SVANGERSKAPSFORGIFTNING

*Supermamma*

Forelsket i forumet
noen her som har noen erfaringer med svangerskapsforgiftning??
noen som har hatt det flere ganger og som kanskje vet litt mer om dette enn meg?  jeg fikk svangerskapsforgiftning i 9 mnd da jeg gikk med min snart 10 år gamle sønn og dette har gjort at jeg ikke har turt å få flere fordi legen den gang sa at det samme vil skje hver gang...men jeg har lest at det ikke alltid er tilfelle, men det står så mye forskjellig rundt omkring så ikke lett å vite hva man skal tro. sf for meg utviklet seg til eklampsi som er svært farlig og jeg fikk kramper og sluttet å puste så derfor er jeg kjemperedd for å bli gravid igjen, men jeg har såååå utrolig lyst på fler barn!! noen som har noen betryggende ord og erfaringer her??

slik jeg fårstår, trenger det ikke å skje igjen, men sjansen er større for at det skal skje med en som har hatt det før, enn en som ikke har hatt det før...(huff elendig forklart)

og siden du hadde det det så alvorlig sist, vil de følge ekstra opp med deg om du blir gravid igjen...

Heihei!

Jeg fikk SF sist gang.. kom ploms på i uke 38. Ble innlagt og satt igang ganske umiddelbart.
Har jo vært redd for SF denne gangen også.. var ganske sikker på at jeg ble å få det, også da tidligere enn sist. Men enn så lenge ser det bra ut[:)] Har ett forhøyet blodtrykk, men ellers er alt av prøver som er tatt kjempefine. Vært i registrering to ganger den siste uka, og lillegutt har det helt fint der inne.
Etter at det ble oppdaget høyt blodtrykk forrige tirsdag har jeg vært på kontroll to ganger..tre med den dagen det ble oppdaget. Har vært veldig oppmerksom på symptomer denne gangen.. Var jeg selv som ba om å få levere en urinprøve og få målt blodtrykk pga jeg hadde hodepine.
Nå går jeg til kontroll to ganger i uka, og er kjempefornøyd med den oppfølginga jeg får.
Regner med du vil få like god oppfølging på slutten,om ikke bedre -siden du fikk eklampsi.

Synes ikke du skal la SF stoppe deg.. som regel så går det jo veldig bra[:)]
Lykke til iallefall[:)]

ORIGINAL: Mathea og mamsen

Jeg fikk det også med lillemora (første og eneste..) her.. i uke 36..så hun ble "hentet" ut da..
Det de sa til emg var at man har en økt sjanse for å få det neste gang men at det ikke er noen garanti for få det igjen...dessuten kan du si fra år du prøver å bli gravid slik at de kan gi deg forebyggende behandling under hele svangerskapet.. blant annet passe veldig nøye på blodtrykket osv.. og de behandler forebyggende med acetylsalisylsyrepreparater tror jeg!
De fraråda meg ikke å få flere barn..bare at det var viktig å melde i fra slik at sykehuset kunne følge meg tett opp neste gang..[:)] Jeg SKAL ha flere barn!

det er og større skjanse hvis flere i familien har hat det, min mor hadde det i begge sine svangerskap, men heldigvis fikk ikke jeg det...(og god er det for jeg er allergisk mot acetylsalisylsyre....)

tusen takk for tilbakemeldinger!

problemet mitt da er bar det at jeg fikk det akutt over natta liksom...natt til lille julaften faktisk så derfor blir jeg ekstra redd. Min sønn ble tatt med hastekeisersnitt kl 2230 på kvelden da jeg sluttet å puste.

er vel egentlig ikke sf i seg selv som gjør meg så redd, men fikk angst etter det dramatiske som skjedde sist gang..er redd for å dø fra sønnen min og mannen min. Men høres jo ut som det har skjedd en del ting på legefronten siden jeg fikk barn da så kanskje det ikke er så stress nå lenger...

nå skal det også sies at jeg bare var 16 år da jeg fikk sønnen min så det kan jo også ha hatt en viss innvirkning på dette med sf for ingen andre i familien min har hatt det, men farmoren til min sønn hadde det har det noe å si da?

ser gjerne at enda fler deler sine erfaringer med meg her inne så kanskje jeg ettehvert klarer å mestre min angst så jeg tør å prøve å bli gravid igjen

Jeg fikk SF med første i uke 38... ble satt igang på overtid..

