Svangerskapskilo

30+0 og opp 7,9 kg. Har allerede gått over hva jeg la på meg totalt i de andre svangerskapene mine :p
 
31 uker og drøyt 7 kg :)
 
Feirer visst 27+0 med å passere +20kg :confused: lurer på hvor all denne vekta legger seg...
 
28+3 og fortsatt ca +20kg
 
30+4 og + 5-5,5kg ca... tror jeg har lagt på meg 1 kg de siste 2-3 ukene.
 
Fremdeles ikke kommet meg opp på startvekta igjen.. minus 2,5 kg.. går litt opp og ned 2 kg.. men magen vokser! Har mye å gå på!
 
Folkens. Syns det er altfor mye negativ fokus på helt normal vektoppgang i graviditet i denne tråden her.

Var du i utgangspunktet normalvektig og har du lagt på deg ca 10(+/-) kg etter 30 uker burde du virkelig slutte å bekymre deg, for du ligger veldig godt an til å havne midt mellom de 11 og 16 kg som er anbefalt til termin, og som gir lavest risiko for komplikasjoner.
 
Folkens. Syns det er altfor mye negativ fokus på helt normal vektoppgang i graviditet i denne tråden her.

Var du i utgangspunktet normalvektig og har du lagt på deg ca 10(+/-) kg etter 30 uker burde du virkelig slutte å bekymre deg, for du ligger veldig godt an til å havne midt mellom de 11 og 16 kg som er anbefalt til termin, og som gir lavest risiko for komplikasjoner.

Enig!

Jeg stresser ikke, er normalvektig og nærmer meg 10 kg i uke 33. Veldig fornøyd med det :) Babyen har det bra og vokser helt perfekt. Var på jordmorkontroll i går og hun var strålende fornøyd med vektøkningen :)
 
Folkens. Syns det er altfor mye negativ fokus på helt normal vektoppgang i graviditet i denne tråden her.

Var du i utgangspunktet normalvektig og har du lagt på deg ca 10(+/-) kg etter 30 uker burde du virkelig slutte å bekymre deg, for du ligger veldig godt an til å havne midt mellom de 11 og 16 kg som er anbefalt til termin, og som gir lavest risiko for komplikasjoner.
Helt enig, svangerskapet er virkelig ikke tidspunktet for å slanke seg eller stresse med vekta, jordmor er tvert imot kjempefornøyd med at jeg har gått opp 11 kg så langt og sier jeg ligger helt i rute med tanke på ønsket vektoppgang for svangerskapet totalt sett :)
 
Folk har så utrolig forskjellige utgangspunkt for hva som er anbefalt vektoppgang, og det er absolutt ikke en tid for å slanke seg eller stresse over at vekta øker.
Selv var jeg overvektig før svangerskapet, og har derfor en helt annen anbefaling i forhold til vektoppgang, enn hva en normalvektig eller undervektig vil ha. Så langt har jeg gått opp ca 5 kg, og lege og jordmor er veldig fornøyd med dette, selv om jeg selv absolutt ikke liker at vekta øker (men vet at den skal øke, og det er riktig at den øker).

Og det er viktig å huske på! Forskjellige mennesker, forskjellige utgangspunkt og forskjellige anbefalinger fra lege/jordmor.
Det er jo absolutt ikke unormalt at en normalvektig "legger på seg" 14-15 kg i et svangerskap, det er det som er gjennomsnittet!
Selv håper jeg å holde meg under 10 kg opp, siden det er dette som er anbefalt FOR MEG, men så lenge babyen i magen vokser som den skal og alt ellers ser fint ut, så er jeg fornøyd, også om det skulle bli "noen kilo for mye" :)
 
Back
Topp