal måles og når.

Jeg var hos fastlege da jeg var 5+6 og 6+6. Målte blodtrykk, tok urinprøve for å sjekke proteiner i urinen, blodprøver for infeksjonsstatus (hiv, syflis, rubella og hepatitt), blodtype, blodsukker, og hemoglobin. Stilte også spørsmål om rus, om jeg har andre sykdommer, diabetes-status i familien, høyde og vekt. Sjekket om jeg hadde ødem. Han spurte om tidligere svangerskap, symptomer da og nå og hvordan jeg hadde det nå.

Og jeg fikk henvisning til offentlig tul.

Jeg var hos fastlege da jeg var 5+6 og 6+6. Målte blodtrykk, tok urinprøve for å sjekke proteiner i urinen, blodprøver for infeksjonsstatus (hiv, syflis, rubella og hepatitt), blodtype, blodsukker, og hemoglobin. Stilte også spørsmål om rus, om jeg har andre sykdommer, diabetes-status i familien, høyde og vekt. Sjekket om jeg hadde ødem. Han spurte om tidligere svangerskap, symptomer da og nå og hvordan jeg hadde det nå.

Og jeg fikk henvisning til offentlig tul.
På min første kontroll spurte legen om jeg hadde det greit og sendte henvisning til tidlig ultralyd. That’s it!

Var hos fastlege i går 6+6, det var enda veldig tidlig så blodprøver blir utsatt til senere. Sendte henvisning til fødeplass og tidlig ultralyd og nipt. Siden det er et år siden sist fødsel så var det mye informasjon fra før.

Vært hos fastlege for å få resept på kvalmestillende og sykmelding. Hadde første svangerskapskontroll der sist, da ble helsekort fylt ut, blodprøver, blodtrykk, urinprøve og vekt tatt samt at hun gikk gjennom en del informasjon fra Helsenorge om matvarer osv. man skal holde seg unna. Ble også tipset om Relis og Tryggmammamedisin, og hun poengterte viktigheten av å innhente informasjon fra pålitelige kilder - og ikke «diverse mammaforum» hehe! Veldig nyttig time da jeg var førstegangs :)

Denne gangen hadde jeg første kontroll hos jordmor. Hadde med urinprøve og fikk tatt blodprøver. Vi snakket litt om forrige svangerskap, fødsel og barseltid. Hun fylte ut helsekort med høyde, vekt, blodtrykk, fødselsvekt på første barn, spurte om levevaner, arvelige sykdommer, psykisk helse, og om evt. tidligere opplevelser med vold og overgrep. Hun kjente litt på magen og sa at hvis det hadde vært to der inne kunne hun ha kjent livmoren nå (det var det ikke:smiley-ashamed004). Ble henvist til tidlig ultralyd og nipt.

Har opplevd kontroller hos både jordmor og fastlege som veldig nyttige og fine, de har på en måte hver sin tilnærming til det (naturlig nok), men synes de utfyller hverandre på en bra måte!:)

Back
Topp