Men nr 2 fikk jeg SF i uke 41+  da ordnet kroppen opp og fødselen startet av seg selv..

Legen sa at selv om man får SF med første, behøver man ikke å få det med nr 2. fordi det er mange faktorer som spiller inn- Bare det å ha forskjellige fedre kan ha noe å si..

Jeg fikk SF tidlig sist svangerskap, og snuppa ble tatt med keisersnitt i uke 34. Ble gravid igjen halvannet år senere, fikk kjempebra oppfølging, men ikke noe SF.

Så sjansen for å få det igjen er kanskje bittelitt større, men ingen automatikk i det nei. [:)] Så selv om det ble veldig dramatisk sist, så ville jeg tatt sjansen. Prat med legen din og, så vil du nok få bedre oppfølging enn ved sist svangerskap.

Jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning i uke 25. Ble lagt inn med en gang å ble på sykehuse frem til uke 31 da kunne de ikke vete lenger å tok henne med keisersnitt. De sa til meg det er økt sjanse for at jeg for de neste gang. Spesielt siden jeg fikk det so tidli i svangerskapet. MEn de kunne like godt gå veld i bra neste gang. Legen min sa de beste var om jeg ventet i tre- fire år før jeg fikk neste. Da var de best mulighet for at alt gikk bra. Men har du hatt sf så for du jo ekstra oppfølging ved senere graviditet[:)]

Jeg fikk svangerskapsforgiftning i uke 37, og ble satt i gang i uke 39 pga dette. Etter fødselen fikk jeg eklampsianfall med kramper og lå i koma i flere timer.
Jeg har fått beskje om at jeg skal få tett oppfølging neste gang, og om jeg får sv.forgiftning igjen vil det bli vurdert keisersnitt, så ikke kroppen skal få samme belastning igjen..

Men jeg har også fått beskjed om at det er slettes ikke sikkert jeg får det neste gang, men tjangsene er der. Så jeg kommer til å ta forhåndsregler som å kutte ut snop, brus etc neste gang jeg blir gravid, så får jeg håpe jeg slipper samme styret igjen [:)] 

nå kjenner jeg meg litt tryggere faktisk,- så nå skal jeg ta en tur til legen og snakke litt med han igjen så får vi se hva som skjer fremover hehe.

sønnen min, Patrick er jo snart 10 år nå og har ønsket seg en lillebror eller lillesøster kjempelenge og nå kan jeg snart ikke vente lenger i og med han begynner å bli så stor..

men noen som vet om man på forhånd kan få til et planlagt keisersnitt for å unngå det som skjedde sist gang?

Dere har noen nydelige barn alle sammen!! [:D]

Jeg fikk det sist og ble satt i gang i uke 36. Begynte med avvik i fostervekst i uke 28, men symptomene på SF kom ikke før uke 34 eller noe rundt der.

Jeg er nå gravid igjen, og kommer til å få tett oppfølging. Er kjemperedd for at det skal komme tidligere denne gangen, eller bli alvorligere grad, med kramper og slikt. Men man må bare tenke positivt og ta vare på seg selv altså. Jeg tok sjansen på å gjøre det igjen hvertfall[:)]

Lykke til![;)]

hva slags oppfølging for dere nå da? og hvor ofte? får dere tettere oppfølging gjennom hele svangerskapet fra og med dag 1 eller er det ikke før et stykke ut i?

har legene sagt noe til dere om at dere har risikosvangerskap siden dere har hatt sf før eller hvordan er dette?

Back
Topp