Svangerskapskløe...

lykken81

Flørter med forumet
Er det noen som har fått svangerskapskløe? Og i så fall, hvor har dere fått det hen? Kan man få det absolutt OVER ALT?? Klør av og til der nede, men det går stort sett over av seg selv etter en dag eller to, og så kan det komme igjen en stund senere.... Noen flere som har opplevd dette?

jeg klør skikklig for tia! oooover alt [:'(]

klør en del men ikke så mye som jeg gjorde, fikk cetirizin hexal mot kløen og den hjelper :)
jeg klør mest på lår og legger men også noe på magen og armene.

Jeg også klør, men stort sett kun på magen. 

Kløe som kommer og går trenger nødvendigvis ikke være svangerskapskløe nei! Kløen kan komme over alt, hos meg kom den særlig i "svetteområder", men generelt over hele kroppen. Var virkelig plaget av dette fra uke 8, men nå har det heldigvis roet seg veldig ned [:)] Tar enda Citrizin (allergitabletter) og enkelte matvarer jeg fikk beskjed om å holde meg unna, men ellers funker det heldigvis bra nå!

Men er du i tvil så bør du ta kontakt med lege/jordmor.

Jeg kløøør... Har gjort det i mange måneder, det kommer og går.
Startet på hendene og føttene, nå klør det på armene også.
Slitsomt [:'(]
Dette er mitt tredje svangerskap og har ikke opplevd svangerskapskløe i de to tidligere graviditetene.

Hjelper det med allergitabletter? Ser Lisse_ har nevnt det?

Jeg hadde svangerskapskløe i mitt forrige svangerskap. Det startet i hendene og oppover armene, og dermed på magen. Intens kløe!!! Jordmor så alvorlig på dette og anbefalte meg å ta en blodprøve for å sjekke gallesyrenivået i kroppen min. Da var jeg i uke 37. 1eg tok blodprøven, men siden den må dyrkes så fikk jeg ikke svar med en gang. Og kløen ble verre og verre!!! Jordmor tok ingen sjanser å sendte meg til et sykehus og ble vurdert der. Der mente de at siden jeg klødde meg til blods var det best å sette igang fødselen med modningpiller. Etter 3 dager kom jenta vår og fikk i etterkant vite atj eg hadde cholestase (leverpåvirket kløe) og at det er vanlig å sette igang 14 dager før termindato. Så jeg er glad jordmoren min tok meg alvorlig.

Så jenter, har kun et råd og det er å ta en blodprøve. Og visst dere vil ha et tips for kløen, så hjelper hvitvask VELDIG;D LYKKE TIL:)

Jeg har hatt kløe både i dette og forrige svangerskap, fikk beskjed denne gangen om at hvis jeg fikk kløe inni håndflatene eller under beina skulle jeg ta kontakt med lege, for da måtte det behandles.

Veldig mange klør uten at man trenger behandling, men hvis du er usikker ville jeg nevnt det for jordmor eller lege [:)]

Selv om en klør mye, trenger det ikke være tegn på noe. Men som det bli nevn her, klør en inni håndflater og under beina, må en ta kontakt med lege. Det er et tegn på at en kan ha forhøyet gallesyreverdier i blodet, noe som ikke er bra for både mor og barn.

Men, kløen trenger ikke være noe anna enn plagsom (selv om det er ille nok). Jeg begynte å klø i uke 8, og fikk et himla hissig utslett. Var innom 4 leger, endte til slutt opp hos en hudlege som rett og slett måtte konstatere at jeg var noe han aldri hadde vært borti (og legen er over 50...), og jeg falt ikke inn under noen diagnoser. Han mente det var svangerskapskløe, og at den var stressrelatert. Var helt Jæ%#¤ til tider, klødde meg til blods og klødde hele tiden (nå sliter jeg bare med masse fine arr over hele kroppen...). Jeg ble sa satt på allergitabletter, og fikk beskjed om å holde meg unna citrusfrukter, tomater, sjømat, jordbær og fisk på boks (matvarer det er mye histaminer i). Begynte også på lysbehandling. Dette har heldigvis gjort susen for meg, nå klør jeg minimalt [:D] Blodprøver og alt har vært helt fine hele tiden, heldigvis!

Hvisvask kan nok være knall på områder der en klør, men klør en over hele seg, kan det fort bli litt gris... Det er mange kremer på Apoteket som er kløestillende! Jeg var veldig fornøyd med A-derma sin (husker ikke hva den heter i farten), helt til jeg syntes den lukta trelim, og faktisk satt med ei trelim-tube og sammenlikna lukta [8D] Da måtte jeg bare prøve meg videre, og endte opp med Avene sin som er for atopisk eksem, gjør også susen for meg!

Hold ut dere som klør! Det er ubeskrivelig når det står på som verst, men husk at kløen faktisk kan gi seg også!

jeg klør noe helt sykt i annsikte fra øre å ned mot haka.. er utrolig irriterende, men smører meg bare som en gal med alovera :P

Back
Topp