Svangerskapsisjias

baby*10

Forelsket i forumet
Jeg har fått svangerskapsisjias :-(
Smerter i korsrygg, rundt halebeinet og nedover det ene låret!
Fungerer ganske normalt i dagliglivet likevel, heldigvis, men håper ikke det blir noe værre!
Flere som har dette?
 
Visste ikke at det fantes en egen svangerskapsisjas jeg [:-] [8D]
 
Er det veldig ulikt bekkenløsning?
 
Jeg vet ikke, siden jeg ikke har bekkenplager/bekkenløsning.
Men mine symptomer er som sagt smerter i korsryggen, spesielt nede rundt området ved halebeinet.
Mest på den ene siden, øverst på rompa liksom.. Og det forplanter seg nedover låret på samme side!
Er egentlig ikke helt inne på hvilke symptomer man har når man har bekkenløsning jeg..Men er ikke det mer i hoftene?
 
Vet egentlig ganske lite om bekkenløsning jeg også siden jeg ikke har det selv. Syns de smertene dine beskriver veldig godt noe jeg også har, men dette har jeg slitt med før svangerskapet også, spesielt når det er kaldt ute. Det kommer og går, noen ganger verre enn andre. Var hos legen for 1 år siden og hun klarte ikke å konkludere med noe. Fikk til og med tatt røntgen av hofte og bekken og alt sammen, uten at de fant noe som helst. Var redd det var gikt jeg, skikkelig koselig å tenke det når man er 18 år, siden det som oftest kommer når det er ekstra kaldt ute, men legen min mente det ikke var det. Så jeg aner ikke. Håper du slipper de verste plagene da, at du fortsatt vil fungere normalt i hverdagen frem til fødsel [:)]
 
ORIGINAL: baby¤08

Jeg har fått svangerskapsisjias :-(
Smerter i korsrygg, rundt halebeinet og nedover det ene låret!
Fungerer ganske normalt i dagliglivet likevel, heldigvis, men håper ikke det blir noe værre!
Flere som har dette?


Jeg har vondt i halebeinet,nedover det ene låret, og litt nedover ryggraden! Skal til legen på tirsdag, må vel forhøre meg om dette :o  Trodde ikke det kunne være noe spesielt..
 
Det er vanlig at isjiasnerven kommer i klem under svangerskapet, og man vil kjenne en ilende, skarp smerte ned gjennom rumpa og ofte hele beinet. Så ja, det finnes nok noe som heter svangerskapsisjias.

For å lette på smertene kan det hjelpe å tøye den siden som gjør vondt, ved å ligge på siden, strekke ut øverste bein foran seg til man kjenner at det "tar" på riktig sted [;)]
 
ORIGINAL: Solvit

Syns dette hørtes ut som bekkenløsning jeg.

 
samme her...bekkenløysing kan utarte seg som isjassmerter. Det eg hadde når eg først vart aktiv sykemeldt... Det begynte i korsryggen, så i rumpe med stråling ned beina (som isjas), videre ut i hofta og siste dagene har eg hatt vondt i skambeinet og nedover. Så no er det nesten som eit bånd rundt eine foten (øverst i låret).
 
jeg har isjas til vanlig jeg, og bekkeløsning i svangerskap.

men når nerven kommer i klem slik at du får isjas, og det er svangerskapsrelatert (i sammenheng med bekken eller ikke) vil det jo kunne kalles svangerskaps isjas helt klart [:)]

håper du blir kvitt det fort etter fødsel, jeg har hatt isjas i snart 10 år, og det er ikke godt..
 
Min bekkenløsning begynte med disse symptomene, med isjas lignende smerter.
Jeg fikk beskjed av manuell terapeauten at dette var bekkenløsning [:@]
 
Nå har smertene forandret seg og jeg har nå smerter i lysken og bak i korsryggen.
Anbefaler at du tar det litt rolig, for jeg opplevde med de isjas smertene at hele bekkenet låste seg der jeg hverken kunne gå, sitte eller stå.....au au au au [:(][&:]
 
Jeg begynte med de smertene i januar, har holdt dem i sjakk ved å gå til behandling 1 gang i uken. Og gått 50% sm.
 
Nå har smertene flyttet seg og bekkenet blitt løsere så nå er jeg 100% sm frem til permisjonen.
 
ORIGINAL: TiraV

ORIGINAL: Solvit

Syns dette hørtes ut som bekkenløsning jeg.


samme her...bekkenløysing kan utarte seg som isjassmerter. Det eg hadde når eg først vart aktiv sykemeldt... Det begynte i korsryggen, så i rumpe med stråling ned beina (som isjas), videre ut i hofta og siste dagene har eg hatt vondt i skambeinet og nedover. Så no er det nesten som eit bånd rundt eine foten (øverst i låret).

Har det på samme måte.
 
