Selv om en klør mye, trenger det ikke være tegn på noe. Men som det bli nevn her, klør en inni håndflater og under beina, må en ta kontakt med lege. Det er et tegn på at en kan ha forhøyet gallesyreverdier i blodet, noe som ikke er bra for både mor og barn.
Men, kløen trenger ikke være noe anna enn plagsom (selv om det er ille nok). Jeg begynte å klø i uke 8, og fikk et himla hissig utslett. Var innom 4 leger, endte til slutt opp hos en hudlege som rett og slett måtte konstatere at jeg var noe han aldri hadde vært borti (og legen er over 50...), og jeg falt ikke inn under noen diagnoser. Han mente det var svangerskapskløe, og at den var stressrelatert. Var helt Jæ%#¤ til tider, klødde meg til blods og klødde hele tiden (nå sliter jeg bare med masse fine arr over hele kroppen...). Jeg ble sa satt på allergitabletter, og fikk beskjed om å holde meg unna citrusfrukter, tomater, sjømat, jordbær og fisk på boks (matvarer det er mye histaminer i). Begynte også på lysbehandling. Dette har heldigvis gjort susen for meg, nå klør jeg minimalt [:D] Blodprøver og alt har vært helt fine hele tiden, heldigvis!
Hvisvask kan nok være knall på områder der en klør, men klør en over hele seg, kan det fort bli litt gris... Det er mange kremer på Apoteket som er kløestillende! Jeg var veldig fornøyd med A-derma sin (husker ikke hva den heter i farten), helt til jeg syntes den lukta trelim, og faktisk satt med ei trelim-tube og sammenlikna lukta [8D] Da måtte jeg bare prøve meg videre, og endte opp med Avene sin som er for atopisk eksem, gjør også susen for meg!
Hold ut dere som klør! Det er ubeskrivelig når det står på som verst, men husk at kløen faktisk kan gi seg også!