Oi, så det kan være bekkenløsning rett og slett?
Det er som enkelte beskriver her, ilende/skarp smerte nederst i ryggen som forplanter seg nedover den ene foten.
Det var jordmor som sa at det helt sikkert var svangerskapsisjias jeg hadde, men har time til lege i morgen så får høre hva han har å si.
Håper virkelig jeg slipper skrekkscenarioer som låst bekken og krykker osv.. Huff :-/ Ble litt skremt her nå!
 
ORIGINAL: baby¤08

Oi, så det kan være bekkenløsning rett og slett?
Det er som enkelte beskriver her, ilende/skarp smerte nederst i ryggen som forplanter seg nedover den ene foten.
Det var jordmor som sa at det helt sikkert var svangerskapsisjias jeg hadde, men har time til lege i morgen så får høre hva han har å si.
Håper virkelig jeg slipper skrekkscenarioer som låst bekken og krykker osv.. Huff :-/ Ble litt skremt her nå!


smerter nedover beinet forårsakes av isjas nerven som ligger i klem, om det kommer av bekkenløsning eller ei [:)]
 
ORIGINAL: silher

ORIGINAL: baby¤08

Oi, så det kan være bekkenløsning rett og slett?
Det er som enkelte beskriver her, ilende/skarp smerte nederst i ryggen som forplanter seg nedover den ene foten.
Det var jordmor som sa at det helt sikkert var svangerskapsisjias jeg hadde, men har time til lege i morgen så får høre hva han har å si.
Håper virkelig jeg slipper skrekkscenarioer som låst bekken og krykker osv.. Huff :-/ Ble litt skremt her nå!


smerter nedover beinet forårsakes av isjas nerven som ligger i klem, om det kommer av bekkenløsning eller ei [:)]


Okei :)
 
Jeg har akkurat samme, vært plaget siden jul.
Ondt rundt isjiasnerven. Går til behandling hos fysio. Får rumpemassasje og massasje oppover ryggen [:)] Dette hjelper på. Også strekker jeg ut musklene i rumpa.
 
Fysioterapauten jeg først gikk til sa at dette er helt vanlig for gravide. Det er musklene rundt isjiasnerven som strammer seg.
Hun sa jeg måtte passe på hvordan jeg står og går. Alltid stå på begge føttene (uten å "låse" knærne),
"halen" skal mellom beina, sånn at man ikke blir så svai i ryggen, og ikke går rundt å stram rumpa [:D]
Og viktig å strekke musklene i rumpa.
 
ORIGINAL: baby¤08

Jeg har fått svangerskapsisjias :-(
Smerter i korsrygg, rundt halebeinet og nedover det ene låret!
Fungerer ganske normalt i dagliglivet likevel, heldigvis, men håper ikke det blir noe værre!
Flere som har dette?



Jeg hadde det med andremann og det var virkelig vondt. Har bekkenløsning nå og forskjellen på de smertene vil jeg si(kan bare snakke for meg selv) er bekkenløsning( konstante, murrende, verkende smerter, har problenmer med å gå da jeg føler jeg spjæres og at bekkenet går i stykker) men svangerskapsisjas ( var stikkende og meget smertefulle, kunne ikke sette det venstre beinet forrand det andre til tider). Min svangerskapsisjas forsvant heldigvid etter fødselen, men bekkenløningen var der i flere år etter fødsel.
 
Mhm... Ja jeg lærer masse nytt her hver dag på forum...
 
Har aldri hørt om svangerskapsisjias... Jeg fikk vondt i ryggen og føles som det var isjias da jeg var 2 mnd på vei uten jeg visste det... Så det er kommet tilbake nå i det siste tid.. Men det er sannsynligvis bekkeløsning som har noe med det å gjøre... jeg kjenner stråling gjennom lår og alt dette der av og til/ofte og fikk beskjed at det er en av disse tegn på bekkeløsning... hm..
 
Har vært hos legen i dag! Han henviste meg til fysioterapaut og ville sykmeldte meg 100 %.
Jeg ba om å ikke bli sykemeldt, for jeg vil prøve å holde ut litt til..Og vi ble enige om at jeg skulle ringe dersom jeg ombestemte meg.
Skal i alle fall til fysioterapaut, og håper det hjelper litt på :)
 
ORIGINAL: Solvit

ORIGINAL: baby¤08

Har vært hos legen i dag! Han henviste meg til fysioterapaut og ville sykmeldte meg 100 %.
Jeg ba om å ikke bli sykemeldt, for jeg vil prøve å holde ut litt til..Og vi ble enige om at jeg skulle ringe dersom jeg ombestemte meg.
Skal i alle fall til fysioterapaut, og håper det hjelper litt på :)
Sa han noe hva han mente det kom av? Isjasnerven eller bekkenløsning? Eller han overlater kanskje diagnosen til fysioterapauten...


Fikk egentlig ingen diagnose som fortalte eksakt hva det var nei..Han beskrev symptomene mine på et ark, som jeg skulle ta med til fysio. Spørs om det er opp til fysio å finne ut 100 % HVA det er..:)
 
Back
Topp